• Anonym

Ni som studerar...

...100% och gar barn och har tilläggsbidrag, hur mycket får ni i studiemedel per månad?

CSN har idag beviljat min ansökan om studiemedel och jag kommer att få 8500 kr i månaden.  Hur sjutton ska man klara sig på det som ensamstående?? Jag trodde jag skulle få 1000 kr mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 12:07
    ...och HAR barn ska det såklart stå

• Svar på tråden Ni som studerar...
  • Goonie

Har inte börjat än men enligt uträkningen ska jag få 9188:- per månad.

• JessicaK76

Jag har två barn och studerar heltid. Med tilläggslån och tilläggsbidrag blir det ca 10500kr i månaden. Det räcker om man räknar in vårdnadsbidrag från barnens pappa, barnbidragen samt bostadsbidrag. Låter lite att bara få 8500kr. Kolla upp alla möjligheter med tillägg av olika slag. Hoppas det löser sig för dig.

• Neapea87

8728 kr/mån får jag. Man klarar sig inte på det som ensamstående skulle jag vilja påstå. Du får söka bostadsbidrag (när du anger din inkomst är det 80% av BIDRAGSDELEN från CSN du ska ange - alltså ingenting av lånet, som ju är en skuld och inte en inkomst).

I have enough friends
  • Anonym

Enligt uträkningen jag gjorde skulle jag få 9500, så detta kom verkligen som en chock. Nu kommer jag förmodligen inte få någon lägenhet och jag är verkligen i behov av det....så jobbigt..

• Goonie
    Goonie skrev 2011-04-19 12:08:59 följande:
    Har inte börjat än men enligt uträkningen ska jag få 9188:- per månad.
    Dock är jag ju inte ensamstående, men det struntar väl CSN i? 
  • Neapea87
    JessicaK76 skrev 2011-04-19 12:10:31 följande:
    Jag har två barn och studerar heltid. Med tilläggslån och tilläggsbidrag blir det ca 10500kr i månaden. Det räcker om man räknar in vårdnadsbidrag från barnens pappa, barnbidragen samt bostadsbidrag. Låter lite att bara få 8500kr. Kolla upp alla möjligheter med tillägg av olika slag. Hoppas det löser sig för dig.
    Får man mer i tilläggsbidrag ju fler barn man har?
    I have enough friends
  • emmisss

Jag har pluggar och har utöver lånet och bidraget:
    Tilläggslån, om man tjänade över 175.000 året innan du började plugga
    Resetillägg, 500 kr i månaden

Det blev ca 10.000... Tilläggspengarna är lån men, är en väldigt liten summa i  förhållande till hur mycket lån man kommer ha när man är klar!

Nu har jag barn och ska sätta igång igen till hösten...

Då  blir det ju banbidrag och barntilläggsbidrag...
    1050+ 1000 (tror det är 1000 kr)

= 12.000 kr i månaden ca...

• Anonym

Jag tror jag får ringa CSN och höra, för det känns inte som jag har fått tilläggsbidraget för barnen beviljat. Då borde det ju inte ha blivit så lite som 8300 kr i månaden, eller? Ngn som vet vad man får i studiemedel UTAN att ha barn??

• Goonie
    Anonym skrev 2011-04-19 12:16:01 följande:
    Jag tror jag får ringa CSN och höra, för det känns inte som jag har fått tilläggsbidraget för barnen beviljat. Då borde det ju inte ha blivit så lite som 8300 kr i månaden, eller? Ngn som vet vad man får i studiemedel UTAN att ha barn??
    Jag tror jag får runt 550:- (eller något i krokarna) för mitt barn. 
  • Muffins i magen

Alltså barntillägget är bara ca 120 kr/vecka med ett barn tror jag. Men sen kan man hy få andra tillägg pga tidigare arbete och ålder.

Svar på tråden Ni som studerar...