• Anonym

Ni som studerar...

...100% och gar barn och har tilläggsbidrag, hur mycket får ni i studiemedel per månad?

CSN har idag beviljat min ansökan om studiemedel och jag kommer att få 8500 kr i månaden.  Hur sjutton ska man klara sig på det som ensamstående?? Jag trodde jag skulle få 1000 kr mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 12:07
    ...och HAR barn ska det såklart stå

• Svar på tråden Ni som studerar...
  • Kimona
    Neapea87 skrev 2011-04-20 14:44:14 följande:
    Men dubbelt bidrag för vad? Vilket bidrag ska dubbleras? Menar du att man får dubbelt studiebidrag om man har barn?
    ja det är vad jag menar. Tillägget man får om man har barn trodde jag var lika mycket som bidraget
  • Kimona
    angelica S skrev 2011-04-20 15:56:16 följande:
    Tror du pratar om barnbidraget. För i danmark kan man få dubbelt barnbidrag om man är ensamstående
    Näe siter och tittar på Unga Mödrar i Danmark och mamman studerar och där kunde hon fått dubbelt bidrag om barnet stod på hennes adress
  • angelica S
    Kimona skrev 2011-04-20 16:31:38 följande:
    Näe siter och tittar på Unga Mödrar i Danmark och mamman studerar och där kunde hon fått dubbelt bidrag om barnet stod på hennes adress
    BANRbidrag ja. Inte CSN tilläggsbidrag (eller motsvarande i Danmark)
  • Kimona
    angelica S skrev 2011-04-20 16:32:18 följande:
    BANRbidrag ja. Inte CSN tilläggsbidrag (eller motsvarande i Danmark)
    okej, hon sa iaf studiebidrag... Hon ville inte ta CSN lån men var tvungen eftersom hon inte fick tillägget
  • KossanMuu
    MammaHela skrev 2011-04-19 12:51:19 följande:
    Men om pappan inte har råd så får du underhåll från FK.. varför har du inte ansökt om det?
    För att jag inte vill sätta han i skuld till FK. Men snart kommer jag nog ändå bli tvungen... får se hur länge det går.
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Anonym (FK)
    KossanMuu skrev 2011-04-20 20:19:50 följande:
    För att jag inte vill sätta han i skuld till FK. Men snart kommer jag nog ändå bli tvungen... får se hur länge det går.
    Men om han tjänar riktigt dåligt så får han väl inte en skuld till FK?

Det är väl så att man får 'behålla' 100.000 av det man tjänar. Sen det över 100.000 ska man betala 10% per barn och år. Så tex om han tjänar 150.000 på ett år så är det 10% av 50.000, dvs 5000 han ska betala på ett år.
    Det blir inte mycket i månaden. Sen täcker ju FK upp det andra.

Så var det iaf förut. När mitt ex studerade tjänade han så lite att han inte behövde betala något alls själv. Sen när han började jobba så fick han betala mer, men ändå inte hela summan.
  • Anonym (FK)

Och då blev det ingen skuld av det. Däremot det året han började plugga så skulle han egentligen betalat en större summa pga att han tjänat bra året innan. Men då behövde han inte betala något i och med att han studerade, men det blev som en skuld för varje månad.

Nästa år hade han ju bara studiepengarna intjänat och då växte inte skulden och betalningssumman blev noll.

• KossanMuu
    Anonym (FK) skrev 2011-04-20 21:43:17 följande:

Och då blev det ingen skuld av det. Däremot det året han började plugga så skulle han egentligen betalat en större summa pga att han tjänat bra året innan. Men då behövde han inte betala något i och med att han studerade, men det blev som en skuld för varje månad.

Nästa år hade han ju bara studiepengarna intjänat och då växte inte skulden och betalningssumman blev noll.

vilka är det som får en skuld hos fk då? är det om man tjänar mkt och ändå vägrar betala eller?
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • victoriag
    Anonym skrev 2011-04-19 12:11:12 följande:
    Enligt uträkningen jag gjorde skulle jag få 9500, så detta kom verkligen som en chock. Nu kommer jag förmodligen inte få någon lägenhet och jag är verkligen i behov av det....så jobbigt..
    Hur bor du?

Min lägenhet kostar ca 5000 varje månad, plus busskort 500 (är ensamstående, ska börja plugga i höst)

ser ingen match att klara oss på 3000 kr i månaden :) Kan du inte fixa billigare boende?
  • Anonym

Det jag menar är att jag inte kommer att få en lägenhet, pga min låga inkomst. Dvs att hyresvärden inte vill ge mig ett kontrakt på en lägenhet. Just nu bor jag med pappan till barnen...

• Anonym

Jag DÖR!! Loggade in på mina sidor på CSN och utbetalningen är stoppad. CSN har stoppat min utbetalning, jag kommer inte få pengar! Livet är slut. Ingen idé att fortsätta kämpa mer....

• MammaHela
    Anonym skrev 2011-04-22 18:04:53 följande:
    Jag DÖR!! Loggade in på mina sidor på CSN och utbetalningen är stoppad. CSN har stoppat min utbetalning, jag kommer inte få pengar! Livet är slut. Ingen idé att fortsätta kämpa mer....
    varför? Du måste ju ta reda på varför och kolla om du kan lösa det
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym (bidrag rocks)

Det går bra att klara sig när man studerar och är ensamstående förälder.

Jag har idag 17500 kr på mitt konto, och jag har bara CSN och bidrag från FK... Så jag får ut mer än många som jobbar :D

• Anonym (ge inte upp!)
    Anonym skrev 2011-04-22 10:22:20 följande:
    Det jag menar är att jag inte kommer att få en lägenhet, pga min låga inkomst. Dvs att hyresvärden inte vill ge mig ett kontrakt på en lägenhet. Just nu bor jag med pappan till barnen...
    Så fungerar det här med. Jag fick skriva i min ansökan hur mycket jag fick från CSB, att jag skulle söka bostadsbidrag (och beräknad summa), få si och så mycket i underhåll från pappan (jag får 3000kr/mån eftersom vi sköter det privat) o.s.v. och utöver det gick min pappa i borgen för mig. Finns det någon du kan fråga om de kan gå i borgen för din hyra? Det är garanterat det bästa och säkraste sättet, men annars borde de se om du skriver ut alla dina inkomster, att du kan klara av att betala hyran och ha gott om pengar över.
    Anonym skrev 2011-04-22 18:04:53 följande:
    Ring dem direkt (tisdag morgon?) och fråga vad som har hänt. Ge inte upp, de kanske bara har gjort fel? Kan du komma på något som kan vara anledningen till detta? Något som du kan fixa?
  • Anonym (ge inte upp!)

CSN ska det förstås stå...

• Anonym

Jag råkade skapa en tråd till, bara för att jag var så förtvivlad. Där har jag skrivit en möjlig anledning, den enda jag kan tänka som det skulle kunna bero på. Tråden heter "CSN har stoppat alla mina planerade utbetalningar"

Jag har lugnat mig lite nu. Jag ska tänka positivt!

Tack för era svar..

• Anonym (ge inte upp!)
    Anonym skrev 2011-04-23 18:04:51 följande:
    Jag råkade skapa en tråd till, bara för att jag var så förtvivlad. Där har jag skrivit en möjlig anledning, den enda jag kan tänka som det skulle kunna bero på. Tråden heter "CSN har stoppat alla mina planerade utbetalningar"

Jag har lugnat mig lite nu. Jag ska tänka positivt!

Tack för era svar..
    Hittar inte den tråden, men hoppas att det löser sig i vilket fall!
Svar på tråden Ni som studerar...