• Anonym

Ni som studerar...

...100% och gar barn och har tilläggsbidrag, hur mycket får ni i studiemedel per månad?

CSN har idag beviljat min ansökan om studiemedel och jag kommer att få 8500 kr i månaden.  Hur sjutton ska man klara sig på det som ensamstående?? Jag trodde jag skulle få 1000 kr mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 12:07
    ...och HAR barn ska det såklart stå

• Svar på tråden Ni som studerar...
  • Essa83

Tror jag som har csn utan barn får knappt 8200 kr så du borde ju få lite mer än det du har beviljat. Om du pluggar och är ensamstående så blir ju barnomsorgen gratis också. Iaf de veckor du har barnen. Arbetar pappan betalar han de veckor han har dem.

• Anonym

För att få tilläggslånet måste man vara över 25. hur många barn har du? är det heltidsstudier?

• annakoh1209

jag är under 24år och har fått tilläggslån och tilläggsbidraget eller vad det nu heter och har två barn så nej man måste inte vara över 25år

jag får 8448kr på torsdag.

• MammaHela

Jag får 1004 kr extra i bidrag för 3 barn, så med ett barn så blir det 512 kr extra/månad.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • angelica S
    annakoh1209 skrev 2011-04-19 12:30:06 följande:

jag är under 24år och har fått tilläggslån och tilläggsbidraget eller vad det nu heter och har två barn så nej man måste inte vara över 25år

jag får 8448kr på torsdag.

Jo tilläggslånet kan man få från det år man fyller 25. Inte från det år man fyller 24. Antar att eftersom du fått det så fyller du 25 under året.
  • annakoh1209

nej jag hade det även förra året då jag fyllde 24år det står på csn

• Anonym

Det måste gå ändå! Får jag bara en lägenhet så ordnar det sig. Jag kan vara väldigt ekonomisk när jag måste och jag är van att inte ha gott om pengar.  Problemet som är störst är väl egentligen hur jag ska få pengar till att köpa möbler och sånt man behöver till lägenhet. Jag har inget sparkkonto och inga rika föräldrar.

Jag ska alltså separera från min sambo... Undrar om man kan få något bidrag till möbler från soc i såna här fall. Jag vill verkligen inte utnyttja systemet, men jag har verkligen inga pengar alls...

• KossanMuu
    Anonym skrev 2011-04-19 12:36:35 följande:
    Det måste gå ändå! Får jag bara en lägenhet så ordnar det sig. Jag kan vara väldigt ekonomisk när jag måste och jag är van att inte ha gott om pengar.  Problemet som är störst är väl egentligen hur jag ska få pengar till att köpa möbler och sånt man behöver till lägenhet. Jag har inget sparkkonto och inga rika föräldrar.

Jag ska alltså separera från min sambo... Undrar om man kan få något bidrag till möbler från soc i såna här fall. Jag vill verkligen inte utnyttja systemet, men jag har verkligen inga pengar alls...
    Jag är ensamstående med min dotter och har 8700 i csn, 2600 i bostadsbidrag och 1050 i barnbidrag. Har inget underhåll eftersom pappan inte har råd men annars är det väl 1275 kr till har jag för mig? Har en hyra på 5500 kr kan jag tillägga och det är inte lätt men det går. Tror att du kan få bidrag till möbler. Skadar ju i alla fall inte att fråga!
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • MammaHela
    Anonym skrev 2011-04-19 12:36:35 följande:

Men om ni ska separera så ska ni dela på möblerna.

Sen så får du bostadsbidrag, och så barnbidraget. Ska barnet bo varannan vecka så kan du få underhåll från fk i alla fall, och ska ni inte ha varannan vecka utan du ska ha barnet mer så ska du få underhåll från barnets pappa.

Jag klarar mig galant på bara CSN och de bidrag man kan få när man studerar, har egen lägenhet, bil och det är inga problem att få ekonomin att gå ihop.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
Svar på tråden Ni som studerar...