• Anonym

Ni som studerar...

...100% och gar barn och har tilläggsbidrag, hur mycket får ni i studiemedel per månad?

CSN har idag beviljat min ansökan om studiemedel och jag kommer att få 8500 kr i månaden.  Hur sjutton ska man klara sig på det som ensamstående?? Jag trodde jag skulle få 1000 kr mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 12:07
    ...och HAR barn ska det såklart stå

• Svar på tråden Ni som studerar...
  • MammaHela
    KossanMuu skrev 2011-04-19 12:48:55 följande:
    Jag är ensamstående med min dotter och har 8700 i csn, 2600 i bostadsbidrag och 1050 i barnbidrag. Har inget underhåll eftersom pappan inte har råd men annars är det väl 1275 kr till har jag för mig? Har en hyra på 5500 kr kan jag tillägga och det är inte lätt men det går. Tror att du kan få bidrag till möbler. Skadar ju i alla fall inte att fråga!
    Men om pappan inte har råd så får du underhåll från FK.. varför har du inte ansökt om det?
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • FrökenCarlsson

Men det är väl skillnad på tilläggslån och det extra man får för att man har barn? Jag har barntillägget men inte tilläggslånet och får typ samma som TS..

• Neapea87
    Jag är ensamstående med min dotter och har 8700 i csn, 2600 i bostadsbidrag och 1050 i barnbidrag. Har inget underhåll eftersom pappan inte har råd men annars är det väl 1275 kr till har jag för mig? Har en hyra på 5500 kr kan jag tillägga och det är inte lätt men det går. Tror att du kan få bidrag till möbler. Skadar ju i alla fall inte att fråga!
    Och får du inte bidrag till möbler, så leta på blocket/anslagstavlor på t.ex. Coop efter möbler som bortskänkes, handla billigt på loppis och måla grejerna och gör dem fina så att du kan trivas med dem. Men om du inte är en sådan som egentligen trivs med blandade loppisfynd så köp bara det du verkligen behöver. Och sedan jobbar du dig uppåt genom att spara någon hundralapp eller vad du nu kan ha råd med varje månad för att kunna byta ut sakerna mot något som du tycker är mer praktiskt/snyggare (eller bara köpa till ytterligare möbler).

Du ska se att det löser sig för dig! Men se till att kolla upp tilläggsbidraget, för det verkar ju inte som att du fått det beviljat...
    I have enough friends
  • angelica S
    Du vet att du kan säka underhållsstöd från fk på 1275kr?
  • angelica S
    MammaHela skrev 2011-04-19 12:50:39 följande:
    Men om ni ska separera så ska ni dela på möblerna.

Sen så får du bostadsbidrag, och så barnbidraget. Ska barnet bo varannan vecka så kan du få underhåll från fk i alla fall, och ska ni inte ha varannan vecka utan du ska ha barnet mer så ska du få underhåll från barnets pappa.

Jag klarar mig galant på bara CSN och de bidrag man kan få när man studerar, har egen lägenhet, bil och det är inga problem att få ekonomin att gå ihop.
    Underhållsstöd kan hon få från fk...
  • angelica S
    FrökenCarlsson skrev 2011-04-19 12:53:57 följande:
    Men det är väl skillnad på tilläggslån och det extra man får för att man har barn? Jag har barntillägget men inte tilläggslånet och får typ samma som TS..
    Jo det är skillnad på tilläggslånet och bartilläget. Barntillägget får du om du har barn. Tillägslånet får du ansöka om samma år man flytter 24 och om man har tjänat över en viss summa.
  • Anonym

Kan man alltså få underhållsstöd trots att barnen bara bor varannan vecka? Hur mycket är det på? Ngn som vet?

• angelica S
    Anonym skrev 2011-04-19 13:33:08 följande:
    Kan man alltså få underhållsstöd trots att barnen bara bor varannan vecka? Hur mycket är det på? Ngn som vet?
    Jag tror det. Kollat på www.fk.se
  • FrökenCarlsson
    Anonym skrev 2011-04-19 13:33:08 följande:
    Ja, det kan man.. Det heter underhåll vid växelvis boende och beroende på vilken tidigare inkomst du har haft, allt mellan 0-600 kr.
  • Anonym

Åh, tack alla fina, för eran hjälp! Läste på fk:s hemsida och där stod det att man kan få 636 kr per barn. Åh, då kommer det ordna sig (om de beviljar med det plus bostadsbidrag)

Brukar det vara svårt att få bostadsbidrag och dylikt beviljat från FK?

Svar på tråden Ni som studerar...