• SinnerSaint

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

Hej på er alla gravida IVF-are.

Jag plussade på ruvdag 13, på vår första IVF genom RMC Lpkg.

Hoppas vi blir ett gäng som kan följas åt, hela långa året nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 06:33
    Vill bara tillägga att det visade sig vara enäggstvillingar som gömde sig i min mage

Bf 20 dec, men jag får nog räkna med nov snarare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 07:26
    Dumt att man inte kan ta bort tillägg här inledning men hur eller hur så är det bara ett foster nu för det andra har tillbakabildats. Så räknar med 20 dec som bf igen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 20:56
    Denna länk för magbilder och andra bilder: www.familjeliv.se/Forum-7-139/m59685330.html

Denna länk är vår BF-lista.
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m60586536.html
  • Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan
  • NinaNypon

Jag har oxå varit ganska symptomlös, Turlid70. Ja har inte mått illa alls. Har dock fått ganska ömmande bröst sedan en vecka tillbaka (Gick in i v. 7 idag!). Jag funderar över när man ska skriva in sig på MVC. Känns nästan lite fånigt att göra det redan nu. Det känns på ngt sätt overkligt att jag är gravid. Precis som att ngn skulle tro på det! :) Och tänk om ngt händer.. Men jag vill ju göra Nupp och kubb och allt vad det heter, så man borde kanske knata iväg. Hur har ni andra gjort/planerar göra?

• Ryggen11

EttLitetPyre kul att du har hittat hit!! Jag mår bra, hade lite magont i dag på fm. Är så grymt hungrig i stort sett hela tiden haha, men det är väl bara att äta:)
    Byxorna går inte riktigt att knäppa... Så det verkar växa på bra. Tar du oxå prednisolon?

• phillie12

Vi ringde så fort vi gick in i vecka 6! Läste att man skulle göra det så gjorde vi det. Det var inget konstigt med det. Dessutom fick vi då gå på en kurs för nygravida och DET kändes lite konstigt, att gå på kurs så tidigt! Alla runt omkring frågade om det verkligen var ritkigt att man skulle det så tidigt, men alla de på kursen var lika tidiga så det var inte heller något konstigt! Det handlade ju som sagt om tidig graviditet, typ vad man ska och inte ska äta, symptom osv. 
    Vi får inte lov att göra KUB eller NUPP-test, för jag är för ung. Vi har ringt och tjatat om att få göra det båda två men det är tvär-nej. Så vi får väl lita på deras omdöme antar jag... Kanske gör ett privat UL i vecka 12 där någon gång istället.  

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • anmaelli

Jag går in i vecka 6 idag och tycker också det känns konstigt att ringa och skriva in sig på MVC innan man vet att allt ser okej ut... jag väntar nog åtminstone en vecka till. Ska på återbesök för min överstimulering om en vecka och då kanske de kan se nåt litet där inne... eller vad tror ni? Jag är då i vecka 6 (5+6).

Läste om någon som funderat på om det är ens eget embryo man bör på... den tanken har slagit mig också. Vad fruktansvärt det vore! Man har ju läst om skräckexempel.

Men nu ska vi vara positiva och just idag är jag det och tror att det faktiskt kommer gå vägen :)

• Myggan01

måste inflika lite kring dessa nupp och kub test, vi blev tillfrågade av våran Bm för att det är rutinfrågor de ställer ialla fall där vi går. Visst har vi funderat men jag tror... att ska man göra det ska man vara jävligt säker på vad man ska göra med svaret.. ivf är som sagt tufft för alla, jag lyckades på första försöket vilket är en enorm lycka, jag tar inte denna graviditet förgiven och får nypa mig i armen varje dag.. vi bestämde oss för att inte göra kub eller nupp just för att vi skulle aldrig klara av att ta bort barnet, ej heller OM vi dessutom har ett friskt barn och så blir det missfall på grund av testerna skulle vi heller inte kunna förlåta oss. Det är större chans att få missfall efter ett nupp och kub än att få ett barn med down syndrom eller nått annat.
    men vi är alla olika och alla har rätt till sitt beslut

• SinnerSaint

Myggan: ja bm kommer nog bara säga det vet jag inget om så det ska du nog inte ta. Så säger ju alla läkare om allt som de själva inte skriver ut hehe Mensen vill jag inflika att kub och NUPP inte ger någon ökad chans alls till missfall. Det är vara UL och blod i kub och bara UL i NUPP. Däremot finns en risk om man går vidare sedan med fostervattenprov eller moderkaksprov. Men inte alls med kub och NUPP. Ville bara klargöra så ingen som ska göra blir orolig. Vi ska göra NUPP, för det är standard här i kalmar län. Alla får gå å göra det precis som RUL men allt är ju frivilligt såklart Vi kommer dock inte behålla om det skulle visa vara några problem, jag kommer även be om att göra extra mycket koll vid RUL då vi har grava handikapp i släkten. Jag jobbar dom personlig assistent åt min släkting som har grav utvecklingstörningnoch autism men även mängder med kroppsliga fel, samt att jag utbildar mig till special pedagog med inrikting autism. Autism och liknande kan man ju såklart inte se. Men allt det kroppsliga Så jag är inte alls emot barn med handikapp, men jag vill själv inte leva det liv min släkting lever. Oj va långt det blev hehe

• phillie12

Håller med föregående talare. NUPP och KUB ger alltså inte alls någon förhöjd missfallsrisk. 
    Och vi har nog längtat lika mycket efter våra barn allihop och vi lyckades på andra IVF-försöket men hade inte heller behållt om det hade visat sig vara något fel på fostret. Så mycket som vi kämpat vill vi ha ett friskt barn, som alla vill, såklart.  

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Myggan01

märkliga var att min bm sa missfallsrisk i samma mening som nupp och kub, känns som att jag har fått felaktig info och därav inte läst på sj om det. Tankeställare.

• Snösport

Hej , nu efter 3 test sista veckan vågar jag mej hit till denna tråden.  Känner ju igen flera nick så ni kasnke stött på mej också sista åren     Jag inväntade min mens för att göra vår sista IVF och mådde snurrigt och lätt illamående redan en vecka innan BIM....dvs jag fick inte mens och testade mer för jag jobbade hårt och kasnke borde ta det lugnt...japp svagt pluss, 2 dgr senare lite starkare och sista med veckoindikator 22.00 på kvällen.
    jag har svagt illamående 10 minuter här och var men inget ont i brösten alls, jag har normalt ont då och då eftersom jag har vätskefyllda cystor i brösten som alltid triggas när man ska ha mens, ÄL och vid alla IVFhormoner så nu vill jag gärna känna lite mer Tungan utekomiskt eller hur.  Hunger, törstig-förstoppning(började med progesteron i söndags) och ganska morgonpigg.   Visst är det lite häftigt?

Vad tar ni mot förstoppning...alltid tagit Moxalole vid alla IVFer men blir nu osäker fast jag fått det av läkare för ett år sedan...någon..jo jag får blödande ändtarm så behöver mer än linfrö och fiber....ska köpa katrinplommonjuice, testat? 

Myggan: de är inte alltid smidiga..jag har bara anmält till min gyn och till IVF-kliniken och avbokat min IVF tid (hi.hi)och har redan fått höra att jag med min ålder ska ta det lugnt och IVf sköterskan sa grattis och att det kan gå bra men hhur dåligt som helst i din ålder...så de borde gå en kurs för jag är på lite för påläst för att kunna slappna av helt och min ålder vet jag även om jag aldrig haft komplex för den.

Turild: Nu kan vi nojja lite ihop...är lugn men som sagt jag känner inte speciellt heller,,,vi får sökert vår dos av allt så småning om hi,hi!  jag har VUL 6+6 som gyn sköterskan säger är 13 juni (tycker hon räknade fel hela tiden men spela roll) Jag tänkte skriva in mej efter den kollen.

Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan