• Anonym

Klär pojken i kläning

Varför är det ok att använda sin unge som en spelbricka för att man själv har en ide? Föräldrar som agerar så borde skämmas o skämma ut sig själva istället.

• Anonym
    faffner skrev 2011-04-28 17:38:18 följande:
    Jag säger som jag brukar säga - kläder har inte kön. Punkt.
    Åjo, det har de absolut:)! (förutom i din värld då - antar att du använder herrkalsonger)
  • Anonym
    Jojile skrev 2011-04-28 17:28:52 följande:
    Kan inte någon av dessa anonyma klänning-på-pojke-hatare förklara för mig exakt VARFÖR klänning är till för småflickor och inte för småpojkar? Jag undrar vad själva anledningen och syftet är med klänning, som gör att det är BESTÄMT att det är till för tjejer och inte killar. Och nu pratar vi vanliga H&M-klänningar i regnbågens alla färger för BARN.

Kom igen nu. Någon?
    Men, ta på din man en vet jag men kör inte med ett barn!
  • Anonym
    Hypnotica skrev 2011-04-28 17:35:44 följande:
    Tydligen blir folk stressade som fan om de inte kan könsbestämma ett barn på tre röda. Jag undrar varför?
    Å man vill se skillnad både på vuxna o barn!
  • Anonym
    Jojile skrev 2011-04-28 18:07:01 följande:
    Du hade inget svar alltså? Okej...
    Åh det går att spela dum hur länge som helst - hoppas du inte har en son som du spökar ut:)
  • Anonym
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:20:20 följande:
    Jag antar att du inte kommer förstå det jag skrev ovan, och förklarar det därför enkelt för dig. En pojke i Sverige är också en pojke i Ukraina. En flicka i Ukraina är en flicka i Sverige. Män, killar och pojkar ska inte springa runt klädda i kläder avsedda för kvinnor. I ett sådant fall bör de rubriceras som transvestiter. Du har väl aldrig sett en man bära en BH eller?

Jag föreslår för dig, TS, att du råder din väninna att sluta upp med sitt groteska beteende. Det måste vara någon slags betingad reflex som får henne att klä sin lilla son i flickplagg. Uppenbarligen önskade hon sig en dotter men det blev en pojke, och hon har ännu inte kommit över första fasen, dvs. förnekelse.

Rikard
    En fördomsfull man i Sverige är en fördomsfull man i Ukraina. En homofobisk man i Sverige är en homofobisk man i Ukraina.
  • Anonym

Jag har inte läst mer än ts.
    Nu tror jag inte på tjej och kill färger men kläder finns det ju anpassade för killar och tjejer, även om de oftare riktar sig och anspelar på vuxnas sexualitet och appeal.

hur som helst så tycker jag det är fel när många kvinnor tvingar sina unga söner att vara några slags reklampelare för en revolution eller för att själv göra ett statement när pojken egentligen inte alls vill vara klädd som en elva.
    låt barn klä sig i vad de vill istället, inom rimliga gränser (jag tror ni fattar vad jag menar).

• Anonym
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:57:33 följande:
    Ditt försök till att förolämpa mig var inte särskilt provokativt, snarare skrattretande. Du kommer inte kunna sänka mitt självförtroende, vilket är ditt tydliga mål med att skriva till mig.

Ignoranta självhatande människor åsido, och åter till ämnet. Jag kan inte minnas senast jag såg ett homosexuellt föräldraskap lyckas med att uppfostra ett barn i dagens moderna, kvalitiva och välutvecklade samhälle dominerat av en heteronormativ diskurs, utan att få dess uppväxt att resultera i en ärrad människa med psykologiska och neurotiska problem. Min mening är inte att låta homofobisk så var vänliga att inte stämpla mig som det. Jag ser mig själv som en realistiskt inställd bortglömd själ patriarkalisk med många andra, i en klassanpassad värld full av distinktiva normer.

Jag har läst flertalet ackurata studier, välbaserade på fakta samt utredda i och omkring olika större områden i diverse europeiska länder, som alla visar tillnärmelsevis samma resultat som alla förklarar mina teorier och åsikter - varför de är som de är. Var därför snälla att visa respekt för en medmänniska, även om hans åsikter skiljer sig från era.

Rikard
    :)
    Min tanke var inte alls att förolämpa dig eller sänka ditt självförtroende. Men det stämmer det jag skrev, eller hur?

Och du kommer nog få stämpeln som homofob iaf. Du som har läst så ofantligt många ackurata studier hur förklarar du alla människor som har psykologiska och neurotiska problem som inte har homosexuella föräldrar? Det finns ju rätt många av dem..
  • Anonym

Tycker snarare det är synd att det inte finns speciellt många neutrala klänningar för pojkar med(som inte är med puffärm eller väldigt flickiga), spec. hemmaplagg på sommaren(på lander), enkelt och ta på än både shorts och t-shirt. Ev. kan man ha något linne i två-tre storlekar förstort så de slutar nästan vid knäna. Händer att jag sätter på honom en klänning men oftast hemma då. E lite kluven för att ta på allt för extrema flickkläder när vi är ute. Men kanske mer för personers reaktioner och att det inte är helt accepterat, vilket jag tycker är synd. (han e 1,5 så säger inte ifrån ännu angående klädval, fast händer ju att mannen sätter på honom rosa byxor och någon flicktröja då och då, han e mer för det än vad jag e känns det som.)

Men blir trött på personer som absolut anser att pojkar ska älska stålmannen och bilar och bara vilja ha gråa/blåa/svarta´/begia kläder med tuffa tryck.

Flickor ska älska hello kitty, dockor osv. och älska allt med puffärm, glitter, rött/rosa/lila med gulliga tryck.

Vad jag fått kännslan av är att barn lär sig leka med det de blir erbjudna, de lär sig att tycka om det som erbjuds, sen så kan det vara så att de vill ha endel annat också.

Sonen har vsserligen ett par bliar hemma men han leker mycket hellre med dockor och blev överlycklig för en dockvagn.

Vill han ha klänning på dagis när han blir större så får han det. Även om det är mer extrema killkläder också. Försöker hellre ha hela färgskalan hemma och relativt unisex också.

Så ts. jag tror nog att du inte ska säga något direkt till din vän, verkar som hon är väldigt kritiskt till just den uppdelningen som du vill se. Risken är nog att hon mest tycker du är trångsynt och steriotyp.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2011-04-28 19:55:24 följande:
    Min kille har ett gäng afrikanska "killklänningar" de är tämligen könsneutrala. Ett tips om man söker nåt sånt.
    Tack annars har jag hört om långa skjortor, men vet inte var man hittar sådant?
Svar på tråden Klär pojken i kläning