Inlägg från: coockiejar |Visa alla inlägg
  • coockiejar

Januaribebis 2012

Hoppar in här jag med :)

Jag väntar min tvåa. BF 3 januari.

Då jag blev gravid genom insemination har jag liksom haft koll på kroppen. På graviditetsdag 9 kände jag väldigt tydligt av mina ömma bröst och en molande värk i svanken. plussade på dag 10 :) Mår som en prinsessa - ömma bröst, ökat tryck på urinblåsan och den normala molande värken i livmodern då livmodern växer. Inget illamående än men vet av erfarenhet att det kan komma i vecka 6-7.

Ska på VUL vecka 7+6 för att kolla att allt är bra. Bokar tid hos BM därefter.

• coockiejar

Jag blödde idag när jag kom till jobbet :( det bara rann ut och var klarrött så vad skulle det annars kunna vara.

Önskar er andra stort lycka till.

• coockiejar
    RaraS skrev 2011-07-19 10:33:13 följande:
    Mmmm, det är ju just sådant här dessa lagar finns för. Så vi kan vara säkra på att produkterna är kontrollerade och säkra. Och såklart kan ju kontrollanten göra ett dåligt jobb, men då är det ju den som skrivit under som kommer ställas inför rätta om inte riskbedömning är korrekt så jag brukar utgå från att bara produkten är CE-märkt så har någon gott i god för dess säkerhet med sin underskrift och då vill man ju göra ett bra jobb.

Jag var ju just lite osäker på om jag vågade köpa en Angelsound men tänkte ändå att de måste ju vara godkända för att säljas i Europa och då är de säkert ok att använda, men tänkte att jag bara ska använda den när jag orolig hur det står till eftersom det verkar vara lite oklart hur bra det är för fostret med ultraljudsapparater.

Och så lyckas jag få hem en apparat som inte är godkänd här i Europa. Jag vet att de som säljs på Teknikmagsinet är CE-märkta och kontrollerade, men hur ska jag kunna veta att ultraljuds-signalerna i den jag fått hem är lika starka, och inte starkare? Tänk om de är starkare och kanske över något slags gränsvärde för ultraljud för hemmabruk. Vad vet jag, jag kan inte dessa regler, det är ju därför man tittar efter CE-märket så att någon som kan har kontrollerat allt sådant...

Jag ska vänta någon dag och se vad jag får för svar.....men försätter de att svara att jag bara ska skicka tillbaka den så anmäler jag dem till konsumentverket. Jag vill ju typ ha en ursäkt, att de har gjort ett misstag, och att de säger att de ska dra tillbaka produkten tills de har kontrollerat den, riskbedömt den och CE-märkt den.    
    http://www.barnimagen.com/index.php/layout/set/print/forum/thread/141629950

Hittade en länk där någon mejlat teknikmagasinet och frågat om CE-märkningen. Vet inte om det ger något bra svar.

jag har fått låna den dopler som du verkar ha fått. Min syster köpte sin för 3-4 år sedan. Jag har använt den 4 ggr och då lyssnar jag inte alls länge - igår var sista gången och då var det i max 10 sek då jag hittade hjärtat rätt omgående. Men så klart,,,man ska inte använda dessa apparater för mkt. Jag har min för att lugna min oro och då mest nu innan magen syns ordentligt och man känner sparkarna. Jag lär inte använda den mer innan mitt ultraljud om 2 veckor.
  • coockiejar
    Vesslan skrev 2011-07-20 11:06:06 följande:
    Frökenolson skrev 2011-07-20 10:20:03 följande:
    Jag har också gått upp mycket, men hoppas att det avstannar lite nu, det har det gjort de senaste veckorna. Jag använder också mammakläder och stora baggy byxor som jag hade innan. Det finns väldigt mycket kläder i garderoben som jag inte kan ha alls längre..

Precis som dej har jag gått upp mycket på rumpa och lår, magen såklart men det är mest svullen så inte så mycket fett där tror jag. Däremot brösten har jag gått upp massa..
    Men jag tror man får bara motivera sej att det är för bebisens skull och ta tag i det sen efteråt när man orkar.
    Jag hoppas ju kunna amma och på så sätt, förlora en hel del. Men också när våren kommer gå ut på långa promenader med liten..
    Tack till er båda för att "håller mig sällskap" i denna hemska viktökning.

Givetvis så är det bara å bita ihop och hoppas på att det snart går över. I bakhuvudet så vet jag ju att det är en orsak och att det går att få bort det senare.  Men ändå är det irrirarande.

Detta med att inte kunna sitta stilla. Japp det är min stil med, eller var..  Men det kommer väl igen.

Som tur är så har jag en väääääldigt lugn och tålmodig sambo. När jag hasplar ur mig diverse saker och klagar över viken så säger han bara: Ingen fara hjärtat , jag tycker du är fin och jag vet att du fixar till detta när vår guldklimp kommit till världen.

Ja då är det bara att le själv och inse att han har såååå rätt.

Underligt att en blivande bebis kan förändra en människa till ett "monster " under en period...
    Ha ha ha ja så är det .
    du är absolut inte ensam :) Jag och en av mina närmsta väninnor - vi är gjorda av samma skrot och korn :) Vid våra graviditeter (både hon och jag väntar våra 2:or...inte tillsammans då) så sjunker ämnesomsättningen radikalt och vi går upp massor i början. Jag har redan gått upp 7 kg och är idag i vecka 16+0...kan inte direkt skylla på att magen växt så mkt än (har en stor bula men den består av tarmar och luft...livmodern gömmer sig bakom mina bukmuskler och det är absolut inte den som syns). Däremot har mina bröst växt från bhstrlk 70F till 75H!!!! men det akn jag inte skylla 7 kg på :) Jag rör på mig (promenader och cykling då o då) äter hälsosamt och vill inte ens ha en massa gottis men ändå! Det är bara att gilla läget och jag vet med min förra graviditet att jag var tillbaka till min vikt när sonen var 8 månader - utan att banta eller liknande. Då fungerade amningen jättebra och jag får hålla tummarna att den fungerar nu oxå :) Även om jag inte går ner allt så är min bebis helt klart värd det :)
  • coockiejar

Empa86 - försök ta det lugnt. Det kan bara vara ett blodkärl som brustit utan att det har med bebisen att göra. Jag blödde en hel dag - rejält - och var säker på missfall men allt såg bra ut när jag var på ul. Hoppas allt lägger sig snart så du kan slappna av.

• coockiejar
    Empa86 skrev 2011-07-21 16:25:25 följande:
    Ja jag ska försöka. Det är så svårt att slappna av bara när det gick så dåligt förra gången när man trodde att allt var bra. Men hoppas att de närmsta 5 veckorna går fort så jag får komma på det där jäkla RULet;)
    :) Har du svårt att få tid hos gyn så köp en dopler. Som tidigare diskussioner sagt så ska de inte användas för ofta men i såna lägen så kan det vara lugnande att få lyssna på hjärtat.
  • coockiejar
    Västeråsmamman skrev 2011-07-21 17:30:10 följande:
    hej igen, har inte varit ine här på nästan 2 v.
    Vi har varit borta på sem som fick ett tragiskt slut. Min älskade svärfar son skulle fyllt 80 år idag fick flytta till himlen i lördags. En stor sorg att han inte fick reda på underverket i magen innan och att han inte får träffa det överhuvudtaget.

Var på spec mvc idag och fick se en livlig krabat. Magen har bara exploderat senaste veckan så nu går det inte att dölja alls längre.Nu har vi berättat för de flesta.

va roligt för er som varit på kub,nupp och allt vad det nu heter...

den 1 augusti har vi tid för rul.

# augusti ska jag med på RUL i V-ås :)
  • coockiejar
    coockiejar skrev 2011-07-22 08:47:37 följande:
    # augusti ska jag med på RUL i V-ås :)
    3 augusti skulle det stå.
     Och även jag vill beklaga sorgen. stor kram
  • coockiejar

Idag fick jag första kommentaren på jobbet!!! :) Gick förbi en kollega och hade då glömt ta på mig koftan...har en stickad klänning som är någorlunda figurnära (just nu då) och så tittar kollegan på mig och utropar "Men! Vad är det där?" och då var det magen hon syftade till. Känner mig lite glad ändå att jag inte bara ser ut som en tjock säl.

• coockiejar

hej tjejer,
    Vill bara höra med er om en sak. jag väntar min tvåa och har för mig att jag hört något om att det  är vanligare med förvärkar efter första barnet. Stämmer det? Jag har känt av ett antal "värkar"...Nu låter det här kanske lite äckligt men först kände jag bara att "oj, behöver jag gå på toa?" men så tänkte jag att det verkar konstigt...och så har de kommit och gått lite under dagen. Nu vill jag inte stressa upp mig själv så jag frågar er fröknar som kanske vet mer än jag - kan det vara förvärkar? Blir så fundersam då jag var och provsmakade lite pastrami och salami på delikatessdisken men vad jag förstått ska de vara OK att äta (utom lufttorkade grejer)...ska kanske tilläggas att jag är i v.17

Svar på tråden Januaribebis 2012