Januaribebis 2012
Till er som är rädda för nålar kan jag meddela att jag är likadan. Jag tycker alltid det är otäckt att bli stucken och vill helst ligga ner av rädsla att svimma. Min erfarenhet från förra förlossningen är dock att jag fullkomligt struntade i nått litet nålstick för värkarna var det enda jag fokuserade på och smärtan blockerade mig totalt. Jag ville inte ha epidural av rädsla för att bli stucken i ryggen. Men efter timmar av värkar som till slut blev för jobbiga eftersom jag bara öppnat mig 4 cm var min tanke att de får göra vad de vill. De bedövar innan de lägger epiduralen och jag kände absolut ingenting. Personalen fick däremot hålla fast mig då läkaren stack eftersom jag inte kunde ligga stilla mitt i värkarna. Tio minuter senare var jag helt smärtfri och öppnade mig resterande centimetrar på bara en dryg timme. Att krysta och smärtan i underlivet och att bli sydd var ingenting i jämförelse med de värkar som jag drabbades av. Men det där är nog individuellt hur man är skapt. Denna gång är jag inställd på epidural men är glad ändå om jag klarar mig utan fast inte på grund av sticket utan för att slippa riskera att de sticker lite för långt in vilket inte är farligt men kan ge en fruktansvärd huvudvärk några dagar efter förlossningen. Det skulle inte vara så kul för man är ju nog mör. Statistik visar också att bebisen kan bli mer slö och amningen kan komma igång senare vid epidural, så för den skull kan jag också tycka det vore skönt att slippa ta den om jag står ut.