• Jamirl

Januaribebis 2012

Liina87: Åh va mysigt, grattis!

• Jamirl

Pluggar till förskolelärare, idag har jag gått 427 trappsteg rakt upp på en alun-hög, kvarntorpshögen. Skulle egentligen få skjuts upp i mitt tillstånde men det va stängt. Bara att traska, fick hejjar blickar och snälla ord av alla kursare. Vi har även gjort upp eld å grejer, nu har jag sovit 2 timmar efter denna ansträngande dag

• Jamirl

glukosbelastning har jag tvingats göra båda gångerna, inte pga övervikt men pga att jag tokigt nog druckigt ett glas juice eller påskmust innan jag gått dit...då har värdena stigit i höjden. Vägrar denna gång, spyr!

• Jamirl

Det här med vikt ska man inte oroa sig så mycket över tycker jag. Me dottern gick jag upp sammanlagt 18 kg. Med sonen åt jag jättenyttigt, gick ändå upp 18-20 kg, dock ca 10 kg i vatten den gången, det går lixom inte alltid att styra hur nyttigt man än äter. Jag brukar passa på att njuta när jag är gravid, min tid att inte tänka på vikt, bara äta gott (om man orkar), går ju ej ibland

• Jamirl

LillaEko: Jag hade med problem med ätstörningar tidigare, därför längtade jag tills jag blev gravid varje gång så jag slapp tänka på vikten Men nu har jag acepterat min kropp för hur den är och ser ut efter att ha fött 2 snart 3 barn. Vi är vackra, med våra kurvor
    Va du är duktig att träna, jag är totalt lat just nu fast jag motionerar med skolan på alla skogsaktiviteter.

• Jamirl

Amma eller inte amma är mitt största dilemma! Har inte fungerat så bra med de andra, men vet inte om jag ska orka göra ett ordentligt försök denna gång...hm...med andra så tog jag stoppningstabletter efter 1 vecka...vill helst göra det direkt efter förlossning eller inte alls...

• Jamirl

vad skönt att höra att flera utav er erfarit samma. Va superinställd på att amma, ingen tvekan om det med första, dottern tog bröstet dåligt, vi använde amningsnapp, efter 4-5 veckor fick hon kolik på kvällarna, hn orkade inte suga, vet ej om det va dåligt med mjölk på kvällen, oj va man kämpade. Sedan köpte vi en ersättbning för att prova, hon åt så mcyket och va så nöjd, den känslan glömmer jag inte. Hon va ju så hungrig! Försökte amma lite efter det men då var varken hon eller jag så intresserade av det efter Jag hade även alltid tyckt att det va lite obehagligt att amma så för mig att värma en flaska innan jag gick på stan va perfekt, v kunde va på HM och kika på kläder, jag gav henne flaskan meddans jag kollade vidare. Var så glad att detta fungerade för oss.

Med andra va jag nästan inriktad på att flaskmata, men när han föddes så ville jag ändå prova och ge det en chans. Han tog bröstet bra, men min panik, smärtan och blodiga bröstvårtor och en 1½ åring som ville vara med mig gjorde mig så stressad. Slutade med att jag vägrade amma, grät av panik innan, fick fulla bröst, satt i badkaret och försökte klämma ut så jag ej skulle få mjölkstockning...ush! sedan ringde jag och bad om tabletter. Vilken befrielse!!!

• Jamirl

ångrade så att jag testade med 2:an, då denna vecka va så jobbig. Sa att jag inte skulle göra så igen...men nu snart 5 år senare kanske jag har tålamod...eller...kommer jag bli lika arg på mig själv denna gång av att prova, stoppar man mjölken på BB går det så lätt...men väntar man då rinner ju mjölken till kalasfort och går det inte då då är det en jobbigare process. Samtidigt som jag såklart vill det bästa för barnet, att han så få bra näring osv. Men som tur är så är det nästan exakt lika bra näring i flaskan.

• Jamirl

Alltså endel kan ju tyvärr inte amma. Min kompis såg fram emot det så mycket men hennes mjölk räckte ej till så hon var tvungen att ge flaska, detta beslut var jättejobbigt för henne. Även min dotter med kolik, som redan hade svårt att ta bröstet och med min mjölk som sinat på kvällarna så var flaskan ett självklart val så att hon fick i sig något.  Så tvärr kan inte alla amma, men de flesta! Man får kämpa, för endel går det bra. Med dottern va det tufftibörjan när hon ej greppade och aööt gjorde så ont men efter någon vecka gick det bra, men somsagt sedan kom kolik och mindre mjölk. Min mamma har bara kunnat helamma oss till 3 mån, sedan har hennes mjölk sinat.

Svar på tråden Januaribebis 2012