• Tummelisa

Rätt att döda Bin Laden?

Ok, nu chansar jag att det blir rätt med omröstningsalternativen, trots att det vart flera rader på varje alternativ. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?
  • Amazina

Men enl presskonferensen så sköt ju både bin Laden och hans polare tillbaka, han erbjöds ju att ge sig frivilligt... Annars hade han nog inte blivit dödad. President Obama hade dock gett order om att militärernas säkerhet skulle ha högsta prioritet.

• MammaG
    Tummelisa skrev 2011-05-03 13:42:12 följande:
    Jag tror det funkar för att det är USA. Hade det varit omvänt, något land i mellanöstern som gått in i USA och avrättat någon perso ala Bin Laden så hade det fördömts av hela världen.
    Då hade det tagit hus i helvete. Tänk om Vietnam hade skickat något motsvarande Navy Seals och skjutit Nixon eller någon general som vedergällning för julbombningarna. Undra hur stor toleransen för firande hade varit då?
  • MammaG
    Amazina skrev 2011-05-03 13:50:17 följande:
    Men enl presskonferensen så sköt ju både bin Laden och hans polare tillbaka, han erbjöds ju att ge sig frivilligt... Annars hade han nog inte blivit dödad. President Obama hade dock gett order om att militärernas säkerhet skulle ha högsta prioritet.
    Skulle inte du skjuta tillbaka i samma situation? Och tror du det fanns en enda chans i helv att militären skulle ha låtit honom överleva?
  • Selfish Geene
    Jag betvivlar att de hade för avsikt att tillfångata honom levande, men även om de gjort det skulle han sannolikt inte fått en rättvis rättegång (Se: avrättningen av Saddam Hussein 2006)

Att skända liket genom att dumpa kroppen i havet är förkastligt.
    Oavsett vilka illgärningar Bin Laden var ansvarig för så var han någons pappa, bror och son.
    De har rätt att få begrava sin döda släkting 
  • Tummelisa
    MammaG skrev 2011-05-03 13:47:15 följande:
    Vill bara påpeka apropå dina alternativ att Thomas Quick inte är någon massmördare.

Men i allafall: att döda Bin Laden och tro att det motverkar terrorism är som att ge en bamyl mot skelettcancer.

Motverka fattigdom och snedvriden fördelning av världens resurser så kommer inte män som Bin Laden och hans organisation att få fäste bland folk.

Tack vare bland annat Guantanamo-lägret är USA en av världens största "tillverkare" av terrorister, och att tro att världen blivit fredligare är bara naivt
    Ang. Quick: Därmom tvistar väl de lärde? Eller är det helt utrett att han inte gjort något av det han först erkänt? (en annan diskussion iofs, du behöver inte svara)

Jo en mer rättvis värld där välfärden är mer jämt fördelad, mer "objektiv" kunskap åt alla, yttrandefrihet, och utbildning är nog bättre verktyg är att ta till våld.
  • Tummelisa
    MammaG skrev 2011-05-03 13:48:40 följande:
    Fast å andra sidan vet jag inte om "rättsstat" är något USA ska sätta främst på visitkortet
    Nä, det har du rätt i. Och därför borde kanske också omvärlden sluta sätta USA på en piedestal och köpa allt de gör rakt av också.
  • Tummelisa
    Jaha, det har jag missat. Jag fick intrycket av att orden de fått var att hellre döda honom än tillfångata honom.
  • MammaG

För att skriva vad jag tycker om den faktiska händelsen: det hade varit mer på sin plats att gripa honom och ställa honom inför rätta. Jag tror mer på rättvisa än på hämnd

• Dorian Ertymexx
    MammaG skrev 2011-05-03 13:51:11 följande:
    Då hade det tagit hus i helvete. Tänk om Vietnam hade skickat något motsvarande Navy Seals och skjutit Nixon eller någon general som vedergällning för julbombningarna. Undra hur stor toleransen för firande hade varit då?
    Men det är ju skillnad! Då hade det ju varit vita som dödats av icke-vita barbarer! HEEELT annorlunda!!! Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Selfish Geene skrev 2011-05-03 13:17:12 följande:
    Att avrätta en människa utan rättegång och sedan dumpa kroppen i havet är inget en rättsstat ska syssla med!

Mordet på Bin Laden är en ren hämdaktion, ingen rättvisa har skipats, USAs uppenbara översittar-personlighet skulle vara skrattretande om den inte kostat människoliv.

Ovärdigt och föraktansvärt på alla sätt.
    Word.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?