• Anonym

Varför jag är bättre än andra människor

Jag anser att jag är bättre än andra människor, det grundar jag främst på fyra pelare:

- Jag är intelligentare
    - Jag förstår livets "spelregler" bättre än andra människor.
    - Jag är samtidigt ödmjuk med bättre självförtroende och självkänsla än andra människor.
    - Jag har uppnåt detta utan att mina föräldrar liksom har uppmanat och "uppfostrat" mig till att gå i dessa spår.

Vem är jag?

Jag går andra terminen i 8:an och är kille. Jag kommer från en medelklassfamilj, skilda föräldrar och två mycket nära till familjen som gick bort mycket tragiskt nyligen, annars har jag en helt okej uppfostran. I låg -och mellan stadiet var jag inte direkt något underbarn så, det börjar i sjuan när jag började plugga stenhårt till varenda prov, utan att riktigt förstår vad jag gjorde. Det kan bero på att jag kom från en skolklass där vi hade väldigt bra sammanhållning och alla stötade varann. Det har mer börjat på allvar nu när jag har kommit upp i puberteten.

Varför är jag intelligentare?

Dels för det faktum att jag har betydligt bättre betyg och vet att jag kan bra mycket mer än andra i min ålder. Jag har MVG i praktiskt taget alla ämnen sedan sjuan, räknar matematik B, skriver mycket bra uppsatser och vet det mesta inom sahällskunskapen. Engelskan och tex. läsförståelsen är inte den bästa, så visst det finns större tänkare än mig absolut, men.. Jag är övertyggad om att jag i särklass är den största "filosofen" och vet vad jag håller på med, flera av dessa vet jag kommer lägga av när de hetsar så extremt mycket nu i början.

Sen också att jag vet vad jag håller på med och vad jag pluggar samt vad jag vill. Jag vet att betygen från högstadiet inte spelar någon roll, jag har tex. redan nu börjat plugga inför högskoleprovet och gymnasitet. Jag vet att undgomar hetsar med högstadiebetygen och inte får med sig någon kunskap och vet inte vad de håller på med helt enkelt. Jag skriver 1.0 på högskoleprovet, så återigen, visst jag är inte den värsta sortens underbarn, men är övertyggad om att jag har det där "filosofiska tänkandet" som de flesta saknar och kommer därför inte håla hela vägen.

Varför förstår jag livets "spelregler" bättre än andra människor?

Det jag förstår som ytterst få gör sammanfattas väldigt bra i denna video:

Alltså jag vet hur det är att ta en motgång, det tror jag är en viktig livserfarenhet. Jag har ett jädra anamma och är mycket envis. Ett talesätt brukar jag tänka på "låt själen lämna kroppen, gör dig helt känslolös" vilket verkligen fungerar. Som de säger säger i klippet "it will beat you to your knees and keep you there permanently, if you let it" är en viktig filosofi för mig.

Varför är jag samtidigt ödmjuk med bättre självförtroende och självkänsla än andra människor?

Jag anser att jag samtidigt trots allt detta är väldigt ödmjuk inför livet. Jag är övertyggad att om ett riktigt underbarn helt saknar ödmjukhet vilket flera troligtvis gör, när de möter en motgång kommer det gå riktigt illa för dem. Jag tar iakt att livet kan ta en plötslig vändning och allt kan hamna upp och ner. Jag låter mig aldrig bli arrogant i vardagssammanhang utan försöker visa respekt och empati för mina medmänniskor.

Jag har en otrolig självförtroende och självkänsla och ser ner på nästan alla människor jag träffar, det brukar vara för att de är ointelligenta, saknar helt självkänsla, har ett falskt yttre eller helt enkelt inte allt resonerar över livet eller vad som väntar dem.

Jag är som sagt 14 år och känner att jag har kommit över min pubertet och att det jag nu skrivit inte alls är något jag bara skriver för att jag är en liten fjortis och inte vet vad jag vill. Utan att jag verkligen har resonerat över livet i några månader nu och vet vem jag är och vad jag vill.

Sen med den sista punkten menar jag att jag har själv tagit detta initiativ och inte att jag har "uppfostras till att bli en duktig pojke" att min föräldrar liksom har lett mig in på den här bannan. Idag vet jag till exempel att det är flera ungdomar som har föräldrar som liksom har lett in barnen på den här bannan, inte att barnen själv har resonerat något vidare om det utan bara glidit med liksom. Jag har en helt annan filosofi än dessa ungdomar.

Jag reserverar mig för massa stavfel Tyst

Sätt igång att hata mig eller ställ frågor så kan vi diskutera detta vidare!

Edit: Försöker inte att provocera de som följer jantelagen.

• Svar på tråden Varför jag är bättre än andra människor
  • Kitsune
    ske skrev 2011-05-03 22:56:32 följande:
    En annan sak jag vill framföra innan jag avslutar i denne tråd.

TS; Driver du med folk ?
    Vad vill du åstakomma med din berättelse ??
    Se hur många moralkärringar på FL reagerar?
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • ske

En bok som jag rekommenderar

boken heter Du och jag
    av
    Martin Bubber

googla -och läs

• Anonym (läkstudent)

TS, som blivande läkare är jag lite nyfiken. Varför vill du bli läkare? Varför vill du bli politiker?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-03 22:58:08 följande:
    Du har nog missuppfattat det där med ego tänker jag.

En med gott ego är en med hög självkänsla. Min gissning är att du vill bygga din självkänsla har jag rätt då?

En person med hög självkänsla karaktäriseras av att de har stor empati för andra, de är ödmjuka och ser inte ner på andra.

Varför?

Jö för att de behöver inte det eftersom de är så pass säkra i sig själva att de inte känner det nödvändigt att jämföra sig med andra. De ser inte andra som hot eller konkurrenter för de vet att de duger som de är (utan att bli elitidrottare eller göra politisk karriär i usa

En med hög självkänsla kan se positiva saker i andra männsikor också.

En med låg självkänsla däremot sätter likhetstecken med prestationer och självkänslan. Det är fel, för om du verkligen bara tror att du duger om du lyckas prestera i plugget och i karriären så är det sorgligt. För då visar det på att du inte tror att du duger som du är utan att du behöver prestera en massa.

Förstår du vad jag menar? Så bygg din självkänsla inifrån och inte utifrån i prestationer och jämförelser med andra.

Du är värd att tyckas om såsom du är som person.
    Asså, jag skulle säga att jag har väldigt bra självkänsla. Visst jämför jag mig själv med andra, fast det är ju ingenting jämfört med andra i 8:an, ibland känns det som att alla vill ha betyg i 8:an för att vissa att de är bäst. Även om jag gör det så ser jag andra absolut inte som någon konkurent, för mig personligen är det roligt om tex. min kompis får bra resultat på något prov. Samtidigt tänkte jag väldigt mycket på att varje människa har något gott inom sig även om jag kanske ser ner på de.

Så jag håller nog fast vid att jag har bra självkänsla.

Säg att jag vill få bättre motivation genom denna tråd, även fast jag redan har mycket bra.

Svar til hellekis - Ja, jag tror att jag är smartast, vacker är jag absolut inte.

När jag pratar om att jag är ödmjuk menar jag att inte tar ut något i förskott och respekterar att vad som helst kan hända. Vad syftar du på mer konkret?
    Dalton skrev 2011-05-03 23:02:04 följande:
    Att TS vid 14 års ålder tror att h'n är unik och lite bättre. Det är lätt att tro i den åldern, men när man kommer ut i världen så inser man att man inte alls är så himla speciell eller framstående, man är varken bättre el sämre än andra.
    Ja, jag tror att jag är bland de smartaste, resultaten bör väl tala för sig själv. Sen tror jag också att jag är unik som jag pratade om i första inlägget.
    ske skrev 2011-05-03 23:03:33 följande:
    En bok som jag rekommenderar

boken heter Du och jag
    av
    Martin Bubber

googla -och läs
    Spännande!
  • Anonym
    Anonym (läkstudent) skrev 2011-05-03 23:12:18 följande:
    TS, som blivande läkare är jag lite nyfiken. Varför vill du bli läkare? Varför vill du bli politiker?
    Läkare är jag intresserad över för att det verkar mer än ett jobb, vilket tror skulle passa mig. Människokroppen är häftig och är väl skönt att hjälpa andra, även om jag tror att det finns bättre sätt att göra det om man verkligen vill det.

Något som annars riktigt intressrar mig är politik, fast det verkar ett väldigt hyckleri om man vill komma någonstans och trots allt är jag väldigt tillbakadragen så tror inte det skulle passa mig. Vill spela mina kort lite mera säkert.
  • Molean
    Anonym skrev 2011-05-03 23:17:47 följande:
    Asså, jag skulle säga att jag har väldigt bra självkänsla. Visst jämför jag mig själv med andra, fast det är ju ingenting jämfört med andra i 8:an, ibland känns det som att alla vill ha betyg i 8:an för att vissa att de är bäst. Även om jag gör det så ser jag andra absolut inte som någon konkurent, för mig personligen är det roligt om tex. min kompis får bra resultat på något prov. Samtidigt tänkte jag väldigt mycket på att varje människa har något gott inom sig även om jag kanske ser ner på de.

Så jag håller nog fast vid att jag har bra självkänsla.

Säg att jag vill få bättre motivation genom denna tråd, även fast jag redan har mycket bra.

Svar til hellekis - Ja, jag tror att jag är smartast, vacker är jag absolut inte.

När jag pratar om att jag är ödmjuk menar jag att inte tar ut något i förskott och respekterar att vad som helst kan hända. Vad syftar du på mer konkret?
    Dalton skrev 2011-05-03 23:02:04 följande:
    Att TS vid 14 års ålder tror att h'n är unik och lite bättre. Det är lätt att tro i den åldern, men när man kommer ut i världen så inser man att man inte alls är så himla speciell eller framstående, man är varken bättre el sämre än andra.
    Ja, jag tror att jag är bland de smartaste, resultaten bör väl tala för sig själv. Sen tror jag också att jag är unik som jag pratade om i första inlägget.Spännande!
    Jag har bra plugghuvud men är dessvärre inte så smart, en viss skillnad på dessa ting har jag märkt på senare årSkrattande Däremot får jag ofta höra att jag är väldigt klok, varför var jag nu tvungen att skriva med det...jo just det, min poäng är att de finns olika typer av intelligens och jag tror den som har en bra blandning av alla dessa är de som lyckas bäst här i livet.
  • Anonym
    Molean skrev 2011-05-03 23:31:47 följande:
    Jag har bra plugghuvud men är dessvärre inte så smart, en viss skillnad på dessa ting har jag märkt på senare årSkrattande Däremot får jag ofta höra att jag är väldigt klok, varför var jag nu tvungen att skriva med det...jo just det, min poäng är att de finns olika typer av intelligens och jag tror den som har en bra blandning av alla dessa är de som lyckas bäst här i livet.
    Kanske det, men det behöver väl inte vara svårare att antingen skaffar man sig ett fint jobb och lever ett spännande liv eller inte.
  • Anonym

Hoppar i säng nu..

• Molean
    Anonym skrev 2011-05-03 23:35:43 följande:
    Kanske det, men det behöver väl inte vara svårare att antingen skaffar man sig ett fint jobb och lever ett spännande liv eller inte.
    Ja och jag tycker vekligen att du är jättehäftig som har sådant fokus och så mycket vilja. Fortsätt så.
    Jag tror bara att man inte får glömma bort att ett fint jobb inte automatsikt gör alla lyckliga. För de flesta består livet att flera pusselbitar för att bli komplett.
  • Anonym (läkstudent)
    Anonym skrev 2011-05-03 23:24:53 följande:
    Läkare är jag intresserad över för att det verkar mer än ett jobb, vilket tror skulle passa mig. Människokroppen är häftig och är väl skönt att hjälpa andra, även om jag tror att det finns bättre sätt att göra det om man verkligen vill det.

Något som annars riktigt intressrar mig är politik, fast det verkar ett väldigt hyckleri om man vill komma någonstans och trots allt är jag väldigt tillbakadragen så tror inte det skulle passa mig. Vill spela mina kort lite mera säkert.
    Om du ska bli en bra läkare är det väldigt bra att kunna relatera till andra människor. För att kunna göra det måste man göra annat än sitta och plugga hela dagarna. Jag får helt enkelt ta och hålla med flera andra som tycker att du borde utnyttja din ungdom på ett annat sätt. Tänk på att du bara är ung en gång och att det finns massor av saker som du bara kan göra när du är tonåring. Jag tror inte du behöver känna dig så otålig på du ska bli vuxen, det kommer komma fortare än du tror!

Läkaryrket handlar från A och O om människor (förutom vissa specialiteter), därför är det viktigt att du vill jobba med dem. Sedan är det absolut ingen brådska att bestämma sig för var man vill bli, du har många år på dig till det:).
Svar på tråden Varför jag är bättre än andra människor