• Anonym

    Iq-testa barn?

    Av någon dum anledning så är jag orolig för att dottern är smart. Visst, hon resonerar och tänker mycket och klokt men är trots allt bara fem år så vem vet egentligen. Min undran är ifall någon av er här gjort ett iq-test som barn eller fått det gjort på era barn? Borde kanske glädjas åt hennes intelligens men tyvärr ser har jag lite dåliga erfarenheter och hon visar själv tendenser åt samma håll.

    Jag vill därför se till att hon får det stöd hon behöver så tidigt som möjligt. Kan ett iq-test vara till hjälp? Eller är det bara någon form av självbekräftelse?

  • Svar på tråden Iq-testa barn?
  • Anonym
    Tygtiiger skrev 2011-05-05 13:07:54 följande:
    Och vad ska du göra med IQ-testet då?

    Vi har en son som med största sannolikhet är smartare än genomsnittet. Det är båda hans föräldrar, det är ofta ärftligt, och han har inga problem att lära sig saker, om man säger så.

    Och?

    Ja, han kan få problem i skolan om han får tråkigt. Det hade både jag och hans far. Då får vi lösa det och tala med lärarna. Läroplanen säger att alla barn ska ha undervisning utifrån sina behov och förmågor och det gäller även de begåvade barnen, som till skillnad från de lågbegåvade har stora möjligheter att själva kompensera brister i undervisningen.

    Vad skulle egentligen skilja om ert barn har 120 eller 145 i IQ? På vilket sätt tycker ni att hon skulle behandlas annorlunda?

    Vår son har haft rejält tråkigt på förskolan i perioder, för han blir helt enkelt inte stimulerad på en nivå som han skulle behöva. Han ställer till problem för fröknarna för att han i vissa lägen faktiskt kan och fattar mer än de (han är van att få bra svar på sina frågor - två föräldrar som är naturvetare och har utanpå det lagt åtskilliga år på humaniora). Till råga på det är han envis, gillar inte att lyda order och argumenterar gärna om något är orättvist i hans ögon. Det är ändå viktigt att han får träna på de saker som han behöver - social förmåga, sociala regler, hur man beter sig när man måste vänta, när man är arg etc etc. För en fem-sexåring är det oerhört mycket viktigare än att hans intellekt utnyttjas maximalt.

    Försök att bemöta barnet utifrån det behov och de intressen - och de brister som de har - istället för att få en siffra på intellektet. ´Det kommer inte att spela någon roll i skolan ändå, om det är en bra skola! Och om det är en dålig skola eller barnet får bekymmer, då ska man hantera det.

    Via BUP eller skolpsykologen kan man göra ett IQ-test, oftast används WISC i kombination med kompletterande funktionstest. Syftet är inte att få en siffra utan att få en bra bild av hur barnets styrkor och svagheter ser ut, om begåvningen är jämn, hur man reagerar under stress och HUR man löser uppgifter, ber om hjälp, vad man har för uthållighet etc. Själv tycker jag att det skulle vara jätteroligt att göra ett ordentligt IQ-test med psykolog (de basala tester man kan göra på nätet tex via mensa är bara småsaker i jämförelse), men jag behöver ju inte det. Jag funkar utmärkt i vardagen.
    Ja, bra fråga! Jag är inte överdrivet intresserad över just vilken siffra hon skulle få utan skulle nog mer ta det som en bekräftelse på vem hon är. Hon behöver inte behandas mer annorlunda än något annat barn men hon behöver bli sedd och bekräftad även hon trots att hon har lätt för sig.

    Jag tror inte att de högbegåvade barnen har lika lätt som du skriver med att kompensera brister, deras brist är ju att de får för lite stimulans och därför inte lär sig studieteknik ordentlig. Men, ja, man borde helt klart möta alla barn efter deras enskilda behov och det är just detta jag vill att även skolan ska göra. Det är däremot en utbredd myt att de högbegåvade barnen inte behöver extra hjälp och därför förbises.
  • Anonym (vi med)
    Anonym skrev 2011-05-05 13:12:39 följande:
    Det kan kanske vara en bra idé. Har din dotter lågt EQ? Det brukar väl vara förknippat med högt IQ och då är ju risken att hon missanpassas socialt och får problem längre fram i livet.
    Hur yttrar sig det då, menar du? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-05 13:12:39 följande:
    Det kan kanske vara en bra idé. Har din dotter lågt EQ? Det brukar väl vara förknippat med högt IQ och då är ju risken att hon missanpassas socialt och får problem längre fram i livet.
    Ja, man kanske kan säga att hon har lågt EQ även om jag inte är helt säker på att kopplingen mellan IQ och EQ är riktig. Men hon är känslig och rädd för att göra fel så hon observerar sina kamrater mer än att delta aktivt även om hon börjar bli trygg även med dem nu och leker mer och mer.

    Det kanske är vettigare att göra ett EQ-test? Nej, man ska väl ta det som det kommer och inte oroa sig i onödan. Jag håller tummarna för framtiden
  • infragilis
    Anonym skrev 2011-05-05 13:12:39 följande:
    Det kan kanske vara en bra idé. Har din dotter lågt EQ? Det brukar väl vara förknippat med högt IQ och då är ju risken att hon missanpassas socialt och får problem längre fram i livet.
    Haha, det där är en gammal myt som det inte finns bevis för, snarare för motsatsen.
  • Tygtiiger
    Anonym skrev 2011-05-05 13:24:17 följande:
    Ja, bra fråga! Jag är inte överdrivet intresserad över just vilken siffra hon skulle få utan skulle nog mer ta det som en bekräftelse på vem hon är. Hon behöver inte behandas mer annorlunda än något annat barn men hon behöver bli sedd och bekräftad även hon trots att hon har lätt för sig.

    Jag tror inte att de högbegåvade barnen har lika lätt som du skriver med att kompensera brister, deras brist är ju att de får för lite stimulans och därför inte lär sig studieteknik ordentlig. Men, ja, man borde helt klart möta alla barn efter deras enskilda behov och det är just detta jag vill att även skolan ska göra. Det är däremot en utbredd myt att de högbegåvade barnen inte behöver extra hjälp och därför förbises.
    Begåvade barn behöver hjälp och stimulans i skolan - där är vi helt överens (jag har debatterat detta livligt med min styvfar som är lärare och trott att "jaja, de klarar sig alltid" - nu råkar jag ha erfarenhet av att vara ett begåvat barn i skolan och dessutom kan jag prata för mig så jag har övertygat honom ), men man behöver inte ha en utredning på dem för att det ska vara tydligt. Jag är övertygad om att det räcker att som förälder vara uppmärksam och dels tala med sitt barn och dels tala med läraren - och vara redo att ställa till ett jävla liv om man möter kassa attityder. Man får ju inte lärarna med sig genom att säga "Nu råkar lille Pelle ha 145 i IQ så du kan inte riktigt behandla honom som vanliga barn!!".
    Anonym skrev 2011-05-05 13:10:06 följande:
    Varför är det en dum idé? Hon säger själv redan att hon inte tänker som de andra barnen så varför ska jag undanhålla detta?

    Vad jag är mer orolig över är att hon ska se sig som sämre än de andra, inte tvärtom då hon är en väldigt empatisk liten varelse. Jag vill få upp hennes självkänsla men det är inte därför jag tänker på iq-test.
    Jag hade genom hela min skolgång en djupgående känsla av att vara annorlunda och tänka annorlunda. Det är inte alltid så roligt - min man kände likadant.

    Men det viktiga i detta är ju att diskutera med din dotter på vilket sätt hon upplever sig annorlunda och vad hon tycker om det. Är det bra att vara som alla andra? Hur skulle hon vilja vara? Vad tycker hon om andra barn som inte är som hon? Är det viktigt att vara likadan, att passa in, även om man måste göra om sig?

    Apropå det här med att "om smarta barn inte får stimulans i skolan så blir de bråkstakar" - jag tror inte det stämmer för fem öre. Det finns säkert en och annan smart unge som tar ut sin frustration på kompisarna, men om ni själva tänker tillbaka på er skoltid - vilka var bråkstakarna? Vad blev det av dem? Ok att en del av de som busade i låg- och mellanstadiet var de smarta ungarna, men de skärpte ju till sig i högstadiet och gick vidare till ganska ordnade liv. De som hoppade av skolan, som rökte, slogs, söp, käftade emot och blev losers och slackers, slog de någonsin er som missförstådda genier eller som puckon?
    För min egen erfarenhet är att de som bråkade mest var faktiskt rätt dumma i huvet. Det blev aldrig något av dem.
    `

    (Jag är medveten om att jag sitter i en rätt priviligierad sits - jag bor i en stad och i ett område där normen är föräldrar med högskoleutbildning, där ingen lyfter på ögonbrynen åt att barnen kan läsa och skriva när de börjar skolan och där normen är att barn kan mycket och lär sig lätt.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym
    infragilis skrev 2011-05-05 13:30:40 följande:
    Haha, det där är en gammal myt som det inte finns bevis för, snarare för motsatsen.

    Det gick ett tv-program för kanske nåt år sedan om överbegåvade barn. Jag såg det men kommer inte ihåg vad det hette ... någon annan som såg det?
    Nu var ju de extremt intelligenta i vissa ämnen och hade stora problem i andra. Men det som var gemensamt för dessa barn som jag kommer ihåg det var att de var väldigt ensamna eftersom de inte hade samma intressen som deras jämnåriga och jag tror också att de saknade en viss social förmåga.

  • Anonym
    Tygtiiger skrev 2011-05-05 13:36:13 följande:
    Anonym skrev 2011-05-05 13:10:06 följande:
    Varför är det en dum idé? Hon säger själv redan att hon inte tänker som de andra barnen så varför ska jag undanhålla detta?

    Vad jag är mer orolig över är att hon ska se sig som sämre än de andra, inte tvärtom då hon är en väldigt empatisk liten varelse. Jag vill få upp hennes självkänsla men det är inte därför jag tänker på iq-test.
    Apropå det här med att "om smarta barn inte får stimulans i skolan så blir de bråkstakar" - jag tror inte det stämmer för fem öre. Det finns säkert en och annan smart unge som tar ut sin frustration på kompisarna, men om ni själva tänker tillbaka på er skoltid - vilka var bråkstakarna? Vad blev det av dem? Ok att en del av de som busade i låg- och mellanstadiet var de smarta ungarna, men de skärpte ju till sig i högstadiet och gick vidare till ganska ordnade liv. De som hoppade av skolan, som rökte, slogs, söp, käftade emot och blev losers och slackers, slog de någonsin er som missförstådda genier eller som puckon?
    För min egen erfarenhet är att de som bråkade mest var faktiskt rätt dumma i huvet. Det blev aldrig något av dem.
    `
    Var det någonsin någon som tog reda på varför dessa barn som bråkade och som du tror var dumma i huvet agerade på det som de gjorde? Varför blev det aldrig något av dem?

    Jag tror inte att det finns ett överintelligent barn i varje klass. I så fall skulle det väl inte vara så överintelligent utan ganska normalintelligent eftersom det finns så pass många. Men i varje klass brukar det finnas någon bråkstake. Jag menar alltså inte att alla bråkstakar är överintelligenta. Utan att överintelligenta elever inte stimuleras i lågstadiet när de tvingas sitta och skriva samma bokstav en hel lektion när de redan kan läsa, skriva och räkna och mycket mer. Det är en sund reaktion att bli frustrerad då tycker jag.
  • infragilis
    Anonym skrev 2011-05-05 13:36:21 följande:

    Det gick ett tv-program för kanske nåt år sedan om överbegåvade barn. Jag såg det men kommer inte ihåg vad det hette ... någon annan som såg det?
    Nu var ju de extremt intelligenta i vissa ämnen och hade stora problem i andra. Men det som var gemensamt för dessa barn som jag kommer ihåg det var att de var väldigt ensamna eftersom de inte hade samma intressen som deras jämnåriga och jag tror också att de saknade en viss social förmåga.


    Man blir lätt ensam när alla andra är annorlunda, ja. Men lågt EQ är inte det samma som att vara i, låt säga fel sammanhang. Tror att de flesta skulle få svårt om de flyttade till ett ställe med helt annan kultur, till exempel, men EQ har ju knappast plötsligt sjunkit.
  • Anonym

    Men vad är det vi diskuterar här? Är det väldigt duktiga barn som har lätt att lära sig och som t ex kan läsa, skriva och multiplikation när de börjar 1:an? Det har mina kunnat och jag har aldrig tänkt på dem som överintelligenta utan som alldeles normala barn som är intresserade av att lära sig. Efter ett par år i dagens skolan är alla barn på ungefär samma nivå. Eller pratar vi om överintelligenta barn som skulle kunna börja på universitetsnivå i 10-årsåldern, såna barn som det bara finns ett fåtal av i landet?
    Att vara intelligent är ju inget problem, men att vara överintelligent kan nog vara det.

  • Anonym (Hh)
    Anonym skrev 2011-05-05 13:10:06 följande:
    Varför är det en dum idé? Hon säger själv redan att hon inte tänker som de andra barnen så varför ska jag undanhålla detta?

    Vad jag är mer orolig över är att hon ska se sig som sämre än de andra, inte tvärtom då hon är en väldigt empatisk liten varelse. Jag vill få upp hennes självkänsla men det är inte därför jag tänker på iq-test.
    Har barnet inte en bra självkänsla tror jag att det är en ännu sämre idé.

    Alla barn känner sig annorlunda ibland. Man börjar märka att man inte alltid tänker och känner som andra och man blir medveten om sin person. Att som förälder gå in och bekräfta och bejaka de här känslorna tror inte jag är gynnsamt för barnet. Om mitt barn kom och sa att de upplever att hen tänker annorluna än andra skulle jag snarare försöka normaliserna känslan, än förstäka den. Man kan enkelt svara att "ja, så känner alla ivland. Det gör jag också". Självklart ska man hjälpa barnet att stärka sin jag-känsla och identitet, men att låta dem göra tester som bekräftar att de inte är som andra, framför allt den den åldern, tror inte jag kan leda till annat än ett stärkt utanförskap och känska av att inte passa in.
Svar på tråden Iq-testa barn?