• Anonym

Iq-testa barn?

Av någon dum anledning så är jag orolig för att dottern är smart. Visst, hon resonerar och tänker mycket och klokt men är trots allt bara fem år så vem vet egentligen. Min undran är ifall någon av er här gjort ett iq-test som barn eller fått det gjort på era barn? Borde kanske glädjas åt hennes intelligens men tyvärr ser har jag lite dåliga erfarenheter och hon visar själv tendenser åt samma håll.

Jag vill därför se till att hon får det stöd hon behöver så tidigt som möjligt. Kan ett iq-test vara till hjälp? Eller är det bara någon form av självbekräftelse?

• Svar på tråden Iq-testa barn?
  • Anonym
    iAnna4 skrev 2011-05-22 16:20:46 följande:
    Har du läst alla inlägg? Det finns en annan tråd på den här sajten där någon pratar om "vuxen IQ" - inget jag håller med om. Har aldrig sagt att min bror har högt IQ, han har Asperger och ADD.
    Läs alla inlägg innan du kommenterar. 
    Den första kommentaren är totalt irrelevant. Det är inget krav att läsa ALLT innan man kommenterar. Tycker du att jag har missat något berättar du vad istället för att bli spydig.

Vad har den andra tråden med sakfrågan att göra och vilken verklighetsförankring har den?

Lär dig netikett innan du kommenterar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-22 13:37:12 följande:
    Jag utgår från TS och då är det mes på kul... Håller definitivt INTE med om att man ska testa pga felaktigt uppförande, det är i själva verket en upprörande tanke. Ska man testa ska det finnas GRAVA problem.
    Känner eller tror man att man har ett smart barn får man som ansvarstagande förälder engagera sig lite och stimulera barnet på fritiden, att släpa iväg barnet på tester är befängt.

Barn har inte någon form av "vuxen iq", vilken erfarenhet har du egentligen??
    Som jag tryckt på, man kan inte lägga ansvaret på staten utan måste faktiskt ta sitt förbannade föräldraansvar.
    Sen kan man göra som du- utgå från att det är ett problem, eller så kan man utgå från att det är en tillgång och agera därefter.

Att din bror idag inte har några ambititioner har faktiskt oerhört lite med staten att göra. Han är vuxen och kan ta ett vuxenansvar SPECIELLT om han nu har så hög IQ som du låter påskina.

Men därmed kan man dra slutsatsen att IQ har mycket lite med att göra hur man lykas i samhället. Jag hävdar fortfarande att det mesta har med föräldrarnas uppfostran att göra...
    Du tycker alltså att skolan har gjort rätt som struntade i att utreda broderns problem? Du tycker att det är okej att han pga den hemska skoltiden har tappat alla ambitioner? Du tycker att han beskrivits ha hög IQ fastän det stod att han har Asbergers och ADD och inte ett ord om intelligens?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-22 16:59:37 följande:
    Du tycker alltså att skolan har gjort rätt som struntade i att utreda broderns problem? Du tycker att det är okej att han pga den hemska skoltiden har tappat alla ambitioner? Du tycker att han beskrivits ha hög IQ fastän det stod att han har Asbergers och ADD och inte ett ord om intelligens?
    Fråga 1. Peka var jag har skrivt det.
    Följdfråga: förklara hur du kommit fram till att JAG tycker det.

Fråga 2. Peka var jag har skrivt det.
    Följdfråga: förklara hur du kommit fram till att JAG tycker det.

Fråga 3. Ber om ursäkt för ordet "påskina", "beskriver" hade varit ett bättre val.

Mina åsikter.
    Fråga 1: går ej att bemöta eftersom du lägger en sanning i mitt knä som är din och inte min.
    Men skolor struntar inte i utredningar utan tvärtom eftersom de tjänar grova pengar på det sedan 20 år. Finns de allvarliga problem utreds man och därutöver måste man acceptera att människor ska få vara lite olika.
    Fråga 2: Man kan aldrig skylla allt på staten/skolan, man har ett föräldraansvar. Nej det är inte ok men han har helt enkelt haft fel mamma.
    Fråga 3: Ja eftersom det GENERELLT är så med AS, om brodern är ett undantag bör det framgå tydligt.
  • iAnna4

Lite tokigt när ni som skriver är alla anonyma, vet inte vem som skriver vad....

Vi fick reda på ganska nyligen att våra barn har ett IQ som ungefär 5% av barn i deras ålder och att dottern har ADD och sonen kanske ADHD, mera tester behöver göras innan det kan fastställas. Jag som mamma vill det bästa för mina barn så jag letar och läser på nätet i väntan på de böcker jag beställt.
    Jag tänkte att Sverige har varit ett bra land med stor kompetens som ligger före andra länder i studier om barn med svårigheter och andra speciella behov - jag kollar lite om vad som skrivs på sajter hemma. 
    Hittade den här sajten i natt med den här tråden som verkade interessant, läste genom alla inlägg och tänkte att jag kanske kunde tillföra lite av min ypperliga erfarenhet till den mamman (eller pappan) som startade tråden. Det skulle jag inte ha gjort..... Vilken kallabalik. 

Till Anonym kl 16.50 - Det minsta man kan göra innan man svarar på ett inlägg eller skriver något i en tråd är att läsa vad andra skrivit tidigare. Annars är väl risken ganska stor att det blir helt fel. Det är väl artigt och netikett?? Jag har inte velat vara spydig och ber om ursäkt om du uppfattade det så. Tycker däremot att din kommentar från 13.37 var  spydig och skriven i väldigt otrevlig ton.
    Angående din kommentar från 17.49 - hade du läst de tidigare inläggen ordentligt hade det inte blivit några missförstånd. 

Till Anonym kl. 16.59 - Tack för ditt förstående och din kommentar.

Jag tackar för mig. Den här diskussionen leder inte längre nånstans och den tillför inte mig något mer. Jag kom hit för att få hjälp och idéer om hur jag kan hjälpa mina kottar, inte för att få en massa sk*t för att jag försöker.

Ha en bra fortsättning. Cool

• Quickman
    Anonym skrev 2011-05-05 13:12:39 följande:
    Det kan kanske vara en bra idé. Har din dotter lågt EQ? Det brukar väl vara förknippat med högt IQ och då är ju risken att hon missanpassas socialt och får problem längre fram i livet.
    Det där är bullshit utan dess like. EQ handlar om ens förmåga att hantera och förstå känslor. Att lära sig hantera känslor är någonting man kan träna. Det är inget man föds in i. Förmågan att förstå känslor är dock större hos överintelligenta än normalbegåvade.
  • sunatet
    Vilket trams att man inte ska testa barn om de inte har grava problem, eftersom det kan stjäla resurser. Förstår ni inte att det är bättre att fånga upp ett barn som ligger på de yttre kanterna av normalkurvan (både överintelligenta och svagbegåvade) innan problemen börjat? Förstår ni inte att det som ser ut som ett litet problem idag, kan utvecklas till ett mycket stort problem i framtiden? Är det verkligen först när problematiken blir allvarlig som man behöver sätta in stöd och hjälp? Nej.
    Ingen hade någonsin ifrågasatt behovet av att testa ett barn som misstänks vara svagbegåvat redan innan barnet fått allvarliga problem, om syftet vore att sätta in stöd och hjälp. Så varför ifrågasätts det när en förälder vill kunna ge sitt överintelligenta barn stöd och hjälp? Att genomgå ett ordentligt begåvningstest hos en psykolog är väldigt givande och ger föräldrar och omvärlden möjlighet att stimulera barnet på rätt nivå. Jag önskar verkligen att någon hade IQ-testat mig när jag var barn, för det tog lång tid för mig att förstå att jag inte var dum i huvudet. Överintelligenta barn löper nämligen enormt stor risk att bli understimulerande och detta kan ta sig uttryck i beteende som vanligtvis inte alls kopplas samman med hög intelligens. Någon skrev att de som slogs, rökte, käftade emot och hoppade av skolan var dumma i huvudet snarare än genier. Jag har ca 150 i IQ och gjorde alla de där sakerna. Är man begåvad får man inte den hjälp man behöver från skolan, tyvärr. Lärare tenderar att se en som lat, disträ eller bråkig, eller så tror de att man ska klara allt själv.
    Nu har jag inte fått barn än men om jag i framtiden märker att mitt barn visar tecken på ovanligt hög intelligens så kommer jag självklart testa barnet. Det handlar om att ge mig som förälder och även barnet, om det är stort nog, en bra överblick över barnets begåvning, så att jag kan bemöta barnet på bästa sätt. Någonting som rimligtvis alla föräldrar vill.
  • Anonym

Min dotter är verbal, motorisk och socialt framåt. I övrigt vet jag inte. hon tycker inte om att lägga pussel, men lösa matematiska problem, plus och minus, var hon intresserad av tills dess att hon insåg när hon var 3-4 år att hennes kompisar var inte intresserad. Vilket gjorde att hon vägrar att ens tänka en matematisk tanke. Kort därpå insåg hon att hennes kompisar kunde inte läsa och skriva. Hon tvärslutade att använda de skrivna ordet. Innan hon insåg det så var hennes favoritsysselsättning att sitta i köket och skriva ord och sedan komma in till mig i vardagsrumet och bad mig gissa vad de stod. Ok bokstäverna var inte alltid i rätt ordning och ibland var de nån extra bokstav i ordet men hon var faktiskt endast 3 år när hon började med detta. Och jag kunde alltid läsa vad de stod på lappen hon kom med. Hon började även läsa lite och vi insåg att de var inte ordbilder hon läste den dagen då hon kom till morfar och frågade varför står det grattis här? när de egentligen stod gratis. Då var hon oxå endast 3-4 år gammal. Men sen tog de tvärstopp fram tills nu när hon är 5 år gammal och träffat två kompisar som läser en del ord. Helt plötsligt är det ok att kunna läsa och skriva och även om hon forfarande blandar ihop ljuden för de svåraste ljuden så försöker hon iallfall igen. Men egentligen är det inget ovanligt i våran familj. Min bror lärde sig helt själv att läsa när han var 4. Och han fick även senare hoppa upp en klass. Angående testning vill jag rekommendera att inte göra det om det inte finns stora problem i skolan. Det är för det första onödigt, jag har testat mig i vuxen ålder efter en tids sjukdom. Ok det är roligt att veta att jag är överbegåvad i vissa funktioner men mer än så har inte testningen gjort för mig. Och det negativa är att sjukvården, den avdelning jag tillhör, vet exakt hur jag fungerar. Även om det kanske inte skulle använda de i negativt syfte. Så vet man inte hur framtiden blir.

• Anonym

Puffar upp denna frågan lite

Jag har nyligen pratat med en "mensan" som tyckte att det vore bäst att testa. Han såg identifikationen som första steget att få rätt hjälp.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-29 02:02:48 följande:
    Puffar upp denna frågan lite

Jag har nyligen pratat med en "mensan" som tyckte att det vore bäst att testa. Han såg identifikationen som första steget att få rätt hjälp.
    Grattis och lycka till!
  • Anonym (1)

Du Jorgen jag gjorde testet och när jag sen skulle betala så gick det inte. Det är på skoj va ?
    Tror nog att jag ligger högt men lyckas inte betala genom mobilen.

• pluvdo
    Anonym (1) skrev 2013-11-30 19:07:24 följande:
    Du Jorgen jag gjorde testet och när jag sen skulle betala så gick det inte. Det är på skoj va ?
    Tror nog att jag ligger högt men lyckas inte betala genom mobilen.
    Du tänkte på fullaste allvar betala för ett IQ-test på nätet, alltså? Jag betvivlar att du ligger högt.
    MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Anonym (gfd)

Jag har egentligen ingen åsikt om man ska eller inte ska iq-testa barn. Jag tror dock att man som förälder till ett särbegåvat barn till stora delar kan väga upp en skola som inte klarar av att tillgodose barns behov av anpassad undervisning (och då inte bara anpassad undervisning till mindre begåvade barn). Skolan lyckas inte alltid lära barnen att det är roligt och stimulerande att lära sig nya saker men en aktiv förälder kan göra det oavsett om barnet är särbegåvad eller inte (även normalbegåvade barn blir uttråkade när det går för långsamt fram. Även mindre begåvade barn behöver all den uppmuntran de kan få!).

• Anonym (jag)

Jag önskar att jag gjort ett på mitt barn tidigt, kände som du TS, för och emot, men idag önskar jag som sagt att jag hade det, mitt barn hade då fått utvecklas på ett bättre sätt än det nu blev. Det ska finnas något test på nätet, eller fanns då iaf som man kan göra, googla på mensatest så kanske det kommer upp, det finns olika för barn och vuxna.

• Anonym (.)

Vad skulle ett testresultat göra för skillnad? Du vet ju redan att hon är smart.

• Anonym (1)
    pluvdo skrev 2013-11-30 22:39:52 följande:
    Du tänkte på fullaste allvar betala för ett IQ-test på nätet, alltså? Jag betvivlar att du ligger högt.
    Tidsfördriv och 30 spänn... Folk gör vad dom vill och vill jag göra det så låt mig. Du behöver inte yttra dig om min intelligens ang om jag tänker betala för att veta.
Svar på tråden Iq-testa barn?