Tygtiiger skrev 2011-05-05 13:36:13 följande:
Begåvade barn behöver hjälp och stimulans i skolan - där är vi helt överens (jag har debatterat detta livligt med min styvfar som är lärare och trott att "jaja, de klarar sig alltid" - nu råkar jag ha erfarenhet av att vara ett begåvat barn i skolan och dessutom kan jag prata för mig så jag har övertygat honom

), men man behöver inte ha en utredning på dem för att det ska vara tydligt. Jag är övertygad om att det räcker att som förälder vara uppmärksam och dels tala med sitt barn och dels tala med läraren - och vara redo att ställa till ett jävla liv om man möter kassa attityder. Man får ju inte lärarna med sig genom att säga "Nu råkar lille Pelle ha 145 i IQ så du kan inte riktigt behandla honom som vanliga barn!!".
Anonym skrev 2011-05-05 13:10:06 följande:
Varför är det en dum idé? Hon säger själv redan att hon inte tänker som de andra barnen så varför ska jag undanhålla detta?
Vad jag är mer orolig över är att hon ska se sig som sämre än de andra, inte tvärtom då hon är en väldigt empatisk liten varelse. Jag vill få upp hennes självkänsla men det är inte därför jag tänker på iq-test.
Jag hade genom hela min skolgång en djupgående känsla av att vara annorlunda och tänka annorlunda. Det är inte alltid så roligt - min man kände likadant.
Men det viktiga i detta är ju att diskutera med din dotter på vilket sätt hon upplever sig annorlunda och vad hon tycker om det. Är det bra att vara som alla andra? Hur skulle hon vilja vara? Vad tycker hon om andra barn som inte är som hon? Är det viktigt att vara likadan, att passa in, även om man måste göra om sig?
Apropå det här med att "om smarta barn inte får stimulans i skolan så blir de bråkstakar" - jag tror inte det stämmer för fem öre. Det finns säkert en och annan smart unge som tar ut sin frustration på kompisarna, men om ni själva tänker tillbaka på er skoltid - vilka var bråkstakarna? Vad blev det av dem? Ok att en del av de som busade i låg- och mellanstadiet var de smarta ungarna, men de skärpte ju till sig i högstadiet och gick vidare till ganska ordnade liv. De som hoppade av skolan, som rökte, slogs, söp, käftade emot och blev losers och slackers, slog de någonsin er som missförstådda genier eller som puckon?
För min egen erfarenhet är att de som bråkade mest var faktiskt rätt dumma i huvet. Det blev aldrig något av dem.
`
(Jag är medveten om att jag sitter i en rätt priviligierad sits - jag bor i en stad och i ett område där normen är föräldrar med högskoleutbildning, där ingen lyfter på ögonbrynen åt att barnen kan läsa och skriva när de börjar skolan och där normen är att barn kan mycket och lär sig lätt.)
Tack, nej, jag tror jag börjar vända åt att ta det som det kommer. Har redan nu krigat lite med dagis för att dottern ska få vad hon behöver och är helt klart beredd att gå till strid om ifall skolan inte lever upp till mina förväntningar. Jag har ju faktiskt fått in dagispersonalen på rätt väg så skolan ska väl gå att leda rätt också om dom nu inte redan är där.
Jag har aldrig sagt att min dotter är smart utan mer fått det påpekat för mig och när jag nu läst på lite om smarta små barn så ser jag ju att hon passar in i den mallen - på både gott och ont.
Vi lever tyvärr inte så privilegierat utan mitt ute på landsbygden där tempot är något lugnare så kunskapen är inte så stor här eller så sitter traditionen fast starkare i landsbygden, vem vet?