• Serla

Biverkningar av D-droppar!

Undrar om det är fler som har barn som inte verkar tåla D-dropparna...
    På flaskorna så står det att inga biverkningar har rapporterats, men de finns tydligen ändå...
    Detta är andra omgången som vi testar att ge vår lilla bebis dropparna och det tar bara några timmar innan hon blir dålig, får utslag, kräks, verkar få ont i magen, skriker konstant, sover dåligt...har provat både oljebaserade och vattenlösliga. Av de sistnämnda så kommer biverkningarna efter lite längre tid än när hon har fått de oljebaserade.
    Läkarna säger att jag måste ge henne dropparna, men jvarkligen inte, det känns ju som att jag förgiftar henne med dem!
    Några fler som har barn som inte verkar tåla dropparna? Vad är/ har symtomen varit symtomen hos dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 12:04
    glömde...har barnen reagerat mot något annat läkemedel eller mat också, eller bara d-dropparna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 12:54
    Puffar lite...min lilla kan ju inte vara det enda barn som har reagerat mot dem...

• Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!
  • lovedoodi

hej..

Jag tror inte att min lilla flicka tål dom..
    I början så gav vi henne varje dag i typ 2 veckor å hon var väldigt skrikig under hela den tiden å sov dåligt..
    Hon hade väldig magknip..
    Sen så råkade vi glömma dom några dagar å då blev hon en helt annan bebis fram tills vi gav henne droppar igen.. prövade att ha ett uppehåll med dom å då blev hon en glad bebis igen.. å så gjorde vi några ggr å hon blev alltid skrikig efter vi hade gett henne dom som höll i, i ungefär 2 dagar..
    Prövade i måndags att ge henne dropparna igen. tänkte att det kanske går bättre nu när hon e lite äldre (2 månader) men det blev samma resultat även nu.. :/
    Jag vågar inte ge henne dropparna mer känns det som..
    nu när skriket gått över så sover hon som en stock flera timmar i streck!!

• La Lola
    lovedoodi skrev 2011-07-27 16:54:53 följande:
    hej..

Jag tror inte att min lilla flicka tål dom..
    I början så gav vi henne varje dag i typ 2 veckor å hon var väldigt skrikig under hela den tiden å sov dåligt..
    Hon hade väldig magknip..
    Sen så råkade vi glömma dom några dagar å då blev hon en helt annan bebis fram tills vi gav henne droppar igen.. prövade att ha ett uppehåll med dom å då blev hon en glad bebis igen.. å så gjorde vi några ggr å hon blev alltid skrikig efter vi hade gett henne dom som höll i, i ungefär 2 dagar..
    Prövade i måndags att ge henne dropparna igen. tänkte att det kanske går bättre nu när hon e lite äldre (2 månader) men det blev samma resultat även nu.. :/
    Jag vågar inte ge henne dropparna mer känns det som..
    nu när skriket gått över så sover hon som en stock flera timmar i streck!!
    Har ni testat de vattenbaserade?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Finesse

Helt ärligt var jag inne på det när dottern var liten.. hon kräktes å kräktes å kräktes och enda gångarna hon inte kräktes var när vi glömt ge AD (som det var då)-dropparna.. BVC sa att man kan absolut inte vara allergisk mot dom. Men hon slutade kräkas när hon fick mat.. men kräktes alltså mer av AD-dropparna

Ska kolla upp det med sonen oxå.. han har inte fått D-droppar på två dagar (glömt bort) han har inte kräkts på dom dagarna.. idag fick han D-dropparna och idag har han kräkts en massa... Ska inte ge på 2-3 dagar å se om han slutar kräkas..

Vilka är det man får gratis från BVC? 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Tygtiiger
    Maryam88 skrev 2011-07-27 20:14:09 följande:
    Vad händer igentligen om man inte ger D-dropparna?

Risk för rakit, alltså att barnets skelett inte byggs upp som det ska utan blir mjukt, böjligt och deformerat. D-vitamin är också viktigt för hjärnans utveckling.

Jag skulle inte rekommendera någon att låta bli d-droppar, men OM man nu gör det så måste man se till att barnet får rikligt med sol och att mamman, om hon ammar, äter mat som är rik på D-vitamin så att mjölken innehåller så mycket som möjligt.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • La Lola
    Finesse skrev 2011-07-27 20:11:05 följande:
    Vilka är det man får gratis från BVC? 
    Inga alls om man bor i min kommun,
  • Finesse
    La Lola skrev 2011-07-27 20:36:48 följande:
    Inga alls om man bor i min kommun,
    jaha.. ok.. ja här får vi en men jag tror det är dom i olja..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • La Lola
    Finesse skrev 2011-07-27 20:50:11 följande:
    jaha.. ok.. ja här får vi en men jag tror det är dom i olja..
    Jo det verkar så när man läser i trådar om d-droppar.

Vad som gör mig irriterad är att BVCs som delar ut de gratis inte ens verkar informera om att det finns vattenbaserade.
Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!