• Serla

Biverkningar av D-droppar!

Undrar om det är fler som har barn som inte verkar tåla D-dropparna...
    På flaskorna så står det att inga biverkningar har rapporterats, men de finns tydligen ändå...
    Detta är andra omgången som vi testar att ge vår lilla bebis dropparna och det tar bara några timmar innan hon blir dålig, får utslag, kräks, verkar få ont i magen, skriker konstant, sover dåligt...har provat både oljebaserade och vattenlösliga. Av de sistnämnda så kommer biverkningarna efter lite längre tid än när hon har fått de oljebaserade.
    Läkarna säger att jag måste ge henne dropparna, men jvarkligen inte, det känns ju som att jag förgiftar henne med dem!
    Några fler som har barn som inte verkar tåla dropparna? Vad är/ har symtomen varit symtomen hos dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 12:04
    glömde...har barnen reagerat mot något annat läkemedel eller mat också, eller bara d-dropparna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 12:54
    Puffar lite...min lilla kan ju inte vara det enda barn som har reagerat mot dem...

• Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!
  • vittra
    PrettyinPink skrev 2011-07-27 23:42:51 följande:
    Har ej råkat ut för några biverkningar, men har slarvat en del med D-dropparna. Enligt många alternativa rön så är D-droppar helt onödiga för friska barn och kan ge mer skador än fördelar.
    Hänvisa gärna till dem. Mig veterligen ger vare sig d-droppar eller d-vitamin i någon annan form några som helst skador. Det är i princip omöjligt att överdosera.
  • 1969
    vittra skrev 2011-09-03 00:04:53 följande:
    Hänvisa gärna till dem. Mig veterligen ger vare sig d-droppar eller d-vitamin i någon annan form några som helst skador. Det är i princip omöjligt att överdosera.
    Det ska visserligen till ganska mycket, men det går om man tar kosttillskott. Däremot kan man inte få för mycket genom mat/solljus. Ingen aning om varför det är skillnad med tillskottsvitamin.
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/
    vittra skrev 2011-09-02 12:50:44 följande:
    Anledningen till att de minsta barnen öht behöver få d-droppar är att man sett att de inte förmår omvandla det som kommer från solen här uppe alls. Därför kan de vara ute i högsommarsolen i flera timmar utan att de får någon d-vitamin ändå.
    Oj, jag har förstått precis tvärtom. Att man får i sig betydligt större mängder genom solen än genom maten, även här i norr. Den norske forskaren Johan Moans forskargrupp har ju visat att en halvtimme i norsk sommarsol ger typ lika mycket som en hel flaska tran (som de ju gärna tar i norge). Har tyvärr ingen direkt källa på det, men man hittar nog om man googlar honom.
  • 1969
    1969 skrev 2011-09-03 01:01:27 följande:
    Det ska visserligen till ganska mycket, men det går om man tar kosttillskott.
    Övre rekommenderad intagsgräns/dag för 0-6 månader är 1000 IE och 6-18 månader 1500 IE. Alltså bör man inte ge mer än 12-13 droppar under första halvåret och sen max 18-19 droppar (av droppar med 80 IE/droppe), alltså ganska mycket över de där 5 dropparna.
  • vittra
    1969 skrev 2011-09-03 01:01:27 följande:
    Det ska visserligen till ganska mycket, men det går om man tar kosttillskott. Däremot kan man inte få för mycket genom mat/solljus. Ingen aning om varför det är skillnad med tillskottsvitamin.
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    vittra skrev 2011-09-02 12:50:44 följande:
    Anledningen till att de minsta barnen öht behöver få d-droppar är att man sett att de inte förmår omvandla det som kommer från solen här uppe alls. Därför kan de vara ute i högsommarsolen i flera timmar utan att de får någon d-vitamin ändå.
    Oj, jag har förstått precis tvärtom. Att man får i sig betydligt större mängder genom solen än genom maten, även här i norr. Den norske forskaren Johan Moans forskargrupp har ju visat att en halvtimme i norsk sommarsol ger typ lika mycket som en hel flaska tran (som de ju gärna tar i norge). Har tyvärr ingen direkt källa på det, men man hittar nog om man googlar honom.
    Det där är ju livsmedelsverkets ord, vilket jag inte ger ett piss för i detta sammanhang som sagt. Vad som är "stora mängder" är ju minst sagt luddigt. De är ju helt ute ur leken. Jag äter det bästa kosttillskottet som finns på marknaden, det innehåller tio gånger mer d-vitamin än Sveriges RDI. Det finns omfattande studier över hela Europa som visar att riksgränserna runt om i världen är alldeles för låga, så vad är då "stora mängder"? Att de dessutom skulle vara "onödiga" som ovan skrev förstår jag inte alls, och skulle gärna vilja ha en konkret källa på att det är skadligt och onödigt med d-vitamin.

Men angående detta i Norge, var det mitt i sommaren då? För i så fall hänger jag med, men att det skulle vara möjligt på hösten/vintern tror jag inte ett ögonblick på. Då skulle det ju inte existera d-vitaminbrist
  • 1969
    vittra skrev 2011-09-03 09:14:14 följande:
    Men angående detta i Norge, var det mitt i sommaren då? För i så fall hänger jag med, men att det skulle vara möjligt på hösten/vintern tror jag inte ett ögonblick på. Då skulle det ju inte existera d-vitaminbrist
    Vet inte när exakt på året, men det handlade om en mycket hög produktion av D-vitamin under en ganska liten exponeringstid, så jag tänker att det säger något i alla fall. Sen menar ju även ju även Johan Moan att vi får för lite under vinterhalvåret.

Jag hänvisade visserligen till Livsmedelsverket, men de rekommenderade högsta-nivåer jag nämnde var inte svenskt RDI (som nog även Livsmedelsverket idag vet är för lågt) utan ska ha sin källa i denna artikel:
    www.natap.org/2011/HIV/jc20110385full.pdf
  • Serla
    Unik27 skrev 2011-09-02 21:27:57 följande:
    Man kan vara allergisk mot d vitaminet och det är just vad min son är och det har läkarna konstaterat. Inte tillsatser ...enligt bvc har de märkt att många barn inte tål dropparna. . .
    BVC dumförklarade i princip mig när jag sa att min dotter inte tål D-dropparna...För de hade då AAAAAALLLLDRIG förr hört talas om att någon inte kan reagera mot dem!
  • Hajis

2 av mina 3 barn har reagerat på D dropparna man får från BVC. Den äldre hade flera allergier men det var när vi slutade med D dropparna och rapsolja som det vände för honom...

• Serla
    Hajis skrev 2013-04-12 11:48:00 följande:
    2 av mina 3 barn har reagerat på D dropparna man får från BVC. Den äldre hade flera allergier men det var när vi slutade med D dropparna och rapsolja som det vände för honom...
    Fick ni de oljebaserade eller de vattenlösliga? På vilket sätt har de reagerat?
  • Hajis

När första barnet fick hette de AD droppar och var oljebaserade, lilltösen fick också de oljebaserade. Storkillen kräktes av dropparna men han hade också fula utslag som vi var tvungna att smörja med kortisonsalva för att de inte skulle vätskas... Hur mycket av hans utslag som berodde på dropparna vet jag inte, han var allergisk mot ganska mycket, men kräkningarna var definitivt av dropparna. Lilltösen fick prickar på "tumloven", rödflammiga kinder, prickar på bröstkorgen och torra partier på armarna. Dessa symtom är nu helt borta. Jag helammar och har inte förändrat min kost, det enda vi gjorde var att välja ett annat d vitamin...

• Lindsey Egot the only one

Min första skrek som en stucken gris från det att hon fick AD dropparna och det var inte förrän min faster sa att mina kusiner hade haft kolik pga AD dropparna och när hon slutade med dom så slutade de skrika. Så när jag slutade med AD dropparna slutade koliken. Då var hon 4 månader och vi hade inte sovit en enda natt.barn nr två skrek i en vecka och när vi slutade med AD Dropparna slutade hon skrika. Sedan har jag bara tagit emot flaskan av Bvc tanten och hållit god min och struntat i dropparna och de har inte haft kolik.

• Kontra

Min flicka var helt klart känslig mot D-droppar! Hon var så nöjd fram till hon var tre veckor, då började vi med dropparna(mådde så dåligt efter förlossningen så vi glömde helt bort att ge droppar innan). Tänkte så klart inte på att det hade med dropparna att göra. Sen när hon var ca 7-8 veckor åkte vi bort i 5 dagar och jag hade glömt dropparna hemma, inte ett endaste skrik under dessa dagar. Börjar med dropparna när vi kom hem och direkt kom skriket tillbaka. Pratade med Bvc om det här men så kunde ju inte vara enligt hon... Testade den andra varianten, samma sak där bara lite fördröjd reaktion.
    Senare visade det sig att hon är allergisk mot mjölkprotein(vilket hon enligt Bvc absolut inte hade, så små barn blir inte allergiska... Bra sköterska va ) och med den ersättning hon får då så behövs inga droppar. Men när vi pratade med doktorn om dropparna så trodde hon på oss(även fast hon aldrig hade hört talas om det) men skrev inte ner det. Så det är ju inte så konstigt att det inte finns några biverkningar rapporterade när sjukvårdspersonalen inte rapporterar!

• Lily38

Har inte läst hela tråden men läste några inlägg om konserveringsmedel.. De jag köper fr apoteket, till min äldsta son, har inte något sånt i sig, det är borttaget.. Sen finns ju Sempers magdroppar m D-vitamin, inga konserveringsmedel i heller, min yngste son får dem.. 

• Snobbs

Trodde inte man kunde vara överkänslig mot det men det verkar inte vara helt ovanligt då

• Hajis

Jag var på BVC igår och ville rapportera min dotters biverkningar men det visste inte sköterskan något om och hänvisade mig till Socialstyrelsen men efter lite letande hittade jag en sida hos Livsmedelsverket där man kan fylla i biverkningar, även misstänkta sådana. Nu verkar det som om vår dotter även reagerar på det nya D vitaminet och jag har faktiskt hittat lite info om allergi mot D vitamin, få se vad läkarna säger om DET när vi ska på återbesök, de kanske skickar mig raka vägen till hispan...

• Hajis

Jag var på BVC igår och ville rapportera min dotters biverkningar men det visste inte sköterskan något om och hänvisade mig till Socialstyrelsen men efter lite letande hittade jag en sida hos Livsmedelsverket där man kan fylla i biverkningar, även misstänkta sådana. Nu verkar det som om vår dotter även reagerar på det nya D vitaminet och jag har faktiskt hittat lite info om allergi mot D vitamin, få se vad läkarna säger om DET när vi ska på återbesök, de kanske skickar mig raka vägen till hispan...

• SkaManSäga

Ja som mitt användarnamn säger, vad man ska man säga?
    Blir fan förbannad när jag läser alla inlägg om alla barnen som får ont av dem men ändå ska BVC tvinga på en detta skräp?

När jag läser allas inlägg om dessa "underbara" D-vitaminer så är det ju helt klart skräp! Sökt runt på diverse sidor på nätet  och vart jag en hamna så har varenda unge haft problem med magen, fått ont som fan, skrikit, gråtit osv.

Och jag själv har en dotter på 3 veckor här hemma som redan har ont.

Så gav vi D-vitaminerna förut för första gången, jag hoppas innerligt att hon slipper magont å alla diverse hemska saker dom verkar kunna få. Då hon redan har ont och vi försöker förgäves att få henne å göra nr2. Men kommer bara lite små fisar. Och det brukar va rätt bra fisar hon drar på. Blir själv förvånad ibland över att hon kan ge ifrån sig sådana hehe. Men jag hoppas i alla fall att hon slipper magont ännu mer nu, dels att hon får sömn inatt och slipper alla hemska saker dessa "bra" D-vitaminer nu kan åstadkomma. ( kan tillägga det att hon har sovit så himla bra och fint fram tills inatt då det vände, för att antagligen har hon ju redan ont i magen så läser jag alla inlägg om barnen som fått så ont. Det gör så ont å höra dom ledsna och skrika rent ut sagt . Ska ta upp detta på BVC mötet när vi ska dit nu nästa vecka!

Sen att dom vågar påstå att det inte ger några som helst biverkningar när man bara går in och söker på internet, ex google och de kommer upp en massa sidor som visar raka motsatsen så som ni beskriver det.
Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!