• Serla

Biverkningar av D-droppar!

Undrar om det är fler som har barn som inte verkar tåla D-dropparna...
    På flaskorna så står det att inga biverkningar har rapporterats, men de finns tydligen ändå...
    Detta är andra omgången som vi testar att ge vår lilla bebis dropparna och det tar bara några timmar innan hon blir dålig, får utslag, kräks, verkar få ont i magen, skriker konstant, sover dåligt...har provat både oljebaserade och vattenlösliga. Av de sistnämnda så kommer biverkningarna efter lite längre tid än när hon har fått de oljebaserade.
    Läkarna säger att jag måste ge henne dropparna, men jvarkligen inte, det känns ju som att jag förgiftar henne med dem!
    Några fler som har barn som inte verkar tåla dropparna? Vad är/ har symtomen varit symtomen hos dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 12:04
    glömde...har barnen reagerat mot något annat läkemedel eller mat också, eller bara d-dropparna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 12:54
    Puffar lite...min lilla kan ju inte vara det enda barn som har reagerat mot dem...

• Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!
  • Unik27

Det finns också d droppar utan tillsatser alltså ren d vitamin till barn som man kan köpa i matas afärrer nere i skåne. Sen tror jag att man kan beställa från apoteket i norge deras d droppar som e också utan tillsatser.

• shine

Jag skulle vilja hitta en utan olja och konserveringsmedel.

Men om jag ammar och äter d- vitaminer så borde det väll gå över i bröstmjölken. Dock vet man inte om det är tillräckligt med d-vitaminer.

• saarvitossan

Jag kör på dunmedics d-droppar som finns på apoteket. Dom innehåller visserligen olja, men inga konserveringsmedel.

• shine

Saarvitossan> Tack, men den har vi provat. Han får ont i magen utav den. Vill ha antingen vattenbaserad eller tablettform.

• Unik27

Tror att jag har hört att d-vitamin passerar inte ut i modersmjölk. Annars kommer du senare att ha den i både välling,gröt,lax,torsk osv så barnet kommer ändå att få dagsdosen. Googla på disney d-droppar och se om de är vattenlösliga

• vittra
    Krake skrev 2011-08-09 16:52:33 följande:
    Skit i dropparna och ställ ut ungen så naken som möjligt i solen.

I vinter kan du ju testa igen och se om det funkar. 
    Det ger ingen effekt av två anledningar.

Anledningen till att de minsta barnen öht behöver få d-droppar är att man sett att de inte förmår omvandla det som kommer från solen här uppe alls. Därför kan de vara ute i högsommarsolen i flera timmar utan att de får någon d-vitamin ändå.

Dessutom är det höst nu och solen står lägre. Ingen i Sverige får någon d-vitamin av solen den här årstiden. Den står för lågt och uvb-strålarna når oss inte öht. De flesta experter börjar bli överens om att vi 1 - behöver förlänga perioden då små barn erbjuds d-droppar, och 2 - höja RDI markant eftersom den är alldeles för lågt satt i dagsläget.

Det är därför alla bör äta d-vitamintillskott i Sverige. Inte bara de minsta barnen...
  • vittra

Berikade livsmedel täcker i praktiken bara en mycket liten del av vårt behov av d-vitamin.

Som sagt, det finns ju droppar utan detta konserveringsmedel om barnet reagerar mot det.

• Unik27

Man kan vara allergisk mot d vitaminet och det är just vad min son är och det har läkarna konstaterat. Inte tillsatser ...enligt bvc har de märkt att många barn inte tål dropparna. . .

• vittra
    Unik27 skrev 2011-09-02 21:27:57 följande:
    Man kan vara allergisk mot d vitaminet och det är just vad min son är och det har läkarna konstaterat. Inte tillsatser ...enligt bvc har de märkt att många barn inte tål dropparna. . .
    Jaha men då borde det ju gälla både dem i olja och i vatten? Jag har iofs inte hängt med i diskussionen helt, men fick för mig att man skrev om de vattenbaserade som ett alternativ.
Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!