• Serla

Biverkningar av D-droppar!

Undrar om det är fler som har barn som inte verkar tåla D-dropparna...
    På flaskorna så står det att inga biverkningar har rapporterats, men de finns tydligen ändå...
    Detta är andra omgången som vi testar att ge vår lilla bebis dropparna och det tar bara några timmar innan hon blir dålig, får utslag, kräks, verkar få ont i magen, skriker konstant, sover dåligt...har provat både oljebaserade och vattenlösliga. Av de sistnämnda så kommer biverkningarna efter lite längre tid än när hon har fått de oljebaserade.
    Läkarna säger att jag måste ge henne dropparna, men jvarkligen inte, det känns ju som att jag förgiftar henne med dem!
    Några fler som har barn som inte verkar tåla dropparna? Vad är/ har symtomen varit symtomen hos dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 12:04
    glömde...har barnen reagerat mot något annat läkemedel eller mat också, eller bara d-dropparna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 12:54
    Puffar lite...min lilla kan ju inte vara det enda barn som har reagerat mot dem...

• Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!
  • Tokstolla

I normala fall ger man 5 droppar/dag. Har ni testat att just ge EN droppe var 2-3 timmar ? Jobbigt för er men kanske att magen/kroppen vänjer sig? 

• La Lola
    shine skrev 2011-08-09 10:17:37 följande:
    La Lola: Ge vad?
    Med konserveringsmedel? Det har du kanske redan svarat på förresten?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • shine
    La Lola skrev 2011-08-09 10:20:47 följande:
    Med konserveringsmedel? Det har du kanske redan svarat på förresten?
    Dom innehåller E320 butylhydroxianisol som är canserframkallande.
  • Krake
    shine skrev 2011-08-09 01:10:55 följande:
    Har nu varit utan D-vitaminoljan i några dagar nu och jag tycker det blir skillnad. Han verkar inte ha lika ont i magen.

Skulle vilja hitta något annat alternativ än oljebaserad. Den enda vattenlösliga jag hittat är ACO's och den har konserveringsmedel, så den går bort!

Någon som har något tips?
    Skit i dropparna och ställ ut ungen så naken som möjligt i solen.

I vinter kan du ju testa igen och se om det funkar. 
    Moster, inte monster.
  • La Lola
    shine skrev 2011-08-09 16:41:42 följande:
    Dom innehåller E320 butylhydroxianisol som är canserframkallande.
    aldrig nånsin hört men jag oroar mig iofs inte för cancer.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lavish

Men det måste ju åtminstone gå att skära ner på dropparna och kombinera med att låta barnet få lite extra solljus? Inte ska bebisen behöva lida sig igenom hela sin bebistid, trots allt är D droppar något relativt nytt och det blev levande friska människor av de allra flesta även innan D-dropparna.

• xXMaLoXx
    Lavish skrev 2011-08-09 18:20:09 följande:
    Men det måste ju åtminstone gå att skära ner på dropparna och kombinera med att låta barnet få lite extra solljus? Inte ska bebisen behöva lida sig igenom hela sin bebistid, trots allt är D droppar något relativt nytt och det blev levande friska människor av de allra flesta även innan D-dropparna.
    Ja, förr i tiden fick man fisklever olja...sen AD-droppar. Så ja...att ge vitaminer som tillskott är ju relativt nytt ;)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Unik27

Min son tålde inte varken olje eller vattenbaserade droppar. Han hade slutat sova helt, skrek halva dan, var orolig och nervös . Så min bvc sköterska sa att vi ska sluta ge honom det på direkten och prova igen om några månader. Vi gjorde så och det var likadant. Så han har alldrig fått de men vi såg till att han får d vitamin i maten i storlek av en dagsdos på 5 droppar

Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!