• Serla

Biverkningar av D-droppar!

Undrar om det är fler som har barn som inte verkar tåla D-dropparna...
    På flaskorna så står det att inga biverkningar har rapporterats, men de finns tydligen ändå...
    Detta är andra omgången som vi testar att ge vår lilla bebis dropparna och det tar bara några timmar innan hon blir dålig, får utslag, kräks, verkar få ont i magen, skriker konstant, sover dåligt...har provat både oljebaserade och vattenlösliga. Av de sistnämnda så kommer biverkningarna efter lite längre tid än när hon har fått de oljebaserade.
    Läkarna säger att jag måste ge henne dropparna, men jvarkligen inte, det känns ju som att jag förgiftar henne med dem!
    Några fler som har barn som inte verkar tåla dropparna? Vad är/ har symtomen varit symtomen hos dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 12:04
    glömde...har barnen reagerat mot något annat läkemedel eller mat också, eller bara d-dropparna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 12:54
    Puffar lite...min lilla kan ju inte vara det enda barn som har reagerat mot dem...

• Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!
  • bdmc

vår dotter var allergisk mot AD dropparna. Hon är idag 3 år och har bara fått AD droppar första månaden sen fick vi inte ge henne längre för bvc/läkare. Hon har utvecklas normalt ändå.
    Men jag rekommenderar inte heller att man inte ska ge dom om barnet tål dom.

har nu en son på några månader och han får D-droppar.   

• La Lola
    bdmc skrev 2011-07-27 22:05:26 följande:
    vår dotter var allergisk mot AD dropparna. Hon är idag 3 år och har bara fått AD droppar första månaden sen fick vi inte ge henne längre för bvc/läkare. Hon har utvecklas normalt ändå.
    Men jag rekommenderar inte heller att man inte ska ge dom om barnet tål dom.

har nu en son på några månader och han får D-droppar.   
    Hon tålde varken de oljebaserade eller de vattenbaserade alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • bdmc

Ja. den bedömningen gjorde läkarna. Hon fick utslag, kräkte och hade ont i magen

• La Lola
    bdmc skrev 2011-07-27 22:09:59 följande:
    Ja. den bedömningen gjorde läkarna. Hon fick utslag, kräkte och hade ont i magen
    Ok.
  • shine

Vilket sammanträffande! Jag och min sambo pratade i morse just om D-dropparna, om det kunde vara dom som var boven till hans onda mage. Vi sätter ett kryss på en allmenacka varje gång vi ger D-dropparna och när han har bajsat. Nästan varje gång vi ger honom D-dropparna så bajsar han strax efter. På nätterna är han gasig och har ont i magen. 

Hur fungerar det om jag äter D-vitamin tabletter, då borde det ju gå ut till honom i mjölken? och borde kanske räcka? 

Nu ska vi prova utan några dagar och se om det blir bättre... 

• La Lola
    shine skrev 2011-07-27 23:36:02 följande:
    Vilket sammanträffande! Jag och min sambo pratade i morse just om D-dropparna, om det kunde vara dom som var boven till hans onda mage. Vi sätter ett kryss på en allmenacka varje gång vi ger D-dropparna och när han har bajsat. Nästan varje gång vi ger honom D-dropparna så bajsar han strax efter. På nätterna är han gasig och har ont i magen. 

Hur fungerar det om jag äter D-vitamin tabletter, då borde det ju gå ut till honom i mjölken? och borde kanske räcka? 

Nu ska vi prova utan några dagar och se om det blir bättre... 
    Jag frågar nyfiket om det är olje eller vattenbaserade droppar?
  • xXMaLoXx
    La Lola skrev 2011-07-27 21:42:48 följande:
    Jo det verkar så när man läser i trådar om d-droppar.

Vad som gör mig irriterad är att BVCs som delar ut de gratis inte ens verkar informera om att det finns vattenbaserade.
    Vi får gratis men blev informerad om att det finns vattenbaserade, och även andra alternativ för att tillgodose behovet. Vi valde att ta emot dropparna och våran son har inte haft några problem. Det är snarare vi päron som inte alltid kommer ihåg att han ska ha dem :S
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • La Lola
    xXMaLoXx skrev 2011-07-27 23:38:16 följande:
    Vi får gratis men blev informerad om att det finns vattenbaserade, och även andra alternativ för att tillgodose behovet. Vi valde att ta emot dropparna och våran son har inte haft några problem. Det är snarare vi päron som inte alltid kommer ihåg att han ska ha dem :S
    Ja det var ju bra.
    Många blir annars som frågetecken när man berättar att det finns vattenbaserade också.
  • PrettyinPink

Har ej råkat ut för några biverkningar, men har slarvat en del med D-dropparna. Enligt många alternativa rön så är D-droppar helt onödiga för friska barn och kan ge mer skador än fördelar.

• xXMaLoXx
    La Lola skrev 2011-07-27 23:39:37 följande:
    Ja det var ju bra.
    Många blir annars som frågetecken när man berättar att det finns vattenbaserade också.
    Jag tror vi har haft en förbaskad tur med våran sköterska överlag. Hon är alltid noga med att poängtera att alla val (ja de som inte skulle innebära fara för barnet såklart) är upp till oss föräldrar. Hon vill ge oss verktyg och sen bestämmer vi åt vilket håll vi går. Låter inte som att alla har den turen tyvärr.

Vet dock inte varför de bara erbjuder i olja, men det är väl billigare antar jag.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Biverkningar av D-droppar!