• Fidelis ad urnam

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Ponera att en tjej slutar med p-piller, utan att hennes respektive vet om det.
    Hon blir med barn, mannen har alltså lurats in i att skaffa barn.

En kille tar medvetet hål på kondomerna och hans tjej blir med barn, hon luras alltså in i att skaffa barn.

Vad av dessa två är värst och varför

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 14:03
    Kvinnan = kvinnans handling är värst
    Mannen = mannens handling är värst

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?
  • Eriksson02
    MansonDust skrev 2011-05-25 14:20:41 följande:
    Ja tänk om. Men nu är det inte så, för det är tjejer som blir gravida & så kommer det alltid att vara.
    Nej det vet ja väll. Men ta som exempel män tjänar i många fall mer än kvinnor för samma jobb. Bara för att det är så, så är det okej?!

Nej för det är inte jämställdhet, ett barn kommer till av 2 människor, en man och en kvinna, då ska båda ha något och säga till om. Punkt slut.
  • Eriksson02
    lövet2 skrev 2011-05-25 14:39:41 följande:
    Mannens handling är värre.

Kvinnan luras - det påverkar mannens ekonomiska framtid.

Mannen luras - det påverkar kvinnans ekonomiska framtid + hennes kropp och hälsa.
    Tillägger:

Kvinnan luras -  Tvingar på mannen ett barn, för hela livet. Plus att han inte kan tvinga henne till abort!
  • kopparkakan
    Rockan skrev 2011-05-25 14:48:03 följande:
    Definitivt, det är en egenvald konsekvens att föda barnet i det läget.

Jag var otydlig med att det var abort jag utgick från när jag skrev kropp vs. plånbok.
    Jag tycker inte att det kan ses som en egenvald konsekvens bara för att alternativet finns.
    Det kan handla om religiösa skäl eller övertygelse osv och då handlar det i strikt mening inte om att man väljer det ena eller det andra ungefär som att man väljer mellan röd eller blå klänning.

• PerG
    lövet2 skrev 2011-05-25 14:39:41 följande:
    Mannens handling är värre.

Mannen luras - det påverkar kvinnans ekonomiska framtid + hennes kropp och hälsa.
    Nja.. konsekvenserna blir ju annorlunda i de olika fallen..

Mannen luras - det påverkar eventuellt kvinnans ekonomiska framtid + hennes kropp och hälsa

Så, konsekvenserna beror ju på dels hur tidigt kvinnan upptäcker sin graviditet och hennes inställning till abort..
  • Pentagram

Folk drar upp en massa konsekvenser som inte egentligen är givna av scenariot. Det som händer är att om kvinnan lurar mannen så blir kvinnan gravid (kanske) och om mannen lurar kvinnan så blir kvinnan gravid (kanske). Att abort är en möjlighet och/eller att mannen kan tvingas till underhåll av ett oönskat barn är inte givna förutsättningar utan yttre omständigheter som kanske eller kanske inte är aktuella.

• kopparkakan
    PerG skrev 2011-05-25 15:22:57 följande:
    Nja.. konsekvenserna blir ju annorlunda i de olika fallen..

Mannen luras - det påverkar eventuellt kvinnans ekonomiska framtid + hennes kropp och hälsa

Så, konsekvenserna beror ju på dels hur tidigt kvinnan upptäcker sin graviditet och hennes inställning till abort..
    Man vet att barn för med sig stora konsekvenser på löneutveckling osv så det påverkar kvinnan i allra högsta grad, inte fråga om något eventuellt där inte.
  • PerG
    kopparkakan skrev 2011-05-25 15:31:24 följande:
    Man vet att barn för med sig stora konsekvenser på löneutveckling osv så det påverkar kvinnan i allra högsta grad, inte fråga om något eventuellt där inte.
    eventuellt = om kvinnan gör abort eller inte...
  • Rockan
    kopparkakan skrev 2011-05-25 15:20:52 följande:
    Jag tycker inte att det kan ses som en egenvald konsekvens bara för att alternativet finns.
    Det kan handla om religiösa skäl eller övertygelse osv och då handlar det i strikt mening inte om att man väljer det ena eller det andra ungefär som att man väljer mellan röd eller blå klänning.
    Jo jag tycker det är en egenvald konsekvens att föda barnet (precis som jag tycker det är en egenvald konsekvens ifall mannen väljer att stanna och ta ansvar utöver underhåll för det eventuella barnet i ett sånt läge), oavsett vilka skäl som ligger bakom. Jag påstår inte att det är ett enkelt val, men ett val är det.
  • Millicent

Rent spontant:

En man som luras in i det har små möjligheter att påverka något i situationen öht vilket är skevt till mannens nackdel eftersom en lurad kvinna i teorin har möjlighet att göra abort om hon blir oönskat gravid.

En kvinna som blir gravid mot sin vilja tar kroppsliga risker i och med sin graviditet (eller en abort för den delen) vilket mannen inte gör vid en oönskad graviditet. Där är kvinnans nackdel större.

Moraliskt är det lika illa.

Sammantaget så tar de olika nackdelarna ut varandra och då landar det i "lika illa".

Kanske ändrar mig när jag får tänka igenom och läsa andras argumentation.

• kopparkakan
    Rockan skrev 2011-05-25 15:37:37 följande:
    Jo jag tycker det är en egenvald konsekvens att föda barnet (precis som jag tycker det är en egenvald konsekvens ifall mannen väljer att stanna och ta ansvar utöver underhåll för det eventuella barnet i ett sånt läge), oavsett vilka skäl som ligger bakom. Jag påstår inte att det är ett enkelt val, men ett val är det.
    Vi tycker olika helt enkelt.
    Precis lika lite som abort är ett val alla gånger är det för mannen att "stanna och ta sitt ansvar".
    Dvs, det är inget man öht kan räkna med. Tycker jag dårå.
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?