• Fidelis ad urnam

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Ponera att en tjej slutar med p-piller, utan att hennes respektive vet om det.
    Hon blir med barn, mannen har alltså lurats in i att skaffa barn.

En kille tar medvetet hål på kondomerna och hans tjej blir med barn, hon luras alltså in i att skaffa barn.

Vad av dessa två är värst och varför

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 14:03
    Kvinnan = kvinnans handling är värst
    Mannen = mannens handling är värst

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?
  • power
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:47:59 följande:
    Så bara för att det inte är en självklar omständighet, betyder det att det aldrig kommer hända?
    är det din uppriktiga tolkning?
    kom igen då ra
  • LucyStacy
    MansonDust skrev 2011-05-25 16:49:22 följande:
    Oj, 110?
    Bäst att säga det värsta. För hade jag skrivit t.ex 90 år, så hade något säkert svara: "Ja, men det är inte säkert att man ligger på sin dödsbädd för att man är 90. Vissa lever till..."

^^
  • LucyStacy
    Rockan skrev 2011-05-25 16:51:32 följande:
    Absolut inte. De individuella omständigheterna kan ge en mängd olika utfall i en sån hypotetisk situation, men jag utgick från vad som är och inte vad som kan vara när jag tänkte i generella termer.
    Undantaget måste även inräknas. Annars vore det skrämmande att bara för att det händer någon enstaka gång så är det "skit samma".
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:54:44 följande:
    Undantaget måste även inräknas. Annars vore det skrämmande att bara för att det händer någon enstaka gång så är det "skit samma".
    Nja. Jag tänker utifrån minsta möjliga konsekvens för båda parter istället för värsta möjliga. För mig är inte det samma sak som att jag struntar i alla andra eventuella utfall, bara att jag har en annan utgångspunkt.
  • LucyStacy
    Rockan skrev 2011-05-25 16:57:47 följande:
    Nja. Jag tänker utifrån minsta möjliga konsekvens för båda parter istället för värsta möjliga. För mig är inte det samma sak som att jag struntar i alla andra eventuella utfall, bara att jag har en annan utgångspunkt.
    Och jag ser på högsta möjliga konsekvens, så vi är olika i det. :)
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 17:04:35 följande:
    Och jag ser på högsta möjliga konsekvens, så vi är olika i det. :)
    Värsta möjliga konsekvens för kvinnan är ju att hon dör i samband med graviditet/förlossning, det tycker jag smäller högre än det mesta i ärlighetens namn.
  • LucyStacy
    Rockan skrev 2011-05-25 17:05:48 följande:
    Värsta möjliga konsekvens för kvinnan är ju att hon dör i samband med graviditet/förlossning, det tycker jag smäller högre än det mesta i ärlighetens namn.
    Eller att mannen överanstränger snorren så den exploderar. :)
  • Emmi27
    Pentagram skrev 2011-05-25 16:43:11 följande:
    Fast jämlikhet är ju mer av ett moraliskt ideal, inte nödvändigtvis en praktisk realitet. Jag är feminist och således för jämlikhet...det ändrar ju inte det faktum att kvinnan blir gravid och mannen inte blir det.
    och att tvinga någon bli med barn eller bli pappa är något som inte har med moral att göra? jag har rätt att inte bli påtvingad en graviditet och min man har rätt att inte bli påtvingad ett faderskap, rätten till det är lika mycket värd. Alltså handlar det om jämlikhet.
  • Emmi27
    kopparkakan skrev 2011-05-25 16:44:10 följande:
    Det beror ju på att valmöjligheterna skiljer åt just pga könstillhörighet.
    Man kan inte hävda "i jämställdhetens namn", då har det gått för långt faktiskt.
    Valet som kommer sen är en sekundär fråga, jag pratar om det primära i att bli påtvingad något man inte vill. Mamman kan välja att göra abort, pappan kan välja att dra. Men de har likförbannat blivit påtvingade att göra ett val de inte bett om och oavsett om man är man eller kvinna har man lika mycket rätt att inte bli påtvingad en sån sak. Därför tycker jag absolut att det är en fråga man kan behandla som en fråga om jämställdhet. Men det är min åsikt! =)
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?