• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • TheldaZelda

Hej

Jag tampas väldigt mycket med frågan rökning. Har ett barn på G och några nära anhöriga som röker. Jag tycker inte om rökning och allt vad det innebär, vid mina mörkare stunder så kan jag tycka att människor som röker är svaga individer och att det borde vara en självklarhet att göra allt för att sluta röka. Men så tycker jag att det måste finnas en vett och sans från min sida och från rökares sida. Det du beskriver som dina föräldrar gör tycker jag låter bra, de verkar ta hänsyn till omgivningen samtidigt som de även tänker på sitt eget hem.

Rökare som tar hänsyn = bra

Rökare som inte tar hänsyn = GRRRrraaaaawwwwllllhhh!!!!

• A von B

Tycker rökningen är mest fel utanför caféet, på busshållplatsen och även på verandan om det påverkar grannen.

Alternativen är: Nikotinplåster. Nikotintuggummi. Godisklubba eller vattenångscigarett för fingrarna. Läkarhjälp. Snus.

Sen kan man ju gå några hundra meter längs en landsväg och röka där.

• Nancie

Som rökare bör man absolut ta hänsyn till övriga i samhället oavsett var man befinner sig!
    Att svara rakt av på dina ovanstående frågor är dock svårt eftersom det krävs mer information runt omkring...

• Nancie
    Nancie skrev 2011-05-26 13:54:43 följande:
    Som rökare bör man absolut ta hänsyn till övriga i samhället oavsett var man befinner sig!
    Att svara rakt av på dina ovanstående frågor är dock svårt eftersom det krävs mer information runt omkring...
    ...och i vilka som helst av ovanstående så handlar det ju om att visa hänsyn!
    Att röka på en parkering kan ju tyckas "rätt" eller ganska "oskyldigt" men skulle det sitta en allergiker i bilen bredvid som får i sig av deras rök så är det såklart inte bra.
  • lövet2
    A von B skrev 2011-05-26 13:53:26 följande:
    Tycker rökningen är mest fel utanför caféet, på busshållplatsen och även på verandan om det påverkar grannen.

Alternativen är: Nikotinplåster. Nikotintuggummi. Godisklubba eller vattenångscigarett för fingrarna. Läkarhjälp. Snus.

Sen kan man ju gå några hundra meter längs en landsväg och röka där.
    Alternativen du räknar upp är inte acceptabla för deras del. De är båda runt 70 år och pappa har fått diabetes. Kaffe och cigaretter är de enda godsaker han unnar sig nuförtiden. Däremot vill de naturligtvis ändå ta hänsyn och låta bli att stöta sig med folk, och därför undrar jag över alternativa platser för dem att röka på i de här situationerna.
  • A von B
    lövet2 skrev 2011-05-26 13:57:21 följande:
    Alternativen du räknar upp är inte acceptabla för deras del. De är båda runt 70 år och pappa har fått diabetes. Kaffe och cigaretter är de enda godsaker han unnar sig nuförtiden. Däremot vill de naturligtvis ändå ta hänsyn och låta bli att stöta sig med folk, och därför undrar jag över alternativa platser för dem att röka på i de här situationerna.
    Har någon informerat din pappa om att rökningen är mycket farligare för honom nu än tidigare just pga diabetesen? Sötsaker däremot ser man inte lika hårt på längre just när det gäller diabetiker. Jag skulle tro att det är värre att han röker än att han äter kakor eller godis ibland.

Annars vet jag inte var man ska hitta alternativa platser. Det finns människor som tycker att man ska låta gamla få röka av sympatiskäl även den stund när personalen jobbar hos dem i hemtjänsten för att de är gamla och det är extra synd om dem då. Jag håller inte med. Man kan hitta livskvalitet i livet även om man är gammal som inte innebär obehag för andra.
  • Nancie
    A von B skrev 2011-05-26 14:08:21 följande:
    Har någon informerat din pappa om att rökningen är mycket farligare för honom nu än tidigare just pga diabetesen? Sötsaker däremot ser man inte lika hårt på längre just när det gäller diabetiker. Jag skulle tro att det är värre att han röker än att han äter kakor eller godis ibland.

Annars vet jag inte var man ska hitta alternativa platser. Det finns människor som tycker att man ska låta gamla få röka av sympatiskäl även den stund när personalen jobbar hos dem i hemtjänsten för att de är gamla och det är extra synd om dem då. Jag håller inte med. Man kan hitta livskvalitet i livet även om man är gammal som inte innebär obehag för andra.
    Fast att man som inbiten rökare skulle vara tvungen att sluta för att man är gammal och behöver hjälp är ju en helt annan fråga...och den frågan har nog inte ett endaste dugg att göra med att någon "tycker synd om" utan mera med självbestämmanderätten och humanitära skäl!

Huruvida TS pappa väljer att fortsätta röka trots sin diabetes är inte heller relevant här!
  • lövet2
    A von B skrev 2011-05-26 14:08:21 följande:
    Han tycker han är tillräckligt gammal för att få röka i hjäl sig om han vill det. Men om jag uppfattat dig rätt, så anser du det vara fel av dem att röka på sin egen veranda, medan de väntar på bussen och i stadsmiljö?
  • enny signatur
    *Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?
    Fel om det drabbar andra dvs om de har folk ovanför sig. Folk bredvid tycker jag också är oshysst, låta bli när andra är ute minst.

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?
    Fel om det är folk i närheten.

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?
    Fel, det bör vara ett ställe som folk passerar.

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?
    Extremt fel, samma orsak som kyrkogrinden. Häör sitter det lappar om att man ska vara en bra medmänniska och låta bli sådant.

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?
    Fel, samma orsaker som innan dessutom drabbar det personalen här.

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!
    rök mindre, rök där folk inte drabbas av det dvs det inte finns folk inärheten
  • A von B
    Nancie skrev 2011-05-26 14:12:10 följande:
    Fast att man som inbiten rökare skulle vara tvungen att sluta för att man är gammal och behöver hjälp är ju en helt annan fråga...och den frågan har nog inte ett endaste dugg att göra med att någon "tycker synd om" utan mera med självbestämmanderätten och humanitära skäl!

Huruvida TS pappa väljer att fortsätta röka trots sin diabetes är inte heller relevant här!
    Självbestämmande att tillåtas röka den kvarten personalen är i hemmet och värmer lunch? Det är väl ingen som kräver att gamla människor ska sluta röka helt bara för att de får hemvård, däremot får de inte röka under den stund personalen arbetar utan då får de "hålla sig". Egentligen samma krav på hänsyn till omvärlden som att man inte ska röka på en busshållplats.

Annars är väl ett alternativ till busshållplatsen 50 m innan. Man måste ju inte nödvändigtvis stå just i kuren och blossa.

Caféet är ju svårare, det beror ju på om det är en trång gågata eller lite mer öppet så de där fem sex meterna bort har effekt så att de inte stör någon. Sen kan jag ju inte riktigt förstå hur man kan se det som en godsak att stilla sitt röksug på nåder ståendes inklämd mot en vägg så långt från alla som möjligt. Vore det inte bättre att stilla suget med någon annan nikoninkälla medans man sitter kvar på caféet? Eller? Jag vet inte eftersom jag aldrig rökt själv.
Svar på tråden Rökförbud?