• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • Dian

Det är ju gulligt av dem att visa hänsyn gentemot sina egna gäster, men grannarna ska alltså inte ha någon möjlighet att slippa röken?

• lövet2
    Dian skrev 2011-05-26 16:44:03 följande:
    Det är ju gulligt av dem att visa hänsyn gentemot sina egna gäster, men grannarna ska alltså inte ha någon möjlighet att slippa röken?
    Det där kan man förstås ha olika åsikter om. Som jag ser det, så har mina föräldrar större problem med grannarnas vedeldning än vad grannarna har med mina föräldrars rökning. Men jag är förstås subjektiv!
  • luna1

Jag ser inget fel i vad de gör. Jag är iofs rökare själv, men jag brukar också visa hänsyn till andra genom att ställa mig några meter bort. Jag är också noga med att tvätta mig efteråt(fingrarna luktar illa), använda handsprit, använda munskölj eller tuggummi såatt det inte luktar illa. Jag gillar inte röklukten själv, iaf inte efter att jag rökt. 

• Dian

En sak som alla "hänsynsfulla" rökare tycks ha missat: vi lever inte i vakuum och röken försvinner inte på något magiskt sätt bara för att man befinner sig utomhus. Du kan gå några meter bort, men röken kommer sprida sig både hit och dit. Man behöver alltså inte "blåsa rök i ansiktet" på sina medmänniskor för att det ska vara störande.

• luna1
    Dian skrev 2011-05-26 19:39:26 följande:
    En sak som alla "hänsynsfulla" rökare tycks ha missat: vi lever inte i vakuum och röken försvinner inte på något magiskt sätt bara för att man befinner sig utomhus. Du kan gå några meter bort, men röken kommer sprida sig både hit och dit. Man behöver alltså inte "blåsa rök i ansiktet" på sina medmänniskor för att det ska vara störande.
    Men när man är utomhus, exempelvis i stan tål man inte att det luktar illa i några minuter? Jag stör mig tex inte på avgaser eller illaluktande parfymer(eller tja, jag stör mig väl på det men jag räknar också med att det ska lukta så jag bryr mig inte och är inte nån surkärring över det..). 
  • SjälvaJag

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

Nej det är ej fel så länge ingen annan störs av det (allergi el. liknande)

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

Det känns okej, bättre än vid ingången

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

Okej, inte rätt men så länge ingen störs ser jag inget problem.

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

Utanför busskuren om ingen står brevid är helt ok, står det mycket folk där kan man höra om det är okej eller gå en bit bort.

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

Rätt

• A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 20:42:03 följande:
    Men när man är utomhus, exempelvis i stan tål man inte att det luktar illa i några minuter? Jag stör mig tex inte på avgaser eller illaluktande parfymer(eller tja, jag stör mig väl på det men jag räknar också med att det ska lukta så jag bryr mig inte och är inte nån surkärring över det..). 
    Jo de flesta tål väl det. Det är bara vissa som får diverse sjukdomar av passiv rökning och dör.

Får jag fråga varför ditt välbefinnande är viktigare än mitt?
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 20:50:08 följande:
    Jo de flesta tål väl det. Det är bara vissa som får diverse sjukdomar av passiv rökning och dör.

Får jag fråga varför ditt välbefinnande är viktigare än mitt?
    Tror du verkligen att du får sjukdomar av att gå förbi nån på stan som röker? De som får sjukdomar är de som lever tillsammans med storrökare, inte folk som råkar gå förbi en rökare på stan. Ge er med moralpaniken nu. 
  • A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 20:59:44 följande:
    Tror du verkligen att du får sjukdomar av att gå förbi nån på stan som röker? De som får sjukdomar är de som lever tillsammans med storrökare, inte folk som råkar gå förbi en rökare på stan. Ge er med moralpaniken nu. 
    Nä det får jag antagligen inte. Och du får inga sjukdomar om du är min granne och jag eldar bildäck på tomten tre gånger i veckan. Är det okej då?

Du svarade inte på varför ditt välbefinnande är viktigare än mitt.
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 21:01:38 följande:
    Nä det får jag antagligen inte. Och du får inga sjukdomar om du är min granne och jag eldar bildäck på tomten tre gånger i veckan. Är det okej då?

Du svarade inte på varför ditt välbefinnande är viktigare än mitt.
    Vad vill du göra? Förbjuda rökning? 

Svar på tråden Rökförbud?