• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • A von B
    lövet2 skrev 2011-05-26 14:18:32 följande:
    Han tycker han är tillräckligt gammal för att få röka i hjäl sig om han vill det. Men om jag uppfattat dig rätt, så anser du det vara fel av dem att röka på sin egen veranda, medan de väntar på bussen och i stadsmiljö?
    Ja om röken når in till grannarna så är det fel. Även om grannarna inte är ute så kanske de har ett fönster öppet eller liknande och då är det inte skoj att få in röklukt. Däremot har de kanske höga plank eller en jättehäck till grannen och då kommer röken kanske inte över lika lätt. Beror på hur det ser ut.

I väntan på bussen, ja om de står på samma ställe som de andra bussresenärerna. Däremot kan de röka en bit bort innan bussen kommer.

Stadsmiljö ja.
  • Mikesh

Jag är kanske udda... Men detta med rökförbud på peronger osv... jag kommer röka där endå.. och ingen kommer kunna stoppa mig.. faktiskt.. jag tycker dessa förbud går förlångt! Visst att man inte ska röka inomhus.. men att få mig att inte röka på allmän plats.. det kan dom drömma om.

• Nancie
    Nu förespråkar jag en dialog vid samtliga av dessa situationer...
    Mitt icke-rökande kan ju inte störa någon medans mitt rökande kan det och då måste ju JAG äga situationen!

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

RÄTT: prata med grannarna! Är det okey för dom- rök på!
     Inte okey för grannarna- överväg att röka inomhus igen.

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?
    RÄTT: så länge dom försäkrar sig om att bilarna bredvid är tomma.

RÄTT: så länge det inte är en ström av människor som är på väg in eller ut.

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?
    RÄTT: stå så långt bort som möjligt efter att först ha frågat den/dom i kuren om det är okey.

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?
    RÄTT: fråga personalen om det är okey att stå där och röka

Samhället ser ju ut så att man faktiskt fortfarande får röka och det finns ju än så länge ingen lag på att man måste visa hänsyn eller ha respekt för sina medmänniskor...därmed är inte sagt att man som rökare inte ska göra sitt bästa för att inte störa sin omgivning- och det verkar ju dina föräldrar göra i den utsträckning dom finner är möjlig.
  • A von B
    Mikesh skrev 2011-05-26 14:34:17 följande:

Jag är kanske udda... Men detta med rökförbud på peronger osv... jag kommer röka där endå.. och ingen kommer kunna stoppa mig.. faktiskt.. jag tycker dessa förbud går förlångt! Visst att man inte ska röka inomhus.. men att få mig att inte röka på allmän plats.. det kan dom drömma om.

Hmm ja fast om du skulle få en 5-600 i böter, då kanske du skulle tänka om.

I övrigt är just såna som du en anledning till att jag undviker att åka kommunalt.
  • Mikesh
    A von B skrev 2011-05-26 14:38:31 följande:
    Hmm ja fast om du skulle få en 5-600 i böter, då kanske du skulle tänka om.

I övrigt är just såna som du en anledning till att jag undviker att åka kommunalt.
    ja du så kan det va:) Det är mycket man kan få böter för:) Men endå pissar jag bakom hörnet om jag behöver:)
  • A von B
    Nancie skrev 2011-05-26 14:36:03 följande:
    Nu förespråkar jag en dialog vid samtliga av dessa situationer...
    Mitt icke-rökande kan ju inte störa någon medans mitt rökande kan det och då måste ju JAG äga situationen!

RÄTT: prata med grannarna! Är det okey för dom- rök på!
     Inte okey för grannarna- överväg att röka inomhus igen.

RÄTT: så länge dom försäkrar sig om att bilarna bredvid är tomma.

RÄTT: så länge det inte är en ström av människor som är på väg in eller ut.

RÄTT: stå så långt bort som möjligt efter att först ha frågat den/dom i kuren om det är okey.

RÄTT: fråga personalen om det är okey att stå där och röka

Samhället ser ju ut så att man faktiskt fortfarande får röka och det finns ju än så länge ingen lag på att man måste visa hänsyn eller ha respekt för sina medmänniskor...därmed är inte sagt att man som rökare inte ska göra sitt bästa för att inte störa sin omgivning- och det verkar ju dina föräldrar göra i den utsträckning dom finner är möjlig.
    Om alla rökare var som du så skulle det nog inte ens finnas en diskussion om lagförslag.
  • Lenora

I alla de situationer du beskriver skulle det vara lätt för mig att undvika att mitt barn utsätts för passiv rökning och det är därför inget problem för mig.

Det som jag kan tycka är jobbigt är när folk röker där man inte har ett val att undvika att gå nära dem, till exempel alldelens utanför en entredörr. 

• Nancie
    A von B skrev 2011-05-26 14:27:46 följande:
    Självbestämmande att tillåtas röka den kvarten personalen är i hemmet och värmer lunch? Det är väl ingen som kräver att gamla människor ska sluta röka helt bara för att de får hemvård, däremot får de inte röka under den stund personalen arbetar utan då får de "hålla sig". Egentligen samma krav på hänsyn till omvärlden som att man inte ska röka på en busshållplats.

Annars är väl ett alternativ till busshållplatsen 50 m innan. Man måste ju inte nödvändigtvis stå just i kuren och blossa.

Caféet är ju svårare, det beror ju på om det är en trång gågata eller lite mer öppet så de där fem sex meterna bort har effekt så att de inte stör någon. Sen kan jag ju inte riktigt förstå hur man kan se det som en godsak att stilla sitt röksug på nåder ståendes inklämd mot en vägg så långt från alla som möjligt. Vore det inte bättre att stilla suget med någon annan nikoninkälla medans man sitter kvar på caféet? Eller? Jag vet inte eftersom jag aldrig rökt själv.
    Ja, jag får röka precis hur mycket jag vill- trots att det finns personal där! Om jag sedan väljer att inte röka när det finns personal där är helt upp till mig själv! INGEN kan säga att jag inte får omsorg på grund av min rökning och ingen kan bestämma när jag ska få röka i mitt egna hem!

Precis lika lite som att det kan bestämmas att jag ska lämna bort hunden, katten eller fågeln när personal kommer.
    Och parfym får jag ha- hur mycket jag vill
  • A von B
    Mikesh skrev 2011-05-26 14:39:22 följande:
    ja du så kan det va:) Det är mycket man kan få böter för:) Men endå pissar jag bakom hörnet om jag behöver:)
    Fan vad äckligt. Jobbar du? Man kan ju åtminstone hoppas att du betalar lite skatt så du själv hjälper till att betala saneringen efter dig.
  • Daeminimon
    enny signatur skrev 2011-05-26 14:22:08 följande:
    Fel om det drabbar andra dvs om de har folk ovanför sig. Folk bredvid tycker jag också är oshysst, låta bli när andra är ute minst.

Fel om det är folk i närheten.

Fel, det bör vara ett ställe som folk passerar.

Extremt fel, samma orsak som kyrkogrinden. Häör sitter det lappar om att man ska vara en bra medmänniska och låta bli sådant.

Fel, samma orsaker som innan dessutom drabbar det personalen här.

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!
    rök mindre, rök där folk inte drabbas av det dvs det inte finns folk inärheten
Svar på tråden Rökförbud?