• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • fucktard

Jag tycker att dina föräldrar verkar ta väldigt mycket hänsyn, och ser inte alls hur det skulle kunna avar ett problem att de röker där de gör. Jag tolkar det du skriver som att det väljer att gå undan en bit för att inte störa andra, och det är helt rätt.

• Nancie
    A von B skrev 2011-05-26 14:40:22 följande:
    Om alla rökare var som du så skulle det nog inte ens finnas en diskussion om lagförslag.
    ...och jag som inte ens röker
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lövet2 skrev 2011-05-26 13:37:03 följande:
    *Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?
    De här är väl egentligen de enda jag kan se problem med. Att röka (precis) utanför grinden är, med stor sannolikhet, helt onödigt eftersom det på alla kyrkor jag varit på funnits ganska stora ytor på vardera sida om grinden. Om du inte menar att hon står precis vid grinden så kan du bortse från min invändning. Samma sak om det inte inte går och kommer folk.

Det andra har också med distans att göra, är det fullt med folk utanför busskuren så anser jag att de ska gå bort en bit och även här brukar det finnas något område som är ganska öppet men inte "befolkat" som inte ligger alltför långt bort. Om det inte står någon i närheten när de röker så är det inga problem att stå precis utanför busskuren.

Icke-rökare här om det är av intresse.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • A von B
    Nancie skrev 2011-05-26 15:07:25 följande:
    ...och jag som inte ens röker
    Va fasen... Du kanske borde börja så du kan lära de andra rökarna lite vett.
  • Nancie
    A von B skrev 2011-05-26 15:12:22 följande:
    Bra idé!
  • JuliaåRonjasmammis
    A von B skrev 2011-05-26 15:12:22 följande:
    Vi är faktiskt rätt många rökare som tar hänsyn till vår omgivning också, och gör ungefär som Nancie skriver.Solig Jag kollar t ex alltid så att det inte finns barn alltför nära, eller att det blåser rök på någon. 
    Don't mess with my integrity!
  • Nancie
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-05-26 15:19:03 följande:
    Vi är faktiskt rätt många rökare som tar hänsyn till vår omgivning också, och gör ungefär som Nancie skriver.Solig Jag kollar t ex alltid så att det inte finns barn alltför nära, eller att det blåser rök på någon. 
    Ja, det kan jag verkligen intyga att det finns!!! Och lika glad som icke-rökare blir man varje gång någon tar upp en cigg, tvekar och sedan frågar "Är det okey?"

Jag fick ett val Vad trevligt!
  • A von B
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-05-26 15:19:03 följande:
    Det tvivlar jag inte på. Tyvärr dras ni med några anhängare som inte är lika hänsynsfulla. Annars skulle det ju inte finnas någon debatt.

Men varför röker man egentligen? Dyrt, retar folk, luktar illa, förstör hälsan. Vad är fördelarna jämfört med exempelvis snus eller nikotintabletter?
  • Dian

Jag skulle säga att det där med att röka på altanen inte är någon bra idé. Det är väldigt störande för många icke-rökare att inte ens kunna slippa undan röklukt i sitt eget hem. I och med att de båda är rökare så kan de väl röka inomhus? Om de låter bli att vädra så borde det snart bli så inpyrt att de kan återanvända röken

• lövet2
    Dian skrev 2011-05-26 16:29:03 följande:
    Jag skulle säga att det där med att röka på altanen inte är någon bra idé. Det är väldigt störande för många icke-rökare att inte ens kunna slippa undan röklukt i sitt eget hem. I och med att de båda är rökare så kan de väl röka inomhus? Om de låter bli att vädra så borde det snart bli så inpyrt att de kan återanvända röken
    Nja, mina föräldrar har 11 barnbarn som inte bör utsättas för en inrökt miljö. Mina föräldrar röker utomhus av hänsyn till barn och vuxna som hälsar på hemma hos dem. Men tydligen är inte det heller riktigt rätt ... Obestämd
Svar på tråden Rökförbud?