• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • Mikesh
    A von B skrev 2011-05-26 14:42:23 följande:
    Fan vad äckligt. Jobbar du? Man kan ju åtminstone hoppas att du betalar lite skatt så du själv hjälper till att betala saneringen efter dig.
    Jadå jag betalar min skatt;) Och om jag inte gjort det så hade ju en del av pengarna från mina cigarett köp gjort det;)

Tänk på det nästa gång du luktar på en blomma eller något;) Jag har kanske varit där o skvätt lite:)
  • lövet2
    Lenora skrev 2011-05-26 14:40:43 följande:
    I alla de situationer du beskriver skulle det vara lätt för mig att undvika att mitt barn utsätts för passiv rökning och det är därför inget problem för mig.

Det som jag kan tycka är jobbigt är när folk röker där man inte har ett val att undvika att gå nära dem, till exempel alldelens utanför en entredörr. 
    Jag tänker ungefär likadant. Har aldrig upplevt några problem i de här situationerna och tycker att de senaste kraven på rökförbud är klart överdrivna.
    Att t ex rent praktiskt kräva av min far att han sätter sig i bilen, kör i väg mot närmaste landsväg och hittar en parkeringsplats för att ta några bloss - det är bara för mycket ...
  • A von B
    Nancie skrev 2011-05-26 14:41:47 följande:
    Ja, jag får röka precis hur mycket jag vill- trots att det finns personal där! Om jag sedan väljer att inte röka när det finns personal där är helt upp till mig själv! INGEN kan säga att jag inte får omsorg på grund av min rökning och ingen kan bestämma när jag ska få röka i mitt egna hem!

Precis lika lite som att det kan bestämmas att jag ska lämna bort hunden, katten eller fågeln när personal kommer.
    Och parfym får jag ha- hur mycket jag vill
    Va? Allvar? I Sverige? Okej jag trodde vi hade kommit längre här. Jag har inte jobbat som vårdpersonal i Sverige men däremot i Danmark där man annars har en mer liberal syn på rökning och där ställer man krav på vårdtagarna att inte röka när personalen arbetar. Jag är uppriktigt förvånad över att inte vårdpersonal omfattas av den lagstiftning som ska förhindra passiv rökning.
  • MammaG
    lövet2 skrev 2011-05-26 13:37:03 följande:
    Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!
    Samtliga ställen är helt ok så länge de inte blåser rök i ansiktet på någon. Problemet är att icke-rökare är otroligt "pippliga" (gnälliga) människor, och hänsynen till dem ska gärna sträcka sig ända in i rökarens eget vardagsrum. Ställer man sig inte i en folksamling och röker, inte blåser rök i ansiktet på folk och överhuvudtaget använder förnuft så kan man röka i stort sett var som helst på allmän plats. Och definitivt i sin egen trädgård
  • Mikesh
    A von B skrev 2011-05-26 14:46:02 följande:
    Va? Allvar? I Sverige? Okej jag trodde vi hade kommit längre här. Jag har inte jobbat som vårdpersonal i Sverige men däremot i Danmark där man annars har en mer liberal syn på rökning och där ställer man krav på vårdtagarna att inte röka när personalen arbetar. Jag är uppriktigt förvånad över att inte vårdpersonal omfattas av den lagstiftning som ska förhindra passiv rökning.
    Jag jobbar inom hemvården och det är trevligt att dricka kaffe o ta en cigg med dom äldre:)
  • MammaG
    Mikesh skrev 2011-05-26 14:34:17 följande:

Jag är kanske udda... Men detta med rökförbud på peronger osv... jag kommer röka där endå.. och ingen kommer kunna stoppa mig.. faktiskt.. jag tycker dessa förbud går förlångt! Visst att man inte ska röka inomhus.. men att få mig att inte röka på allmän plats.. det kan dom drömma om.

• MammaG
    A von B skrev 2011-05-26 14:42:23 följande:
    Fan vad äckligt. Jobbar du? Man kan ju åtminstone hoppas att du betalar lite skatt så du själv hjälper till att betala saneringen efter dig.
    sanningen är ju den att vi rökare betalar avsevärt mer i skatt än vad icke-rökare gör
  • A von B
    Mikesh skrev 2011-05-26 14:44:14 följande:
    Jadå jag betalar min skatt;) Och om jag inte gjort det så hade ju en del av pengarna från mina cigarett köp gjort det;)

Tänk på det nästa gång du luktar på en blomma eller något;) Jag har kanske varit där o skvätt lite:)
    Puh tur det iaf. To much om jag först måste gå o lukta på dina exkrementer och sen behöva betala för uppsamlingen.

Jag lovar att spana efter ovanligt gröna områden runt blomman eller gula stänk i pistillen för då vet jag att du varit där. Flört
  • A von B
    MammaG skrev 2011-05-26 14:49:21 följande:
    sanningen är ju den att vi rökare betalar avsevärt mer i skatt än vad icke-rökare gör
    Nejdå för vi betalar en jädra massa bensin- och trafikskatt eftersom vi måste köra bil överallt då vi inte kan åka med de allmänna transportmedlena för att ni är där och förpestar luften.
  • JuliaåRonjasmammis
    MammaG skrev 2011-05-26 14:47:05 följande:
    Samtliga ställen är helt ok så länge de inte blåser rök i ansiktet på någon. Problemet är att icke-rökare är otroligt "pippliga" (gnälliga) människor, och hänsynen till dem ska gärna sträcka sig ända in i rökarens eget vardagsrum. Ställer man sig inte i en folksamling och röker, inte blåser rök i ansiktet på folk och överhuvudtaget använder förnuft så kan man röka i stort sett var som helst på allmän plats. Och definitivt i sin egen trädgård
    Det var en bra sammanfattning!
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Rökförbud?