miljarden skrev 2011-06-02 14:25:52 följande:
Så om ditt lilla barn i ilska slår ditt andra barn så avleder och tröstar du det? Så lär sig barnet attdet inte är okej att slåss?
Att man ska försonas efter ett bråk tycker jag är självklart, men däremot inte att man ska be om ursäkt för att man har blivit arg.
Det är nog ganska ovanligt att man har en 1,5-åring som man aldrig har blivit arg på.
Ja om min ettåring eller tvååring "slåss" avleder jag det. Blir barnet ledset i situationen, ja, då tröstar jag det också. Det är väl ändå det enda adekvata agernade man har när en ettåring eller tvååring är ledsen - att trösta? Vad annars skulle man göra, låta det skrika i ensamhet på marken eller sätta på en skamstol? Det är väl självklart man tröstar ett lite barn som är argt eller ledset även om det är i samband med en gränssättning.
Ettåringar som slåss, jaja. Dänger varandra med spaden hit och dit, försvarar sin leksak med en putt - det är knappast frågan om regelrätta slagsmål. Små barn och bebisar komunicerar så när de är pressade och inte har talet att tillgå.
Hur gränssätter jag? Jag är med min ettåring, jag stoppar spaden innan den träffar grannens ettåring. Jag visar hur man använder spaden och hur man klappar fint.
Tvååringen är jag inte lika nära men övervakar ändå, är framme när olyckan är där. Förklarar att man inte slåss och visar hur spaden ska användas, funkar det inte avleder jag med annan lek eller lyfter bort barnet till en annan situation eller bär det en stund helt enkelt.
Det är klart att de lär sig var gränsen går utan att jag blir arg!
När en ettåring blir arg eller ledsen i en sådan situation behöver den inte sällan tanka närhet eller mat för att orka vara med en stund. Jag ammar nog ofta då.
Funkar "metoden" . Jadå. Nu har jag två stora barn som vet att en ettåring inte förstår, inte har konsekvenstänkande, inte kan ställas krav på. Jag har två fina syskon till vår lilla ettåring som inte blir arga på den lilla, som inte rör henne, som inte tar hennes saker, som inte grälar på henne när hon river tågbanan, legoslottet eller välter ut hårbandesamlingen. Jag har två fina storasyskon som kan avleda en ettåring, tala fint till en bebis och som kommer till oss vuxna när det inte funkar och ber att få vara i fred. De har fått samma uppfostran som sin lillasyster

. De vet var gränsergår. Sen blir de som andra arga på varandra ibland. De kan missköta sig offentligt också vid enstaka tillfällen när de är pressade och de vågar bråka med oss föräldrar men de vet var gränser går och respekterar dem.