Madicken och Lisabeth skrev 2011-06-02 00:54:18 följande:
Jag har en nära vän som förlorade sina flickor i v. 26 så jag var sedan tidigare medveten om hur detta tillstånd kan utvecklas och jag har läst mycket om det och att laseroperation ger bäst resultat osv. men jag behöver höra andras historier.
Vi har tre barn till här hemma och det kommer bli svårt att lösa barnvaktsfrågan. Vi vill ju naturligtvis åka upp till Huddinge tillsammans. Om de kommer att göra ett ingrepp, brukar det i sådana fall göras med en gång, görs de flesta ingrepp i Sverige eller skickas man till Hamburg? Brukar man bli inlagd flera dagar och om man inte gör ett ingrepp vad göra man då???
Min moderkaka ligger i framvägg vilket komplicerar ett ingrepp, hur gör man då? Är ju bara i v. 21 de kan ju inte överleva utanför ännu...
Min syster bor i Skåne, så hon blev skickad till Rigshospitalet i Köpenhamn, men jag har hört att ingreppet utförs på Karolinska också. Hon var inlagd i ett par veckor, men hon var också ytterst nära vattenavgång när hon kom in, eftersom man tydligen vid ttts producerar extra mycket fostervatten. Så livmoderhalsen var nästan utplånad, och det var nog framförallt därför hon fick stanna så länge.
Jag har för mig att även hennes moderkaka låg i framvägg, men det gick att gå in ändå. Dock valde de, på grund av den stora risken för för tidig förlossning, ett enklare ingrepp där de ströp hela tillförseln till den ena tvillingen, så att den andra skulle kunna överleva. Hon har en jättefin frisk flicka idag.