• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • Hillbillie

Annat; "angtrekå" ungefär. (vilket jag vet är rätt, liksom med hörbart T på slutet...däremot inte de valbara alternativen i ts "entrekå")

• Helle333
    pluvdo skrev 2011-06-02 01:41:09 följande:
    Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.
    Annträkåå
  • Hillbillie

Och stör mig?...nej inte nämnvärt. Jag begär inte att alla ska kunna uttala franska ord. Alla har ju inte läst franska (även om det i och för sig är en vanlig köttbit).

• Hillbillie
    pluvdo skrev 2011-06-02 01:55:31 följande:
    Jag tycker inte att det är korrekt bara för att SAOL tvingats ge efter för personens okunskap, ju. ;) SAOL formas efter svenskarnas språk och alltför många svenskar säger fel.
    Du har ju helt rätt, men dessvärre finns det många andra sådana ord som vi också anser vara helt korrekt svenska, men som också bygger på språkliga felaktigheter från början. Tänker t ex på "en keps" och "ett chips" som vi inte har några problem att betrakta som singularformer fast det egentligen inte alls är det.
  • Ljushuvud

Men hur skall det uttalas dåh?

Ahntrekåhtt?

Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?