• Jenny Philips Avent

Hej och välkomna!

Hej alla och välkomna!

Nu drar vi igång den här gruppen som är till för er för att möta andra medlemmar som ammar eller har funderingar kring amning och små barn. Tanken är att vi ska hjälpa varandra och peppa och uppmuntra - ni sitter alla inne med så mycket kunskap som andra kan ha nytta av! :) (Och så hoppas ju såklart jag som marknadsansvarig för Philips AVENT i Sverige få lära mig massor från er!)

20 st VIP-medlemmar har fått prova produkter från Philips AVENT och jag vill jättegärna höra era kommentarer om ni redan provat några och vad ni tycker!

Men alla är såklart välkomna att delta med egna erfarenheter, frågor eller tips!

Vi hörs!

/Jenny

• Svar på tråden Hej och välkomna!
  • CallGirl
    Hansson83 skrev 2011-07-14 07:45:50 följande:
    Så blir det för mig också vissa gånger! Sedan provar man igen och då kan man pumpa up 120 ml...konstigt?!

En sak jag saknar till flaskorna är "platt" napp då mi son inte vill ta den runda nappen. Detta kanske går att köpa eller är det bara runda nappar på nappfalskorna?
    Det är inte så konstigt. Det handlar om hur utdrivningsreflesen funkar. Långt ifrån alla kan pumpa (oavsett pump) för att brösten vill ha stimulansen från bäbisens mun. Många gånger kan det därför vara bättre att lära sig handmjölka. Dels behöver man inte någon dyr pump och utdrivningsreflexen brukar funka bättre. Intruktioner finns på amningshjälpens hemsida (bland annat).
  • 0421Nilsson

Hej igen! (fortsättning på inlägg #29)

Testade äntligen bröstpumpen för någon vecka sedan (men har inte kunnat prioritera att skriva om det förrän nu) för första gången och det fungerade utmärkt. Som jag nämnde tidigare så har jag tidigare använt (och använder fortfarande) en enklare variant av bröstpump som bara består av två rör i stort sett så jag jämför ju med den. Med Philipspumpen varieras ju "suget" med pumpningarna med handtaget mot att det med den andra pumpen mer bara ökar suget och man måste till slut lossa den och börja om. Första gången jag testade Philipspumpen så fick jag ur ca 100 ml på under 10 min, utdrivningen kom igång mycket snabbare. Jag har ingen aning hur det ser ut för andra men detta var just effektivt som förpackningen säger. Den andra gången jag använde pumpen däremot så fick jag dock knappt ur någonting på samma tid så kroppen gör ju som den vill ibland. Mitt förslag till Philips Avent är att man kunde göra tratten mot bröstet något mer ergonomisk dvs mindre standard rund längre ut i kanterna (om ni förstår hur jag menar...). Jag upplever att jag fått ut mest, fortast och bekvämast med mer "tryck/stöd" med riktningen underifrån istället för framifrån. Alla ser ju olika ut och jag har inte alls stor byst ens med fyllda depåer men gravitationen finns ju alltid där och gör sitt ändå..Flört

Det som jag däremot inte tycker är så effektivt är rengöringen/desinficeringen av alla delar. En gång missade att diska delarna innan jag kokade dem och det var ju helt bortkastat eftersom det mesta av fettet från mjölken ju satt kvar som en hinna. Jag pumpar bara ur någon gång i veckan eftersom lillan fortfarande äter ofta både dag och natt och har just nu ingen avsikt att köpa en separat apparat för rengöringen. Jag har därmed  faktiskt använt den andra pumpen istället vid några tillfällen. När man använder napp och nappflaskor mer kan jag dock bättre förstå om man satsar på en sådan apparat istället för att koka grejerna. 

Vad gäller amningsinläggen så skulle jag nog hinta till Philips Avent att snegla på Pigeons eller Liberos produkter (absolut inte Natusans) för vidare produktutveckling. 

Ha det gott i sommarsverige!

• 0421Nilsson

Fortsättning på inlägg #52...

Glömde ju... Angående babyvakten så såg jag att det finns ännu en mer avancerad version än den som jag fått för att testa. Där finns det bl a uppgift om temperatur osv men den ena enheten är fortfarande "stor".  Efter att ha provat babyvakten ett tag så har jag kommit fram till att jag nog egentligen skulle föredra två helt olika varianter. En för placering på ett ställe t ex vid lillans säng och en med två mindre enheter (som t ex Super Nova 900) som man kan ta med sig om man är på besök hos någon och ställer vagnen lite avskilt för barnet att sova. Om jag skulle lägga 1100-1600kr på en babyvakt så skulle det nog ändå kanske bli den med två mindre enheter. Eller....skulle man inte kunna ha två mindre "walkietalkie"-enheter där man kan "docka" i en av dem i en tredje större enhet som man har stående hemma på ett och samma ställe? Två-i-en funktion för laddning osv kanske... utan att det för den skull behöver bli en produkt som överstiger 1600kr. Bara en tankeSkrattande

• Carpe momentum

Hejsan svejsan!

Jenny såg att du skrivit om huvudkontoret och vill bara kolla så "testperioden" fortfarande är pågående......vi har legat på sjukhus några veckor med våran minsta prins och jag har inte hunnit göra några inlägg än.

Har för övrigt Aventpumpen att tacka för att jag fortfarande kan amma trots att vi blivit utsatt för allt som kan få mjölken att sina, gillade inte "sjukhuspumpen"  och utan min aventpump hade jag gett upp, så hjärtligt tack för den!

Hur är det med den där barnvakten, det var ingen i mitt paket, fick vi olika testpaket? Jag har blivit lite "hökig" efter det vi gått igenom och skulle gärna testa den, då den vi har är från ett annat märke och inte känns så trygg.

Skriver gärna om fler grejjer om tråden fortfarande ska rulla på och vi hunnit testa lite fler av produkterna.  

//Carpe Momentum      

• Korken

Pump är det mest överskattade jag någonsin stött på. Vi skaffade en Avent-pump när plutten var nyfödd för det skulle man ha (grattis till er lyckade marknadsföring) Men seriöst, koka en miljon delar som man sedan ska sätta ihop och sitta och pumpa med och krångel när man har en väldigt väl fungerande hand man kan använda????

Till alla er som läser den här tråden och tänker att ni måste köpa en massa skit som bröstpumpar för flera hundra kronor. GÖR DET INTE!

• IsaCMoJs

Korken: Det kan jag säga att jag har behövt använda. När lillan helt plötsligt inte åt en natt så vaknade jag med sprängfyllda bröst och hon orkade bara äta från det ena, då var det skönt att kunna pumpa ut det andra och fylla på lagret i frysen för kommande behov!!

• Korken
    IsaCMoJs skrev 2011-07-28 20:03:04 följande:
    Korken: Det kan jag säga att jag har behövt använda. När lillan helt plötsligt inte åt en natt så vaknade jag med sprängfyllda bröst och hon orkade bara äta från det ena, då var det skönt att kunna pumpa ut det andra och fylla på lagret i frysen för kommande behov!!
    Jojo behovet av att tömma brösten förstår jag men pump är det jag inte förstår. För en del kanske det funkar finfint men i mitt fall var det bara bortkastade pengar då jag får ut mer och lättare med handen. Vill bara tipsa alla om att prova handen innan man köper en dyr pump
  • Nejlika
    Korken skrev 2011-07-28 20:26:35 följande:
    Jojo behovet av att tömma brösten förstår jag men pump är det jag inte förstår. För en del kanske det funkar finfint men i mitt fall var det bara bortkastade pengar då jag får ut mer och lättare med handen. Vill bara tipsa alla om att prova handen innan man köper en dyr pump
    Jag har försökt att hand"mjölka", men har aldrig fått till det! Resulterar bara i  en massa kladd och det krävs två händer....
    Jag brukar ibland ta till pumpen samtidigt som jag ammar på det andra bröstet för att få utdrivningsreflexen gratis. 
    Jag tycker inte att det är något problem att koka pumpens delar. Det gör jag när jag får tillfälle och lägger sen allt under en handduk tills jag ska ha den igen! Jag skulle inte vilja vara utan en pump! Sen kan jag inte svara på om just Philips är den bästa.... för det är den enda jag testat (förutom att handmjölka). 
  • Hansson83

Jag har heller aldrig fått in den rätta knycken när det kommer till handpumpningen, mest kladdigt kan jag tycka. Sedan tycker jag att min aventpump fungerar väldigt bra så jag känner väl att jag inte behöver få in den rätta knycken heller.

För mig kanske det skulle funka bättre att handpumpa om jag skulle behöva ha ut mjölk när jag inte ammar. Då jag inte får ut alls mycket med pumpen om jag inte ammar samtidigt. Men änsålänge har det funkat bra att pumpa samtidgt som jag ammar.

• Hansson83

En fråga om amning...

Min lilla kille är nu tre månader och de sista dagarna väldigt arg när han äter. Ammar honom helt men börjar nu fundera på vad jag ska göra eftersom han tydligt visar att han inte är nöjd.

Ska jag amma oftare eller är det dags att kompletera med ersättning kanske??

• vikkan74
    Hansson83 skrev 2011-09-10 15:06:17 följande:
    En fråga om amning...

Min lilla kille är nu tre månader och de sista dagarna väldigt arg när han äter. Ammar honom helt men börjar nu fundera på vad jag ska göra eftersom han tydligt visar att han inte är nöjd.

Ska jag amma oftare eller är det dags att kompletera med ersättning kanske??
    Går han upp i vikt som han ska? Jag har två ädre barn och de har jag börjat med ersättning när de varit kring 4-5 månader. En flaska på kvällen och fortsatt att amma på dagarna och ev natten.
  • vikkan74

Min bröstpump har gett upp!! Eller så är det jag som gör något fel..Jag fick den att fungera tidigare, sen rengjorde jag den och nu har den legat ett tag, nu när jag tog fram den är det som det inte blir något vacuum när jag sätter den mot bröstet och börjar pumpa, har försökt jätte länge nu..

• vikkan74

ja, jag tror det, det går att pumpa med den, men det blir liksom inget tryck iden. Det är som att det inte blir något vacuum när jag trycker den mot bröstet..

• Plutteli

Den där lilla vita ventilen som ser ut lite som en knapp ska man sätta underifrån och inte ovanifrån in i hålet i "pumphuset"  och då blir det vacuum, jag har själv gjort det felet flera gånger när jag inte använt pump på ett tag. Har ingen aning om du förstår hur jag menar dock :P

• Hansson83
    vikkan74 skrev 2011-09-17 15:14:39 följande:
    Går han upp i vikt som han ska? Jag har två ädre barn och de har jag börjat med ersättning när de varit kring 4-5 månader. En flaska på kvällen och fortsatt att amma på dagarna och ev natten.
    Vikten är det inget fel på =)

Har nu i någon vecka gett han först 100ml ersättning och sedan har han fått amma också. Har funkat bra och jag har en mycket nöjdare bebis kvällstid =)

Tråkigt att pumpen kapitulerat!!
  • vikkan74
    Plutteli skrev 2011-09-17 23:00:10 följande:
    Den där lilla vita ventilen som ser ut lite som en knapp ska man sätta underifrån och inte ovanifrån in i hålet i "pumphuset"  och då blir det vacuum, jag har själv gjort det felet flera gånger när jag inte använt pump på ett tag. Har ingen aning om du förstår hur jag menar dock :P
    Jo, jag fick det att fungera nu! Det var den där lilla vita "gummi" "tratten" som saknades..
Svar på tråden Hej och välkomna!