• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Idizen
    Evenstar skrev 2011-08-12 19:47:24 följande:
    Jo jag gör det privat. Främst så har jag ägnat mig åt bekanta osv och då tar jag in 4 dagars matregistrering varav en helgdag. Jag tar in vikt och mått och utefter det räknar jag på vad som är vettigt för den viktnedgång som önskas.
    Jag är lärare och utbildad inom näringslära, näringsfysologi osv.

Jag tror ju att du kommer bli mer hungrig om du tränar. Men om så inte är fallet så kan du äta mindre portioner. Men ialla fall se till att få i dig av både protein, kolhydrater och fett vid dina måltider. Bra fettkällor är avokado, nötter, avokado och fet fisk, ex lax och makrill.

Vad det gäller bröd så beror det ju på vad det är gjort av. Ett vitt knäckebröd kan ju vara sämre än en grov macka med frön och korn i ex. Kolla först och främst så det är osötat, gärna fullkorn och med frön osv i. Dom tycker jag är vettiga. Många bröd är ju mörka och lurar en att tro att de är nyttigare men ofta är det mörk sirap som är tillsatt.

Du skulle ju kunna byta ut fil mot wok med magert protein i, ex kyckling eller räkor. Omelett med lite grönsaker osv.

Se till att du får i dig alla näringsämnen i dina måltider och frukt tycker jag är enkelt att ta med som mellanmål i kombination med ex en mindre mängd nötter (ex 15 mandlar). Ägg är suvränt som jag skrev tidigare - till frukost skivat på mackan, brevid en tallrik med naturell yoghurt och musli eller granola och färska bär eller frukt till frukost.

Vad tror du själv är anledningen till dina 15 kg extra? Är det skräp som godis osv? Det kan ju vara en bidragande orsak att du inte är så hungrig om du äter mycket sånt.
    Oki. Då skulle man kanske kunna få ett sånt program av dig =) så slipper vi ta upp hela tråden?! Kan jag maila dig istället eller nått?

Anledningen är graviditeten, har inte gått ner mer sedan dess. gick ner till mina 75 ganska snabbt efter förlossningen sen har det stått still, rör sig lite upp och ner men inte mer än 1-2 kg.

Har inte ätit godis och sådant mycket innan på vardagar utan det har blivit på fredag och lördagar    
  • Tullemi

Men bah Skrikandes ingen träning idag heller. Jag är bara inne i tråden och läser allt NI håller på med. Men imorgon...då ska jag ta mig fasiken ta mig till gymmet. Det blir abs och cardio. På kvällen blir det kräftskiva, fast alkoholfri sådan för mig.

Milea 080217 Lucas 100202
  • ETSS
    Tullemi skrev 2011-08-12 21:05:14 följande:
    Men bah Skrikandes ingen träning idag heller. Jag är bara inne i tråden och läser allt NI håller på med. Men imorgon...då ska jag ta mig fasiken ta mig till gymmet. Det blir abs och cardio. På kvällen blir det kräftskiva, fast alkoholfri sådan för mig.
    Ååh vad jag längtar efter kräftor! Hoppas du får en bra tränings och kräftskive-dag Glad
  • Tullemi
    ETSS skrev 2011-08-12 21:09:14 följande:
    Ååh vad jag längtar efter kräftor! Hoppas du får en bra tränings och kräftskive-dag Glad
    Danke
  • godisgrisen

pust, är så mätt att jag mår illa........varit på middag hos goda vänner, och då är det förrätt, varmrätt, dessert och snacks.....magen är överfull nu......varför går det inte att äta lite lagomt?

Nåja får släpa mig ut på en morgonpromenad imorgon bitti tror jag Blir ensam hemma med barnen imorgon så om jag ska hinna med någon promenad så ärdet på morgonen eller inte alls...bra motivation att komma ur sängen iaf

Påminn mig imorgon att jag redan förbrukat hela veckans godisranson redan, lördagsgodiset är indraget.....känns som jag gjort tvärt om denna veckan, godis mån-fre och förhoppningsvis godisfritt imorgon. Är "den" veckan då är det så svårt att låta bli chokladen.....dessutom är det fullmåne och då sover jag så dåligt, och en trött godisråtta blir en chokladsugen godisråtta......

• Primrose
    Fattig student skrev 2011-08-12 17:59:42 följande:
    Knäböj på boll? Åh herregud. Ja, man har en hel del att träna upp. Man blir nog aldrig riktigt klar.
    Jag hade en kollega på gymmet i London som brukade göra det. Han var i o f s en "supermucklig" rugbyspelare och Paul Chek- fantast! Flört

Jag tycker att det är svårt att t o m sitta på knä på bollen och göra grejer. Mmm bollen ... blir litet nostalgisk - för 6-7 år sedan körde jag nästan all min styrketräning (med hantlar och bars), liggande, på bollen, i gymmet. Men i Sverige, på SATS i alla fall, är de ofta så dåligt pumpade och golven är ofta för hala (så att bollen glider, när man t ex vill göra bicep curls i "solstolsposition", att jag knappt använder den nu - förutom litet med bollen hemma.
  • Primrose
    Chokladpinglan skrev 2011-08-12 19:15:58 följande:
    Ska man äta direkt efter ett pass? ginomax dricka och en banan eller? vatten självklart också då..
    Direkt efter ett pass (så snabbt som möjligt) brukar man rekommendera kolhydrater (t ex en banan). Inom högst en timme bör du äta en måltid (med, inte minst, proteiner). Om du har kört styrketräning är proteinerna extra viktiga.
  • ETSS

Godmorgon på er Glad
    Jag tvivlar starkt på att det blir en vilodag idag, jag längtar efter en powerwalk Glad

• Tullemi
    ETSS skrev 2011-08-13 08:04:16 följande:
    Godmorgon på er Glad
    Jag tvivlar starkt på att det blir en vilodag idag, jag längtar efter en powerwalk Glad
    God morgon! En PW är ju bara såå uppfriskande ingen "riktig" träning (så brukar jag tänka om jag väldigt gärna vill ut och PW'a )
    Nu ska jag över till gymmet - äntligen . Hörs senare alla!
  • Evenstar

Godmorgon,

Det ser ut att bli en underbar dag här idag. Som jag får tillbringa i soffan med att tycka synd om mig själv. UGH! ;)
    Hade gärna tagit en snoa ut i skogen på eftermiddagen.
    Jag har ondare på vä sida av halsen idag. Känns lite som i vintras när det slutade med att jag fick åka in akut till ÖNH.

Nån som har nåt tips vad jag kan göra med halsen förutom bacufin, dricka varmt och vila?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!