• Kurreburre

    Är du en längtansfamilj?

    Då är du inte ensam, ett av sex par upptäcker att de inte kan uppnå en graviditet och få ett barn precis som de trodde att de skulle. De försöker om och om igen, går igenom emotionell och fysisk smärta, medicinska undersökningar och behandlingar, och perioder av hopp och hopplöshet. Vägen till ett familjeliv är skakig för många. Det är där ditt längtansfamiljevykort kommer in som ett ovärderligt budskap om hopp.

    Om du har haft problem med fertiliteten, skicka oss, och andra på samma väg, din berättelse. Om du genomgick assisterad befruktning, från ovulationsinduktion, insemination till IVF eller ICSI, så kommer din berättelse (anonym eller öppen) att ge en strimma av hopp.


    Om du fått barn naturligt efter behandling och/eller efter flera års försök, har du också en längtansfamilj. Om din familj kommit till genom donerade könsceller eller om du har adopterat din familj, dela gärna med dig av din historia.

    Om du och din partner har beslutat att inte genomgå behandling eller andra alternativ till föräldraskap, eller om behandlingarna misslyckades och du lever ett meningsfullt liv utan barn, anälla skicka ditt budskap om kärlek och glädje. Det är välbehövligt.

    Läs mer på vår hemsida om vår kampanj "Längtansfamiljer" i samarbete med Fertility Europe. Där hittar du också alla instruktioner hur du delar med dig av din berättelse och ger samtidigt hopp till andra som försöker.


    barnlangtan.com/aktuellt/134-laengtansfamilj


    www.barnlangtan.com - Föreningen för ofrivilligt barnlösa
  • Svar på tråden Är du en längtansfamilj?
  • Lyckliga stunder

    Fast jag vill inte/har inget behov av att veta vad vår adoption har kostat i slutändan. När vi fått vårt barn har det varit värt alla pengar, all tid, alla tårar, all väntan i världen!
    Jag har inte heller något behov av att skriva ner hur något av ovanstående heller...
    Vad ska ni ha de uppgifterna till?

  • Hjärtat längtar

    Jag håller med om att det är värt alla pengar, tid tårar och väntan i världen!
    Men för sin egen ekonomis skull kan det vara bra att veta var alla pengar tar vägen som med allt annat man behöver betala....

  • elsa77

    hade lite koll på vad det kostade bara för att veta hur mycket adoption nr 2 skulle gå på,,

  • Kurreburre

    V skulle jättegärna villja jobba för frågan om att höja adoptionsbidraget! Vi har det självklart på vår agenda att vi anser att det ska höjas avsevärt och att det ska vara procentuellt så att det blir rättvist, det är ju olika kostnader beroende på land man adopterar från.
    Men tyvärr hinenr vi inte jobba för alla frågor :( Vi är en liten organisation och har inget statsstöd vilket innebär att vi inte har några anställda, vi lever helt och hållet på medledmsavbofter och annonsintäcker från vår hemsida. Tyvärr har vårt medlemsantal sjunkit de senaste åren vilket har gjort att våra intäckter har sjunkit.

    Men om ni skulle vilja hjälpa oss att driva de här frågorna skulel vi mer än gärna välkomna er hjälp! Jag har personligen själv försökt driva frågan om att min kommun ska stå för kostnaden för den obligatoriska föräldrautbildningen, som man gör med den för födande föräldrar, men trots ett flertal artiklar och påtryckningar i den lokalatidningen och mejl så vägrar socialtjänsten i min kommun att ändra sig :(

    Adoptionscentrum jobbar en del för de här frågorna politiskt också, tyvärr missade jag deras politikerutfrågning i Almedalen i år, men jag vert att de skulle ta upp dessa frågor.

    Jag fasar själv för kostnaderna om det blir så att vi kommer att adoptera, håller just nu på med hemutredningen. Även om det så klart e värt pengarna så ska det ju vara rättvist och vi e ju inte gjorda av pengar.


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • LyckaOchTålamod
    Lyckliga stunder skrev 2011-07-05 08:38:27 följande:
    Fast jag vill inte/har inget behov av att veta vad vår adoption har kostat i slutändan. När vi fått vårt barn har det varit värt alla pengar, all tid, alla tårar, all väntan i världen!
    Jag har inte heller något behov av att skriva ner hur något av ovanstående heller...
    Vad ska ni ha de uppgifterna till?
    Varför skulle man inte vilja ha koll över sin privatekonomi bara för att man adopterar? Det har ju inte något med "hur mycket ett barn är värt" att göra!....konstig och onödigt elak kommentar....??? Förvånad 

    Ska man blunda för alla kostnaderna och strunta i att notera dessa i sin budget bara för att man längtar, gråter och självklart tycker att barnet är värt hur mycket tid & pengar som helst??! Låtsas att utgiften inte finns? Är inte det att stoppa huvudet i sanden?

    Det är klokt och ansvarstagande att försöka hålla koll på samtliga utgifter och inkomster i sitt hushåll! Glad

    Har man koll kan man lättare klara att följa sin månadsbudget, veta exakt hur mycket man kan amortera, hur mycket man ev. kan spara, vad man kan göra för inköp och vad man måste avstå att köpa/betala! Toppenbra att ha en kalkyl, det borde fler människor ha.

    Jag tycker det är väldigt ansvarstagande att ha ordning på sin ekonomi hemma. Guld i mun

    Samt att det underlättar om/när man ska adoptera syskon senare, så man vet hur mycket - och när - man ska betala de olika summorna.

    Plus att det är till en hjälp för oss andra som vill veta vad adoptionsprocessen kostar och vad summorna egentligen går till för något!

    Solig kram
  • Hjärtat längtar
    Kurreburre skrev 2011-07-10 10:43:54 följande:
    V skulle jättegärna villja jobba för frågan om att höja adoptionsbidraget! Vi har det självklart på vår agenda att vi anser att det ska höjas avsevärt och att det ska vara procentuellt så att det blir rättvist, det är ju olika kostnader beroende på land man adopterar från.
    Men tyvärr hinenr vi inte jobba för alla frågor :( Vi är en liten organisation och har inget statsstöd vilket innebär att vi inte har några anställda, vi lever helt och hållet på medledmsavbofter och annonsintäcker från vår hemsida. Tyvärr har vårt medlemsantal sjunkit de senaste åren vilket har gjort att våra intäckter har sjunkit.

    Men om ni skulle vilja hjälpa oss att driva de här frågorna skulel vi mer än gärna välkomna er hjälp! Jag har personligen själv försökt driva frågan om att min kommun ska stå för kostnaden för den obligatoriska föräldrautbildningen, som man gör med den för födande föräldrar, men trots ett flertal artiklar och påtryckningar i den lokalatidningen och mejl så vägrar socialtjänsten i min kommun att ändra sig :(

    Adoptionscentrum jobbar en del för de här frågorna politiskt också, tyvärr missade jag deras politikerutfrågning i Almedalen i år, men jag vert att de skulle ta upp dessa frågor.

    Jag fasar själv för kostnaderna om det blir så att vi kommer att adoptera, håller just nu på med hemutredningen. Även om det så klart e värt pengarna så ska det ju vara rättvist och vi e ju inte gjorda av pengar.
    Tack för ditt engagemang i barnlängtan!
    Hur många procent tycker ni att staten ska betala?
    Och vad tycker ni andra i tråden?
    Det som blir lite svårt då är att man dokumetera allt som kostat... eller om det är en procentsats på det man betalat till organisationen....
  • Kurreburre

    Vi har inga detaljer kring det, bara att man ska få en högre ersättning än idag och att det ska va en procentuell ersättning så att det blir lite mer rättvist. Det är ju lite orättvist om någon betalar 200.000 kr för sin adoption och får tillbaks 40.000 kr, då har man betalt 160.000 kr vilket är 20%, medans någon annan "bara" betalar 150.000kr och får tillbaka 40.000 kr och har då betalt 110.000 kr vilket är 26%. Summorna kommer ju fortfarande vara olika från land till land, det kan man inte komma ifrån, men man med en procentuell ersättning så får man ju samma tillbaka iaf. Vad tycker ni skulle vara rimligt, nånstans mellan 30-50% kanske? Någon skrev det här med att jämföra med kostnadens för en graviditet som staten "slipper", det hade varit superbra om man hade kunnat göra en sån uträkning, en rapport eller avhandling hade varit det bästa som man kan presentera för politikerna.


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • koalabjörn
    Kurreburre skrev 2011-07-11 09:50:50 följande:
    Vi har inga detaljer kring det, bara att man ska få en högre ersättning än idag och att det ska va en procentuell ersättning så att det blir lite mer rättvist. Det är ju lite orättvist om någon betalar 200.000 kr för sin adoption och får tillbaks 40.000 kr, då har man betalt 160.000 kr vilket är 20%, medans någon annan "bara" betalar 150.000kr och får tillbaka 40.000 kr och har då betalt 110.000 kr vilket är 26%. Summorna kommer ju fortfarande vara olika från land till land, det kan man inte komma ifrån, men man med en procentuell ersättning så får man ju samma tillbaka iaf. Vad tycker ni skulle vara rimligt, nånstans mellan 30-50% kanske? Någon skrev det här med att jämföra med kostnadens för en graviditet som staten "slipper", det hade varit superbra om man hade kunnat göra en sån uträkning, en rapport eller avhandling hade varit det bästa som man kan presentera för politikerna.
    Jag tycker att (minst) 50% av den totala redovisningsbara kostnaden för adoptionen ska ersättas av staten     (mot uppvisning av kvitton), dvs inte bara den del som adoptionsorganisationerna uppger i sina kostnadsberäkningar utan även den del som inte syns där. Alla betalar MER än vad som syns i organisationernas lista!

    Naturligtvis ska det vara PROCENT och inte en fast summa!!

    Procenten gör att det blir en rättvis summa oavsett vad adoptionen kostar, samt att en procentsats aldrig minskar i värde genom inflation, prishöjningar mm, vilket tyvärr en fast summa gör.

    Någon som vet vilket år det beslutades vara 40 000kr i adoptionsbidrag och vad en genomsnittslig adoption kostade samma år? Skulle vara intressant att se!! Guld i mun

    Man borde kunna fråga någon ledningsgrupp på något sjukhus, patientnämnden eller möjligen någon vårdförbund vad statens (schablon-) kostnader är för en graviditet, förlossning samt de första månaderna i barnets liv (eftersom man nuförtiden generellt inte kan adoptera barn under 6 månader gamla), de flesta är 1 - 3 år gamla....

    Då ska det räknas med:
    * kostnaderna för alla besök på mödravårdcentralen
    * kostnader för ultraljuden
    * kostnader för den vanligaste medicineringen
    * kostnader för föräldrautbildningen
    * kostnader för rundvisningen på förlossningsavdelning + BB
    * kostnader för vaginal förlossning respektive kejsarsnitt
    * kostnader för eftervård
    * kostnader för de första 6 månadernas besök på BVC, hembesöket BVC gör
    * övriga kostnader

    Toppenbra att det jobbas för detta!!! Glad
  • Chimamanda
    Kurreburre skrev 2011-07-11 09:50:50 följande:
    Vi har inga detaljer kring det, bara att man ska få en högre ersättning än idag och att det ska va en procentuell ersättning så att det blir lite mer rättvist. Det är ju lite orättvist om någon betalar 200.000 kr för sin adoption och får tillbaks 40.000 kr, då har man betalt 160.000 kr vilket är 20%, medans någon annan "bara" betalar 150.000kr och får tillbaka 40.000 kr och har då betalt 110.000 kr vilket är 26%. Summorna kommer ju fortfarande vara olika från land till land, det kan man inte komma ifrån, men man med en procentuell ersättning så får man ju samma tillbaka iaf. Vad tycker ni skulle vara rimligt, nånstans mellan 30-50% kanske? Någon skrev det här med att jämföra med kostnadens för en graviditet som staten "slipper", det hade varit superbra om man hade kunnat göra en sån uträkning, en rapport eller avhandling hade varit det bästa som man kan presentera för politikerna.
    Vilken bra idé att jämföra med en kostnad för graviditet! Jag ska genast göra lite research och se om jag kan komma fram till något. Så vet man ju sedan hur mycket det är rimligt att en adoptivförälder betalar själv.

  • Chimamanda

    Har nu kollat runt lite och efter att ha sökt artiklar via Google scholar hittade jag äntligen ett antal uträkningar kring vad en biologisk graviditet kostar. Artiklarna hade några år på nacken, men jag räknade om till dagens penningvärde.


    Det finns förstås ett antal olika faktorer som påverkar vad en "vanlig" graviditet och förlossning kostar, t ex om det sker genom kejsarsnitt, om det är tvillingar, om barnet är för tidigt fött, etc. Men i det stora hela kostar inte en vanlig graviditet och förlossning samhället mer än 50-60 000 kr max. Vilket mycket beror på att vårdtiden på sjukhus är så kort, bara ett dygn.

    Med det sagt så kan man väl i alla fall tycka att adoptionsbidraget borde höjas med 10 000 kr?

  • Kurreburre

    Håller med dig koalabjörn! Vilken bra efterforskning Grace O :) Jag ska kolla rapporten som ekonomen och läkaren Anders Svensson har gjort där hna har jämfört IVF barn/gravididteter med barn/gravididteter på "vanligt" sätt, jag kommer inte ihåg kostnaderna, men jag vet att en "vanlig" når "break even"vid 51 års ålder och en IVF vid 55 års ålder för staten. Där kan nog finnas några användbara siffror. Presentera gärna det här för adoptionscentrum och se om de kanske redan har någon rapport eller hör med dem om de har planer på att göra en, annars uppmuntra dem att göra en :)


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Smulan1973
    Chimamanda skrev 2011-07-11 13:13:17 följande:

    Har nu kollat runt lite och efter att ha sökt artiklar via Google scholar hittade jag äntligen ett antal uträkningar kring vad en biologisk graviditet kostar. Artiklarna hade några år på nacken, men jag räknade om till dagens penningvärde.


    Det finns förstås ett antal olika faktorer som påverkar vad en "vanlig" graviditet och förlossning kostar, t ex om det sker genom kejsarsnitt, om det är tvillingar, om barnet är för tidigt fött, etc. Men i det stora hela kostar inte en vanlig graviditet och förlossning samhället mer än 50-60 000 kr max. Vilket mycket beror på att vårdtiden på sjukhus är så kort, bara ett dygn.

    Med det sagt så kan man väl i alla fall tycka att adoptionsbidraget borde höjas med 10 000 kr?


    Men är det endast bara själva förlossningen eller ingår även det som räknades upp tidigare, så som BVC, mödrarvård och allt det där?
  • Chimamanda
    Smulan1973 skrev 2011-07-13 00:35:45 följande:
    Men är det endast bara själva förlossningen eller ingår även det som räknades upp tidigare, så som BVC, mödrarvård och allt det där?
    Det som ingick i den här uträkningen var bl a kostnad för genomsnittlig sjukskrivning före förlossningen, men föräldrautbildning, UL etc inte var medräknade i just detta fallet. Bara förlossning, förtida sjukskrivning och eftervård. Så man borde alltså kunna plussa på några tusen.
Svar på tråden Är du en längtansfamilj?