"Gå i sönder"
Vad f-n är det för språk?!
Nu har jag läst de orden 2 ggr på bara nån timme och det låter ju helt galet att nån säger så.
Var säger man så?
Skåne?
Vad f-n är det för språk?!
Nu har jag läst de orden 2 ggr på bara nån timme och det låter ju helt galet att nån säger så.
Var säger man så?
Skåne?
Kan det vara västra Skåne då?
Min mans familj säger så...
"Gå i sönder"
"Pappa är på jobb"
"Äta ett choklad"
Får kalla kårar!!
Saob tar upp det som dialektalt, framför allt i södra Sverige. Ungefär som isär, den har gått isär. Jag håller med om att det låter skitskumt, men som konstruktion verkar det ju inte vara fel.
Min sambo (skåning) säger så. Antar att det är dialektalt. Jag stör mig inte det minsta. Tror inte att det är så många som pratar perfekt rikssvenska. Jag har säkert konstiga uttryck som jag inte hör själv.
Ååh, bläurk!! Jag HATAR felaktig svenska! HATE IT!
Här i Småland dras de med ett otal fula sägningar och jag FÖRSÖKER lära min son att det till exempel INTE heter "domma" eller "speglen"... det går trögt men helt ärligt, jag TÅL inte att höra det...!
"Ändån" är också något de säger här... Varför, La Lola, VARFÖR?? (Alltså, istället för ändå...)
Att säga saker dialektalt är en sak.
Men att skriva dialektalt, nä, det funkar inte för mig.
Jag vart till stan idag????
Vad tråkigt om man inte kan värna om dialektala uttryck, hur felaktiga de än kan tyckas. Jag säger gladeligen att någonting läker när det läcker - huvudsaken är väl att man har ett sådant fundament att stå på att man vet att det skriftligen heter läker om att hela och att det heter läcker om att sippra vätska...