• onewish

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag är 20 år och nu har jag och min sambo startat bebisverkstaden på riktigt, efter att det senaste halvåret gått med tanken "händer det så händer det".  Men problemet är att jag har PCO och det verkar vara hopplöst att bli gravid, vi har varit i kontakt med BM och jag ska snart dit på första undersökningen. Så just nu hoppas jag verkligen att jag har ägglossning överhuvudtaget! Min mens har alltid pga av PCO:n varit oregelbunden med alltifrån 4 veckors mellanrum till 12 veckor. Det är inte det lättaste att pricka in (om den överhuvudtaget existerar) ägglossningen.. Någon mer än jag med liknande cyklar?
    Det skulle vara roligt att följas åt med andra i samma ålder som kämpar mot plusset, och puscha varandra. Dela med sig av erfarenheter, tips, råd och trösta varandra när det känns hopplöst. Hänger ni med på resan mot plusset 2011??  :)

• Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?
  • Firran
    hoppfull idag skrev 2011-08-23 15:15:08 följande:
    När jag använde krämen hade jag ingen mens alls, och då gjorde den varken till eller från. Inget negativt hände iaf! Tycker absolut du ska testa den.
    Fertilityfriend är faktiskt superbra om du tempar, du får se en snygg graf + att den säger till vilken dag du antagligen haft ÄL osv. Ge den en chans tycker jag :)
    Hur verkar igentligen den där krämen ? jag har en hemma.. har tänkt om jag ska börja med den när jag börjar närma mig Äl men jag vet inte om jag vågar.... eftersom jag ska börja med sprutorna... om det kan sabba nått ? ....
  • hoppfull idag
    Tessan1980 skrev 2011-08-23 14:22:32 följande:
    Blev kanon.. Satt o skissade opå en jag med men din blev bättre.
    Oj, inte långt kvar för dig till BIM, spännande! Håller tummarna!!!
  • hoppfull idag
    Firran skrev 2011-08-23 15:18:28 följande:
    Hur verkar igentligen den där krämen ? jag har en hemma.. har tänkt om jag ska börja med den när jag börjar närma mig Äl men jag vet inte om jag vågar.... eftersom jag ska börja med sprutorna... om det kan sabba nått ? ....
    Tror inte det sabbar något. Du kan ju fråga din gyn när du börjar med sprutorna. Jag frågade min gyn om jag kunde ha krämen samtidigt som Pergo och hon sa att jag kunde hoppa den helt, att det är så liten dos och att det ska in genom huden, det gör varken till eller från.
    Så sa hon alltså, men jag är övertygad om att andra läkare skulle säga att krämen är bra + att den används för så många olika saker. Men i mitt fall var den som sagt mest onödig, jag behövde något starkare för att få igång ÄL (Pergo)
  • frida198004
    lägger in mig själv också!

Namn                 Behandling               BIM          Status                Försökt sedan
    hoppfull idag     Pergo 1:a kuren      ?sept        Väntar på ÄL               Jan 2011
    Tessan3010     Pergo  5:e kuren      27/8         Väntar mens el +        Dec. 2009
    Firran                Puregon sprutor                      Sätter igång 24/8         April 2010
    frida198004     just nu bara Provera  ca3-4/9    Tror jag haft äl (ej säker)väntar på BIM. Slutet av 2010

• Tessan1980
    hoppfull idag skrev 2011-08-23 15:21:17 följande:
    Oj, inte långt kvar för dig till BIM, spännande! Håller tummarna!!!
    Nej inte långt kvar. Om den nu kommer då vill säga. Även jag äter Pergo som hoppar lutealfasen mellan 12-15 dagar. Så allt mellan 27-30 borde de bli då.
  • Thulan

Namn                 Behandling               BIM          Status                Försökt sedan
    hoppfull idag     Pergo 1:a kuren      ?sept        Väntar på ÄL               Jan 2011
    Tessan3010     Pergo  5:e kuren      27/8         Väntar mens el +        Dec. 2009
    Firran                Puregon sprutor                      Sätter igång 24/8         April 2010
    frida198004     just nu bara Provera  ca3-4/9    Tror jag haft äl (ej säker)väntar på BIM. Slutet av 2010
    Thulan               Pergo 1:a kuren        8-12 sep   Väntar på ÄL            Maj 2011

• Thulan

Hej igen, nu är jag hemma. Besöket på KK gick bra, hade en äggblåsa på tillväxt som idag var ca 14mm. Läkaren sa att ägglossning sker när äggblåsan är mellan 17-26mm så alltås borde ÄL ske någon gång mellan tor-mån, alltså dag 15-19 i menscykeln. Känns bra att äntligen vara igång på riktigt. Nu håller jag alla tummar och tår för att det släpper ordentligt. Vi fick 6 försök på oss med Pergo, sen skulle jag höra av mig igen.

Firran skrev 2011-08-23 13:29:23 följande:
    Hur gick det Thulan ?? : )
    själv ska jag göra vul imorn... och jag har fått mens av primoluten, inte så roligt att göra undersökning då tycker jag men har väl inget val...
    hade ju en cysta på äggstocken så dom ska kolla den innan jag får börja med puregon sprutorna ... som jag förhoppningsvis börja med dom imorn !!....

Håller tummarna att pergon kommer att funka för dig !!
    Förstår att det inte känns så kul att göra vul när man har mens. Men jag tror att de är ganska så vana vid det. Hoppas att allt ser bra ut imorgon och att du får sätta igång med sprutorna. I hur många dagar tar man sprutorna?
  • Juliii86
    Namn                Behandling               BIM            Status                        Försökt sedan
    hoppfull idag    Pergo 1:a kuren      ?sept          Väntar på ÄL             Jan 2011
    Tessan3010     Pergo  5:e kuren      27/8           Väntar mens el +     Dec. 2009
    Firran                 Puregon sprutor                          Sätter igång 24/8     April 2010
    frida198004      just nu bara Provera  ca3-4/9   Tror jag haft äl (ej säker)väntar på BIM. Slutet av 2010
    Thulan               Pergo 1:a kuren        8-12 sept  Väntar på ÄL             Maj 2011
    Juliii86              Pro&Pergo 1: kuren  5 sept        Väntar på BIM           Juni 2008
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Firran
    hoppfull idag skrev 2011-08-23 15:30:26 följande:
    Tror inte det sabbar något. Du kan ju fråga din gyn när du börjar med sprutorna. Jag frågade min gyn om jag kunde ha krämen samtidigt som Pergo och hon sa att jag kunde hoppa den helt, att det är så liten dos och att det ska in genom huden, det gör varken till eller från.
    Så sa hon alltså, men jag är övertygad om att andra läkare skulle säga att krämen är bra + att den används för så många olika saker. Men i mitt fall var den som sagt mest onödig, jag behövde något starkare för att få igång ÄL (Pergo)
    Okej ja kanske kan fråga.. dom är såå jäkla tjuriga där jag går bara =( ja jag kommer ju inte få äl av den, eftersom inte ens trippel kur pergo gav mig ägglossning men tänkte mest att jag läste nånstanns förut att man tar progesteron för att minska missfalls risken.. men kanske inte ens funkar...
    Thulan skrev 2011-08-23 17:14:15 följande:
    Hej igen, nu är jag hemma. Besöket på KK gick bra, hade en äggblåsa på tillväxt som idag var ca 14mm. Läkaren sa att ägglossning sker när äggblåsan är mellan 17-26mm så alltås borde ÄL ske någon gång mellan tor-mån, alltså dag 15-19 i menscykeln. Känns bra att äntligen vara igång på riktigt. Nu håller jag alla tummar och tår för att det släpper ordentligt. Vi fick 6 försök på oss med Pergo, sen skulle jag höra av mig igen.Förstår att det inte känns så kul att göra vul när man har mens. Men jag tror att de är ganska så vana vid det. Hoppas att allt ser bra ut imorgon och att du får sätta igång med sprutorna. I hur många dagar tar man sprutorna?
    Åh va bra hoppas hoppas att du får äl....
    Tack det hoppas jag med men har en känsla att jag inte kommer få det... har ont i magen som sjutton : ( Antingen är det mens värk och är jäkligt ovan med det eftersom jag aldrig har mens.. eller så är det nått annat : /
    det lär visa sig....

Man kan tydligen ta sprutan varje dag i fyra veckor.... innan man slutligen tar en spruta som gör att ägget lossar...
Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?