• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • Ballerina74

Min dotter älskar oxå att bada. Jag är oxå lite orolig över flaxandet o har googlat (såklart) så nu är jag ännu oroligare. Tycker dock att läkaren skulle sagt något när vi var där (tänkte inte på att ta upp det då).
    Min dotter kan även spänna o sträcka på sig för att sen nästan bli lealös...hmmm...hoppas att det är normalt.

• Sum quod sum
    Ballerina74 skrev 2011-07-07 09:07:52 följande:
    Min dotter älskar oxå att bada. Jag är oxå lite orolig över flaxandet o har googlat (såklart) så nu är jag ännu oroligare. Tycker dock att läkaren skulle sagt något när vi var där (tänkte inte på att ta upp det då).
    Min dotter kan även spänna o sträcka på sig för att sen nästan bli lealös...hmmm...hoppas att det är normalt.
    Min  älskar att bada och flaxar med. Föddes i slutet på dec . Min läkare och bvc har itsället sagt att han pratar med hela kroppen. Spänner sträcker sig och blir helt rak. Men börjar försöka ta sig upp att krypa och vänder sig.
    Min son sitter inte själv men det kommer.  Han vill hellre försöka stå.
    Min son började sparkat mycket mot underlagat med men det är för att han övade på att kunna slå ner hälarna för att få en liten hoppeffekt för att flytta sig.  Innan jag fattade det så undrade jag vad han höll på med.
    Alla utvecklas olika.

• Ballerina74

Sum quod sum:

Kan din son oxå bli lite lealös i kroppen emellanåt?

• MammaaL
    Ballerina74 skrev 2011-07-07 09:07:52 följande:
    vad är det som kan vara farligt med flaxandet???
  • Sum quod sum
    Ballerina74 skrev 2011-07-07 09:53:51 följande:
    Sum quod sum:

Kan din son oxå bli lite lealös i kroppen emellanåt?
    Ibland..tex när jag ska lyfta upp honom från skötbordet och ibland är han stel som en pinne och vill stå. 
    Jag ser det som att han slappnar av. Det händer tex inte när jag bär honom  eller liknande då har han lite styrka.
  • Sum quod sum
    MammaaL skrev 2011-07-07 11:01:02 följande:
    vad är det som kan vara farligt med flaxandet???
    Jag undrar också det.
  • Trollmamma till 4

Inget alls att oroa er för

Min son blir stel när jag lyfter upp honom från skötbordet, flaxar på golvet för att sedan spänna sig..

När dem blir stela så där så kan det bero på exaltering osv.. Dem öva kroppens muskler osc

TS:

Din bebis är fullt normal i utvecklingen

Mamma till 4
  • matu

Din son låter som en helt normal glad liten pojk!

Ang flaxandet och sparkendet, har ni varit på babysim eller ngt? För det kanske skulle vara ngt för er, sonen iaf :) Låter som att han kan göra en massa fjärlis kickar Skrattande (många bebisar kan göra dessa)!  På babysim brukar man träna just på att 'dra' dem framåt i vattnet när de sparkar med benen så att de förstår sambandet mellan att ta sig fram och sparka.  

• Sum quod sum
    matu skrev 2011-07-07 20:38:24 följande:
    Din son låter som en helt normal glad liten pojk!

Ang flaxandet och sparkendet, har ni varit på babysim eller ngt? För det kanske skulle vara ngt för er, sonen iaf :) Låter som att han kan göra en massa fjärlis kickar Skrattande (många bebisar kan göra dessa)!  På babysim brukar man träna just på att 'dra' dem framåt i vattnet när de sparkar med benen så att de förstår sambandet mellan att ta sig fram och sparka.  
    Aha så det är det han gör..han påbörjade beteendet i badet och där är han som värst och flaxar. 
  • Paisley

Men sparkar dem när ni bär dem också? För det gör min. Babysim hade varit något det. Vi brukar skoja och lägga en badboll på benen på honom och den snurrar i flera minuter haha.

Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?