• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • Paisley

Hej,
    Nu är lillen knappt 9 månader. Han sitter upp utan stöd nu (alltså sitter kvar när man sätter honom, han sätter sig inte upp själv). Han kan fortfarande inte rulla eller ta sig fram på något annat sätt. Han är lite liten till växten och har inte fått tänder än. Men äter gör han!

Nu har han fått en ny grej att han gungar fram och tillbaka när han sitter. Han kan sitta så i långa stunder. Vet inte om det är normalt för de andra barnen har inte varit så.

• hymafr

Tycker din bebis låter helt normal. Min dotter satt själv när hon var 8 månader. I övrigt så kan din lille ju rätt mycket, eller hur?  Fokusera på det han kan och inte på det han ännu inte kan.

• pluvdo
    Paisley skrev 2011-09-27 10:00:28 följande:
    Hej,
    Nu är lillen knappt 9 månader. Han sitter upp utan stöd nu (alltså sitter kvar när man sätter honom, han sätter sig inte upp själv). Han kan fortfarande inte rulla eller ta sig fram på något annat sätt. Han är lite liten till växten och har inte fått tänder än. Men äter gör han!

Nu har han fått en ny grej att han gungar fram och tillbaka när han sitter. Han kan sitta så i långa stunder. Vet inte om det är normalt för de andra barnen har inte varit så.
    Nu är jag säkert ute och cyklar här, men när du säger att han är liten till växten och inte fått tänder än (vilket i och för sig är helt normalt utan någon egentligen anledning, men ändå)... har han följt sin längdkurva sedan han föddes eller dalat? Min son är kort och en av anledningarna jag funderat på har varit brist på tillväxthormon. Det leder ju då till att man inte växer lika snabbt som andra plus att tänder kan dröja och man kan ha dåligt med muskler.
  • Paisley

Men är det verkligen inget konstigt när man inte rullar vid 9 månader och inte heller tar sig fram på nåt annat sätt?

Finns det någon annan som har haft en bebis som inte rullat alls? eller rullat sent? Vill gärna veta andras erfarenheter som jag har skrivit i TS. Det är därför jag startade den, inte för att höra att min bebis är normal.

• Paisley
    pluvdo skrev 2011-09-27 10:09:19 följande:
    Nu är jag säkert ute och cyklar här, men när du säger att han är liten till växten och inte fått tänder än (vilket i och för sig är helt normalt utan någon egentligen anledning, men ändå)... har han följt sin längdkurva sedan han föddes eller dalat? Min son är kort och en av anledningarna jag funderat på har varit brist på tillväxthormon. Det leder ju då till att man inte växer lika snabbt som andra plus att tänder kan dröja och man kan ha dåligt med muskler.
    Tack för kommentaren. Han har alltid legat lite under men nu har han dalat ner en bit på huvudmått längd och vikt. Han är 8,5 kg och 71cm, huvudmått 45.5. Har ni kollat upp det där med tillväxthormonet? Vad är det man kollar då, menar du sköldkörteln eller nåt annat?
  • jordgubbe0812

Hej.

Jag skulle tro att funderingar kring vad som är normalt, sent och allarmerande sent är vanligt hos föräldrar till barn som inte till 100% marginal följer BVC:s fina mall. Jag försöker när jag funderar över mitt eget barn (som vid detta laget är 3år ) att fundera vad som ligger bakom att man vill att ett barn klarar något vid en given ålder.

Jag försöker bortse från enskilda parametrar som att sitta och instället fundera på om jag tycker mitt barn hänger med och utvecklas inom grovmotorik, finmotorik, språk och mentalt.

För att vara mer konkret. Ja, jag tycker att inte rulla runt vid 9 månader är sent. Jag tycker det låter sent att inte hålla leksaker. Jag tycker det låter fullt normalt att inte kunna förflytta sig eller äta ordentligt.

När det gäller motoriskt så är det viktigt att barnet får vara på golvet ofta och mycket så att de skapar att ett behov av att vilja förflytta sig och rulla runt etc. (nu säger jag inte att ditt barn inte är det). Är oroad på riktigt tycker jag att du ska BVC att få träffa en sjukgymnast som kan ge övningar.   

• Mammmma

Min son började inte förflytta sig förrän vid 11 månader. På riktigt. Han satt nöjt och ville ingenstans. Men så vid 11 månader (kanske veckan innan) så började han krypa helt perfekt i korrekt krypställning och blev snabb ganska så fort. Vid 10-11 månader tog han dessutom sina första steg och vid 13 månader gick han runt i rummet. Nu är han 18 månader och springer och har sig.

Tycker min son inte alls följt mallarna och gjort saker på sitt eget sätt men så börjar han ändå så småningom att göra allt man "ska". T.ex. är det egentligen först nu som han pekar med pekfingret, tidigare var det bara med hela handen. Och man "ska" peka med pekfinger vid 12 månader. Han övade på sitt pincettgrepp ganska länge och fick väl till det först vid 14 månader regelbundet. Innan det gjorde han det "rätt" bara när han kände för det, annars plockade han upp allt med hela handen. Egentligen ska de väl ha ett fint pincettgrepp vid 10 månader. Nu är han mästare på pincettgreppet.

Däremot har han varit tidig med mycket andra saker, som t.ex. att själv dricka ur en pipmugg gjorde han väldigt tidigt, rullade åt båda håll innan 3 månader, veta vad olika saker är genom att titta på rätt sak när vi frågar om det, stödja sig på benen och ta steg när vi höll i honom gjorde han redan vid 4-5 månader, kasta boll ovanifrån (de ska ju rulla, sen kasta underifrån och sedan ovanifrån som kommer först efter 1,5 år ungefär) redan någon månad innan ettårsdagen.

Vad jag försöker säga är att vissa barn kan verka eller vara senare än mallen men att det är helt okej. De tar igen det så länge som helheten verkar vara bra och så länge som du upplever att han ständigt utvecklas. Det skadar aldrig att prata med BVC om det för därifrån får du säkert bäst svar. (Inte alltid. Läkaren sa att de skulle kolla upp pincettgreppet vid 12 månader när han inte hade det regelbundet vid 10 månader... Idag är han 1,5 år och ingen som kollat det! Dock har han ju ett jättebra sådant nu även utan deras hjälp.)

• Camillie84

Min kompis son kunde bara ligga tills han var 9 månader, sen kunde han sitta utan stöd ett tag om man satte honom upp, annars låg han bara stilla som man la honom.

När han var 12 månader så rullade han plötsligt, 1 vecka efter kröp han och gick när han var 13 månader. Nu är han snart 2 och springer runt och klättrar, hoppar osv, han är nästan före jämngamla barn motoriskt.

Så jag tror inte du har något att oroa dig för.     

• Camillie84
    pluvdo skrev 2011-09-27 10:09:19 följande:

När man får tänder är väl ärftligt? Både jag och min sambo fick det sent, vår stora kille fick sin första tand precis innan han skulle fylla 1, vår lille är 9 månader och håller precis på att få sin första tand.

Men det kanske har med tillväxthormon att göra också?

Kan också tillägga att mina barn är  mindre till växten, min stora kille har varit kortare än snittet tills han fyllde 5 i somras, nu har han kommit i kapp   
  • Rosa30

Det kanske är lite sent, men inte onormalt!!
    Mitt äldre barn satt tidigt, men rullade knappt alls, kröp (på sitt eget vis) vid ca 12 mån, gick vid drygt 15 mån. Var ganska sen med att röra på  sig alltså (gillade att sitta HATADE att ligga på golvet)-men sen gick det extremt snabbt!! På två veckor gick gullungen från att knappt kunna ta två steg till att gå, springa, klättra ÖVERALLT. Så det kan ju vara så att ditt barn inte har fått intresse och motivation än helt enkelt... och koncentrerar sig på någon annan del av utvecklingen.....det låter ju som han kan en hel massa andra saker. Det kan bli lite tokigt att fokusera på när ett barn bör göra det och det enligt BVC, det är ju bara ett medel som anges

Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?