• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • Little me

Sum quod sum:
    Tog inte åt mig. Men jag gjorde klart redan i första inlägget att det var min personliga åsikt.
    Då behöver jag inga Vi föräldrar-referenser

• Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:52:45 följande:
    Sum quod sum:
    Tog inte åt mig. Men jag gjorde klart redan i första inlägget att det var min personliga åsikt.
    Då behöver jag inga Vi föräldrar-referenser
    Jag har rätt att referera till vad jag vill..
  • Little me

Och jag borde få tycka vad jag vill utan att få tillbaka att jag inte tycker rätt/som Vi föräldrar "faktatidningen" skriver :)

• dripdrop

Enligt libero sitter barn själva omkring 9 månader i genomsnitt. Det allra bästa är om de sätter sig upp själva, eftersom deras rygg är för svag innan de kan göra det. Så ts du behöver inte vara orolig.

Din bebis låter fullständigt normal.

• Joci
    Little me skrev 2011-07-11 10:35:10 följande:
    Har bara läst ts

På kontrollen sex mån för min dotter skulle hon kunna flytta en sak från ena till andra handen.

Jag personligen tycker att det låter som att ditt barn är lite sen i utvecklingen.

Min dotter kunde vid sex mån bland annat:
    -stå mot soffan och hålla i sig
    -vända åt alla håll, hasa bakåt, dra sig framåt
    -sitta själv, 15min inga problem
    -kunnat greppa och hålla leksaker sen ett par månader tillbaka
    -dra sig upp själv om hon höll i mina händer

Bara några exempel
    Fast då kanske det inte är TS bebis som är sen, utan ditt barn som är lite mer tidigt?
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • hondär

Tycker din bebis låter helt normlan med vad han kan och inte kan?! Min kompis bebis sparkar oxå jättemycket med benen! Vi brukar säga att hon tränar på att springa och cykla, vist att jag nog aldrig sett någon annan bebis göra så men hennes barn är inte konstig på något sätt! Man måste nog sluta jämföra med andra barn hela tiden.... Jag gjorde de själv lite men alla barn lär sig verkligen olika.

Milia 091228, bebis november 2011
  • Little me

Jag vill göra en rättelse!

Jag jämför inte min dotter med ts barn. Vad min dotter kunde när är ovässentligt.

Men med den fakta ts ger så tycker JAG att det är sent att tex inte kunna hålla i saker/flytta mellan händerna.

• k girl
    Little me skrev 2011-07-11 12:29:53 följande:
    Jag vill göra en rättelse!

Jag jämför inte min dotter med ts barn. Vad min dotter kunde när är ovässentligt.

Men med den fakta ts ger så tycker JAG att det är sent att tex inte kunna hålla i saker/flytta mellan händerna.

Men huruvida ett barn är sent eller inte avgörs inte på rent tyckande, det avgörs gentemot vad man kan förvänta sig av ett barn vid en viss ålder och det är det som kontrolleras på BVC-kontrollerna. Och inte ens om barnet inte "klarar" punktlistan är det någon fara på taket. http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7342 <-- Där kan du se hur normalfördelningen ser ut och se vad som räknas som tidigt respektive sent.

TS: Visst låter det som om det är en smula sent att inte vända sig och inte hålla i föremål. Men det kan vända fort. Min son dröjde länge med att vända sig från mage till rygg, det syntes tydligt att han tyckte att det var obehagligt. Han var dessutom sådan att han låg och betraktade allting. Grovmotoriskt är han lite senare utvecklad, han började dra sig fram när han var tio månader gammal, kröp när han var elva månader, och gick när han var fjorton månader. Han var riktigt lealös och ville inte stå på sina ben förrän han var runt sju-åtta månader tror jag, började själv dra sig upp när han var nio månader.  Barn är ju olika - det måste ju finnas tänkare också...
  • Little me

Fast nu frågades det i ts om tankar och åsikter från andra föräldrar inte från BVC-personal.

Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?