• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • IsaCMoJs

Jag tycker att det låter normalt!!
    Alla barn utvecklas i sin takt!

• LillaMjau

Jag tycker inte det låter konstigt alls. Och oroa dig inte för tänderna. Min dotter fick sina första 1 vecka innan 1-årsdagen. Nu har hon 4 och är 15 månader. Man klarar sig jättebra utan tänder :).

Som sagt, alla barn utvecklar sig olika. Min dotter rullade inte heller, hon hatade att ligga på mage och var inte särskilt på att greppa prylar. Nu springer hon omkring och knycker allt hon kan komma åt. Allt kommer när barnet är moget för det :).

• Flickan och kråkan

Låter som min äldsta .....förutom att han var långt ifrån några bababa . Det enda av det du skriver om som han är lite "senare" med är att rulla. Min äldsta rullade första gången till rygg vid 6 månader + 3 veckor, till mage strax före 8 månader......så han var också lite sen med judt det. Inte värdens motoriska gigant, men en alldeles vanlig 3½-åring .

Min yngsta som tvärtemot storebror generellt är rätt tidig åt ingenting annat än bröstmjölk förrän han var 8 månader.

Din kille låter som en helt vanlig halvåring . Barn är olika .

• IsaCMoJs

Tänder fick min äldsta när hon var 7,5 månad så det är inget fel! Ditt barn kanske är mer verbal än fysisk?

• Paisley

Tack för svaren!
     Då är det kanske helt normalt i alla fall. Har andra barn men de var mycket tidigare, fast alla är väl på sitt sätt. 

Men det här eviga sparkandet och flaxandet vad tror ni om det? Det är ju så fort jag lägger honom på rygg eller bär honom så börjar han sparka, alltså slå med benen mot underlaget, och det är hela hela tiden. Han har gjort så sen han var liten.

• Flickan och kråkan
    Paisley skrev 2011-07-05 12:51:35 följande:
    Tack för svaren!
     Då är det kanske helt normalt i alla fall. Har andra barn men de var mycket tidigare, fast alla är väl på sitt sätt. 

Men det här eviga sparkandet och flaxandet vad tror ni om det? Det är ju så fort jag lägger honom på rygg eller bär honom så börjar han sparka, alltså slå med benen mot underlaget, och det är hela hela tiden. Han har gjort så sen han var liten.

Så gör små barn ....i alla fall har mina gjort det .
  • MammaaL

alla barn utvecklas i sin takt, min dotter är snabb med det mesta, hon är snart 5 månader och kan nästan sitta själv, äta mat, rulla hit och dit och kan nästan krypa. Stå kan hon göra en längretid eftersom att hon är grymt stark i benen..

Men jag vet flera barn som är som son och det är inget onormalt :)

• Ballerina74

Det låter lite som min dotter som är 4,5 mån.
    Hon sparkar o flaxar hejvilt. Funderar oxå på om det är normalt...
    Vi var på BVC för 2 veckor sedan o då sa de inget om det iallafall.

• Paisley
    Ballerina74 skrev 2011-07-06 23:53:38 följande:
    Det låter lite som min dotter som är 4,5 mån.
    Hon sparkar o flaxar hejvilt. Funderar oxå på om det är normalt...
    Vi var på BVC för 2 veckor sedan o då sa de inget om det iallafall.
    Man måste tydligen påpeka det för att de ska bli uppmärksamma.Okej att alla bebisar typ flaxar och sparkar med benen om de blir glada eller man leker med dem, men det här är verkligen ett konstant sparkande mot underlaget, inte bara lite då och då. Det är inte så att han typ sparkar till för att skjuta sig uppåt, då hade jag förstått att han gör det för att ta sig fram. Men han är inte intresserad av att förflytta sig på nåt sätt.
    Okej han är en glad bebis, skrattar hela tiden nästan lite för mycket. Han skrattar till och med i sömnen :)
    Sen älskar han att bada också, han hade kunnat bada i timmar och tycker om när det rinner vatten på honom och sitta o fånga strålen. Men skriker så fort man tar upp honom.    

Vår BVC sa att det var okej, eftersom han gör en del av grejerna som en sexmånaders ska göra så skulle vi inte oroa oss än iaf. Får väl hoppas att de har rätt.
  • Flickan och kråkan
    Paisley skrev 2011-07-07 00:50:52 följande:
    Man måste tydligen påpeka det för att de ska bli uppmärksamma.Okej att alla bebisar typ flaxar och sparkar med benen om de blir glada eller man leker med dem, men det här är verkligen ett konstant sparkande mot underlaget, inte bara lite då och då. Det är inte så att han typ sparkar till för att skjuta sig uppåt, då hade jag förstått att han gör det för att ta sig fram. Men han är inte intresserad av att förflytta sig på nåt sätt.
    Okej han är en glad bebis, skrattar hela tiden nästan lite för mycket. Han skrattar till och med i sömnen :)
    Sen älskar han att bada också, han hade kunnat bada i timmar och tycker om när det rinner vatten på honom och sitta o fånga strålen. Men skriker så fort man tar upp honom.    

Vår BVC sa att det var okej, eftersom han gör en del av grejerna som en sexmånaders ska göra så skulle vi inte oroa oss än iaf. Får väl hoppas att de har rätt.

Men små barn gör ofta så, för att det helt enkelt är roligt. De kommer på saker i omgångar. Jättevanligt att de t.ex. under en period ofta sitter och skakar huvudet - vilket många oroar sig för här på FL också - och det är jättevanligt i en viss ålder för att de helt enkelt upptäckt att de kan göra så och att det "händer" kul saker då.
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?