• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • Flickan och kråkan
    Paisley skrev 2011-07-08 14:52:00 följande:
    Men sparkar dem när ni bär dem också? För det gör min. Babysim hade varit något det. Vi brukar skoja och lägga en badboll på benen på honom och den snurrar i flera minuter haha.
    Varför är det konstigt att halvåringar sparkar med benen när man bär dem?
  • SailorGirl

Jag har en tjej på 8 månader som är tidig på det mesta. "Jamen stick och brinn då, " tänker kanske ni med "sena småttingar. Tänkte ändå att jag skulle få be om en chans att ge lite input, för jag har ju sett på min egen unge vad som händer efter hand

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund- Så var det med min tjej tills hon på sin 7-månadersdag bestämde sig för att nu var det dags att sitta på riktigt.

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen - Det jag tror man ska fokusera på är om barnet tycker det är roligt, drar sig upp till stående själv och om det gungar lite. Alla benövningar stärker benen och att dra sig upp är en av få saker BVC bryr sig om vid 6-månader.

- le, skratta - Socialt samspel är dödsviktigt för en liten! Och så blir man själv så glad och känner sig som en bra förälder när de gör det, eller hur?

- säga bababa - Att babbla är bra och gör barnet det med olika melodi, inte bara entonigt, så är allt som det ska. Detta frågar BVC om vid 6 månader. De struntar i hur många "ord" barnet kan.

- titta efter en leksak - Jodu. Det här är en av de sakerna som sedemera snabbt utvecklar sig till att bebben jagar katter, hundar och föräldrarnas ben.

- greppa om en leksak och försöker hålla den - Kan barnet hålla i en hand och flytta över, så är allt kalas och ballong. Att ha lite svårt med greppet är nog inte ovanligt, men att greppa med en och sen ta tag, eller alternera mellan händerna är vad man oftast kan vid 6-månader.

- ge ögonkontakt - Detta borde ha kommit kring 1 månad, men skillnaden då var nog att barnet inte kunde hålla ögonkontakten och kanske t.o.m. verkade undvika ens blick. Stämmer det? Nu borde det vara mycket mer "spanande" över ögonkontakten.

Han kan inte:

- rulla åt något håll - Inte ovanligt, speciellt inte om barnet är lite större. Det måste bygga upp mer muskler än en "klenis" (som min snabbis är) innan de kan komma runt. När de väl kommer upp i fart är de desto mer "effektiva" på att utforska sin omgivning. Om inget annat har de hunnit spana på den och lära sig förstå den bättre än tidiga barn.

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt - Försvinner blicken i fjärran? Barnet är kanske mer en spanare. Det kommer att ändras ganska snart.

- sitta upp själv - som ovan: Det kommer. En del får vänta till 9 månader.

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt - Vissa barn kryper aldrig. Att kunna rulla runt kommer först, sedan övar de länge på att komma upp på knä och att stå och gunga på alla fyra. Plötsligt en dag undrar man var ungen är och får t.ex. plocka ut henne/honom från under sängen för att parveln inte vet hur man backar och har gått in i en vägg

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen - Har ni just börjat med smakisar så är det så det kommer att vara ett par månader framöver, men det släpper!

- har inte fått tänder - Napoleon föddes med tänder men han var ju också en person i en egen liga De flesta får sin första kring 6 månader.

-Vill inte ligga på magen. - Förmodligen för att han inte har kontroll på kroppen än och tycker det är obehagligt, men det kommer att ändra på sig. Kör någon minut magläge i taget och avled ilskan med pip-/skrammelleksaker, eller speglar. Det brukar gillas

När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.- Spark & flax är både styrketräning och kroppskontroll! Visst är det finurligt? Fullt normalt och superbra! Vi har en ring med länkar i olika färger som vi tog loss från ringen och kopplade ihop till en lång länk. Ytterst satte vi en skallra. När dottern var i flax-stadiet lade vi henne på rygg och gav henne den i handen. Hon slaskade runt med länken och skrattade som en tok. Färger, skrammel och pingel på en och samma gång! Vi trodde hon skulle slå sig själv, men det lyckades hon aldrig med. Det var också en av få leksaker som hon inte släppte när man satte den i handen på henne. (En sådanhär, men varje unge har nog sin favoritskramlis: www.toysrus.com/product/index.jsp)

TS, det låter som om din son är precis som han ska Gå och pussa på honom och var stolt!

• Paisley
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-08 14:57:20 följande:
    Varför är det konstigt att halvåringar sparkar med benen när man bär dem?

Det är kanske inte konstigt, det känns bara konstigt att en bebis ligger i 40 minuter och sparkar oavbrutet, och när man tar upp och bär på honom fortsätter han sparka. Det känns också som att rörelserna borde vara mindre ryckiga vid det här laget.
  • Paisley
    SailorGirl skrev 2011-07-08 15:29:57 följande:
    Jag har en tjej på 8 månader som är tidig på det mesta. "Jamen stick och brinn då, " tänker kanske ni med "sena småttingar. Tänkte ändå att jag skulle få be om en chans att ge lite input, för jag har ju sett på min egen unge vad som händer efter hand

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund- Så var det med min tjej tills hon på sin 7-månadersdag bestämde sig för att nu var det dags att sitta på riktigt.

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen - Det jag tror man ska fokusera på är om barnet tycker det är roligt, drar sig upp till stående själv och om det gungar lite. Alla benövningar stärker benen och att dra sig upp är en av få saker BVC bryr sig om vid 6-månader.

- le, skratta - Socialt samspel är dödsviktigt för en liten! Och så blir man själv så glad och känner sig som en bra förälder när de gör det, eller hur?

- säga bababa - Att babbla är bra och gör barnet det med olika melodi, inte bara entonigt, så är allt som det ska. Detta frågar BVC om vid 6 månader. De struntar i hur många "ord" barnet kan.

- titta efter en leksak - Jodu. Det här är en av de sakerna som sedemera snabbt utvecklar sig till att bebben jagar katter, hundar och föräldrarnas ben.

- greppa om en leksak och försöker hålla den - Kan barnet hålla i en hand och flytta över, så är allt kalas och ballong. Att ha lite svårt med greppet är nog inte ovanligt, men att greppa med en och sen ta tag, eller alternera mellan händerna är vad man oftast kan vid 6-månader.

- ge ögonkontakt - Detta borde ha kommit kring 1 månad, men skillnaden då var nog att barnet inte kunde hålla ögonkontakten och kanske t.o.m. verkade undvika ens blick. Stämmer det? Nu borde det vara mycket mer "spanande" över ögonkontakten.

Han kan inte:

- rulla åt något håll - Inte ovanligt, speciellt inte om barnet är lite större. Det måste bygga upp mer muskler än en "klenis" (som min snabbis är) innan de kan komma runt. När de väl kommer upp i fart är de desto mer "effektiva" på att utforska sin omgivning. Om inget annat har de hunnit spana på den och lära sig förstå den bättre än tidiga barn.

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt - Försvinner blicken i fjärran? Barnet är kanske mer en spanare. Det kommer att ändras ganska snart.

- sitta upp själv - som ovan: Det kommer. En del får vänta till 9 månader.

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt - Vissa barn kryper aldrig. Att kunna rulla runt kommer först, sedan övar de länge på att komma upp på knä och att stå och gunga på alla fyra. Plötsligt en dag undrar man var ungen är och får t.ex. plocka ut henne/honom från under sängen för att parveln inte vet hur man backar och har gått in i en vägg

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen - Har ni just börjat med smakisar så är det så det kommer att vara ett par månader framöver, men det släpper!

- har inte fått tänder - Napoleon föddes med tänder men han var ju också en person i en egen liga De flesta får sin första kring 6 månader.

-Vill inte ligga på magen. - Förmodligen för att han inte har kontroll på kroppen än och tycker det är obehagligt, men det kommer att ändra på sig. Kör någon minut magläge i taget och avled ilskan med pip-/skrammelleksaker, eller speglar. Det brukar gillas

När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.- Spark & flax är både styrketräning och kroppskontroll! Visst är det finurligt? Fullt normalt och superbra! Vi har en ring med länkar i olika färger som vi tog loss från ringen och kopplade ihop till en lång länk. Ytterst satte vi en skallra. När dottern var i flax-stadiet lade vi henne på rygg och gav henne den i handen. Hon slaskade runt med länken och skrattade som en tok. Färger, skrammel och pingel på en och samma gång! Vi trodde hon skulle slå sig själv, men det lyckades hon aldrig med. Det var också en av få leksaker som hon inte släppte när man satte den i handen på henne. (En sådanhär, men varje unge har nog sin favoritskramlis: www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=3...)

TS, det låter som om din son är precis som han ska Gå och pussa på honom och var stolt!

Ja du tack först och främst för det långa inlägget. Du har rätt i det du skriver. Om du läst min profil ser du att jag har 4 barn, kanske skulle ha nämnt det i trådstarten. Första var extremt tidig, kröp vid 5 månader, gick utmed möbler vid 7 månader och utan stöd vid 9 månader. De andra två var normala i utveckligen. Skillnaden är att min lille pojke har opererats då han var 3 månader och varit nersövd 2 gången. Så jag oroar mig lite för att han kan ha påverkats av narkosen. Eller att han kan ha något som varit där sen födseln. Han liknar inte sina syskon, han är ljusare än dem, har en annan huvudform och ganska sneda ögon. Hårfästet är format som en pik eller ett "V" om ni förstår vad jag menar.

Om någon har erfarenhet av något av det här får ni gärna svara!  

• MammaaL
    Paisley skrev 2011-07-08 22:57:40 följande:
    Ja du tack först och främst för det långa inlägget. Du har rätt i det du skriver. Om du läst min profil ser du att jag har 4 barn, kanske skulle ha nämnt det i trådstarten. Första var extremt tidig, kröp vid 5 månader, gick utmed möbler vid 7 månader och utan stöd vid 9 månader. De andra två var normala i utveckligen. Skillnaden är att min lille pojke har opererats då han var 3 månader och varit nersövd 2 gången. Så jag oroar mig lite för att han kan ha påverkats av narkosen. Eller att han kan ha något som varit där sen födseln. Han liknar inte sina syskon, han är ljusare än dem, har en annan huvudform och ganska sneda ögon. Hårfästet är format som en pik eller ett "V" om ni förstår vad jag menar.

Men du om du är så orolig, ta upp detta på bvc.. Jag tror ingen kan svara på det.. när du beskriver utseendet så låter det ju inte som om han skulle ha något fel.. han kanske bara är olik sina syskon :)
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-08 22:57:40 följande:

Titta i släkten om V:t finns. Jag har det och min son likaså och min mor. Kan vara något så enkelt som ett släktdrag. Min far som är nordafrikan har syskon som är blonda och blåögda/ grönögda till chokladfärgad som han själv. Krulligt hår till rakt. Alla barn behöver inte se lika ut. Genetiskt så kan det vara drag från mor eller farföräldrar. Men om du är väldigt orolig så prata med bvc. Utseendet påverkas ju inte av narkos som du vet utan  det låter som du är orolig för något annat. Men han låter helt normal.
  • Little me

Har bara läst ts

På kontrollen sex mån för min dotter skulle hon kunna flytta en sak från ena till andra handen.

Jag personligen tycker att det låter som att ditt barn är lite sen i utvecklingen.

Min dotter kunde vid sex mån bland annat:
    -stå mot soffan och hålla i sig
    -vända åt alla håll, hasa bakåt, dra sig framåt
    -sitta själv, 15min inga problem
    -kunnat greppa och hålla leksaker sen ett par månader tillbaka
    -dra sig upp själv om hon höll i mina händer

Bara några exempel

• Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:35:10 följande:
    Har bara läst ts

På kontrollen sex mån för min dotter skulle hon kunna flytta en sak från ena till andra handen.

Jag personligen tycker att det låter som att ditt barn är lite sen i utvecklingen.

Min dotter kunde vid sex mån bland annat:
    -stå mot soffan och hålla i sig
    -vända åt alla håll, hasa bakåt, dra sig framåt
    -sitta själv, 15min inga problem
    -kunnat greppa och hålla leksaker sen ett par månader tillbaka
    -dra sig upp själv om hon höll i mina händer

Bara några exempel
    Enligt vi föräldrar så är det snarare tidigt. Vissa sitter inte förrän vid 7 månader. Eller rullar sig. En del kryper inte alls eller gör en ansats..
  • Little me

Sum quod sum:
    Och i Aftonbladet stod det att det skulle bli sol idag

Jag skrev min personliga åsikt, JAG tycker att ts bebis var lite sen på vissa saker i utvecklingen.

Vad Vi föräldrar skriver är liksom inte vad jag själv tycker.

Sen tror jag också att det som skrivs/testas vid olika åldrar är lite "i senaste laget" att barnen borde kunna. Just för att inte stressa föräldrar. Kan man det inte då är är det god idé att kolla upp.

• Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:45:48 följande:
    Sum quod sum:
    Och i Aftonbladet stod det att det skulle bli sol idag

Jag skrev min personliga åsikt, JAG tycker att ts bebis var lite sen på vissa saker i utvecklingen.

Vad Vi föräldrar skriver är liksom inte vad jag själv tycker.

Sen tror jag också att det som skrivs/testas vid olika åldrar är lite "i senaste laget" att barnen borde kunna. Just för att inte stressa föräldrar. Kan man det inte då är är det god idé att kolla upp.
    Oj vad du tog åt dig. Jag bara påpekade att barn utvecklas olika fort..det kan vara ett spann på 6-8 veckor utan att det är konstigt. 
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?