• näbben

Barnmorskeprogrammet i Göteborg till hösten -11

YIPPIIIII!

Jag har kommit in på min drömutbildning till hösten! Skall bli alldeles underbart!

Är det någon mer som har kommit in? Oavsett var ni har kommit in så hade det varit roligt och kanske lite nyttigt att utbyta erfarenheter?!

/jennysan

• Svar på tråden Barnmorskeprogrammet i Göteborg till hösten -11
  • Mölndalstjej 83
    Barajaghär skrev 2011-07-17 11:36:38 följande:
    Oj, va ni hunnit skriva Får väl sammanfatta lite jag har mest jobbat i hemsjukvården (där jobbar jag nu också). Jag trivs med jobbet men har nog alltid viljat läsa vidare till bm, men har viljat känna mig "säker" som ssk innan o sedan har ju föräldrarledighet kommit i mellan... Sen fick jag mig ett ryck i höstas o läste in hp för att öka chanserna men trodde aldrig det skulle räcka! Jag har två barn födda -06 och -08.. Haha, jag tror också första terminen blir tuff! MIn man ska ha en utb. i Sthlm 2 månader, så det blir jag o barnen själva på vardagarna då.. Det var inte dåligt att redan ha en ide om vad uppsatsen ska handla om, så längt har inte jag funderat än Låter trevligt med en träff innan skolan börjar!
    Ja det blir något nytt att kombinera studier med familjelivet, men det ska nog gå bra. Man får hoppas att barnen håller sig hyffsat friska och somnar tidigt på kvällarna,i tentaperioderna i alla fall

Läste ni till ssk i göteborg? Jag gjorde inte det så jag kommer inte veta vart jag ska ta vägen i början
  • Mölndalstjej 83
    M a m m a A skrev 2011-07-17 12:27:25 följande:
    Här är en till som kommit in! Så glad! Jag kommer dock läsa i Sthlm. Längtar redan! Vi börjar 22/8.

Jag har varit klar ssk sedan 07. Jobbat på neonatalen sedan dess. Har varit mycket lärorikt, har velat läsa till BM sedan länge. Sökt flera gånger, så jag blev alldeles paff, när det stod antagen

För övrigt har jag tre barn, 9 år, 5 år och 1 år, så visst har man att göra på hemmaplan också. Men nu har jag velat detta så länge, det är dags att satsa lite på sig själv nu också

Grattis förresten till alla och lycka till!
    Tack, och grattis själv
    Kul att ha jobbat på neo, det kommer du nog ha mycket nytta av som bm sedan. Kom du in på HP eller YLE (nyfiken över hur antagningen är i sthlm)
  • M a m m a A

Mölndalstjej; Vet inte hur antagning fungerar i Gbg, är det inte lika? I Sthlm behöver du inte arbetat ett år innan som ssk. Du lottas in från den grupp/kvot du tillhör. Dessa är uppdelade från 0-2 år, 2-4 år, 4-6 år - verksamma år som ssk. Hoppas du förstod!

• Barajaghär
    M a m m a A skrev 2011-07-17 14:26:36 följande:
    Mölndalstjej; Vet inte hur antagning fungerar i Gbg, är det inte lika? I Sthlm behöver du inte arbetat ett år innan som ssk. Du lottas in från den grupp/kvot du tillhör. Dessa är uppdelade från 0-2 år, 2-4 år, 4-6 år - verksamma år som ssk. Hoppas du förstod!
    Grattis! Jag trodde det var lika var i landet man sökte Läskigt att lottas in, att man inte kan göra något åt situationen .. Jag såg att det var väldigt högt på hp för att komma in i sthlm så jag är glad att jag inte bodde där
    Mölndalstjej 83 skrev 2011-07-17 13:31:28 följande:
    Ja det blir något nytt att kombinera studier med familjelivet, men det ska nog gå bra. Man får hoppas att barnen håller sig hyffsat friska och somnar tidigt på kvällarna,i tentaperioderna i alla fall

Läste ni till ssk i göteborg? Jag gjorde inte det så jag kommer inte veta vart jag ska ta vägen i början
    Haha, ja jag hoppas att dom håller sig friska Jag läste till ssk i gbg så jag hoppas jag har lite koll men
    det var ifs mer än 4 år sedan så jag jag hittar nog mest till uvudbyggnaden och biblioteket Var läste du någonstans?
  • M a m m a A

Märkligt att antagningen inte är lika för alla... Det där lotteriet krossar mångas drömmar faktiskt. Jag tycker att de även borde ha intervjubaserat intag.

• näbben

Vilket märkligt antagningssystem Förvånad ni har i Sthlm!!! Och väldigt konstigt att man inte har samma antagningssystem i hela landet...

Allt jag hoppas är att jag får tjänstledigt. Är det någon som har koll på hur länge de kan skuta på en tjänstledighet för studier?

• Mölndalstjej 83
    näbben skrev 2011-07-17 22:28:29 följande:
    Vilket märkligt antagningssystem Förvånad ni har i Sthlm!!! Och väldigt konstigt att man inte har samma antagningssystem i hela landet...

Allt jag hoppas är att jag får tjänstledigt. Är det någon som har koll på hur länge de kan skuta på en tjänstledighet för studier?
    Jag vet inte hur länge de kan skjuta på tjänstledigt men har du pratat med din chef? Jag hade en kollega som började läsa till bm  hösten-07 och hon var tvungen att fortsätta jobba natt fram till dec för att det inte fanns någon ersättare. Det var tufft men det gick iallafall, hon läste på nätterna när det fanns tid.
  • Jooråsattsäga

Hej!

Jag har en bit kvar innan jag kan ens söka till BM utbildningen, ska bli SSK först. Men eftersom jag är så peppad så har jag kollat upp antagningen på Mälardalesn högskola, då det är där jag vill läsa.
    När jag läste vilka olika antagningssystem det var i GBG jämf. Sthlm så tänkte jag dela med mig av antagningen på MDH. Hursom, där har de antagning från antingen högskoleprov, eller antal högskolepoäng utöver SSK utbildningen (antagningsgrupp AS) om jag inte missförstod. Höga poäng där... 217 hp tror jag den som hade lägst senaste antagningen hade, medens högskoleprovet inte alls var särskildt höga poäng. Jag hoppas att jag missförstått poängen trots att jag dubbelkollat ;)

Det blir till att läsa lite extra kurser under utbildningen!

Lycka till alla ni som kom in nu till hösten :)

• näbben

Lustigt att de inte har ett och samma system över hela Sveige. Borde ju vara enklare tycker man.

Jag pratade med min chef i måndags och hon mumlade något om att det var många som sökt vub från avdelningen och att de inte visste hur många som kommit in ännu. Hon visste inte heller hur många de kunde tänkas släppa. Jag tror att det bästa är om jag ställer in mig på att jobba natt och plugga samtidigt. :/
    Kommer att bli jättetufft misstänker jag men det får ju bara gå liksom. Känns inte som om jag har så mycket att välja på just nu.

• M a m m a A

Arbetsgivaren har rätt att neka tjänstledighet för studier en gång. Man kan då ansöka om anstånd för att få börja nästa termin.

Jag har en kompis som arbetade natt första terminen på morskis. Klart att det inte var drömläge, men det gick förvånansvärt bra!

Svar på tråden Barnmorskeprogrammet i Göteborg till hösten -11