• Anonym (mia)

Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)

Min syster har inte FL, och jag vill gärna hjälpa henne...hon är nyutexad ssk och ska söka ett vik inom landstinget nu. Vad har ni andra ssk haft i ingångslön?

Hur ändras lönen efter ca 5 år?

Är det smartare om hon läser en vub, vad ger det för lönepåslag efter några år??

Behöver alla tips jag kan få!

TACK!!

/Storesyrran    

• Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)
  • Stumpan83

2005 ingångslön på 17000
    2010 när jag slutade (började i DK) hade jag 21100
    Dock fick alla på mitt jobb en rejäl löneförhöjning efter ca 2 år då ingångslönen höjdes till 18000 och vi som hade jobbat 1-3 år låg under/på samma nivå som denna.

• Solaika

Scream.. Tragiskt. Men ja.. Det skiljer sig säkert mellan olika län.. Det brukar det ju göra. Jobbar du privat o ändå har så dålig lön menar du? Märkligt.

• Scream2
    Solaika skrev 2011-07-16 06:06:04 följande:
    Scream.. Tragiskt. Men ja.. Det skiljer sig säkert mellan olika län.. Det brukar det ju göra. Jobbar du privat o ändå har så dålig lön menar du? Märkligt.

Inte ett dugg märkligt, entreprenören får en summa pengar och lovar driva ambulanssjukvård billigare än landstinget, vad ska dom betala med för pengar? Det är ju bara personalen dom kan spara in på....en privat vårdcentral kan tjäna MER pengar genom gott rykte. Ambulanserna åker dit dom åker, närmast får uppdraget, patienten väljer inte...
  • Anonym (mia)

Har ni tittat på Vårdförbundets lönestatistik? Den är märkligt "hög"....snittet ligger nog på 27'....då har man slagit ut det på alla åldrar....yngre har ju mindre betalt, men det är underligt mycket om man jämför med det ni berättar om, hm....

• Anonym
    Anonym (mia) skrev 2011-07-16 12:32:27 följande:
    Har ni tittat på Vårdförbundets lönestatistik? Den är märkligt "hög"....snittet ligger nog på 27'....då har man slagit ut det på alla åldrar....yngre har ju mindre betalt, men det är underligt mycket om man jämför med det ni berättar om, hm....
    har också läst  statistik som visar de siffrorna men undrar var man tjänar så mkt. Generellt sett ger kommunen bättre löner. Har 22100 och har jobbat som ssk i 3,5 år. Jobbar så mkt nätter och helger jag kan för att få ob-ersättning vilket gör lite mer i plånboken. Vardagar är ofta väldigt jobbiga och ger ju inget extra, förutom några futtiga kronor i kvällsob.
  • Anonym (mia)
    Anonym skrev 2011-07-16 12:38:39 följande:
    har också läst  statistik som visar de siffrorna men undrar var man tjänar så mkt. Generellt sett ger kommunen bättre löner. Har 22100 och har jobbat som ssk i 3,5 år. Jobbar så mkt nätter och helger jag kan för att få ob-ersättning vilket gör lite mer i plånboken. Vardagar är ofta väldigt jobbiga och ger ju inget extra, förutom några futtiga kronor i kvällsob.

Ja, man kan söka per län, ålder och sektor där på hemsidan....jobbar du inom landsting? Kanske är det så att det också ökar med åldern, enligt statistiken? Har de räknat in OB där?
  • Anonym

Jobbar inom landsting (uppsala-akademiska sjukhuset). Hade kursare som fick 26000 kr inom kommunen när de var nyexade för tre år sedan. Kanske bara här i Uppsala det är så´n skillnad mln kommun och landsting?

• Anonym (Vårdförbundare)

Jag tog min examen -95 och hade då en ingångslön på 13 300 kr.
    Jobbade ett år och under den tiden bytte jag jobb två gånger och fick upp lönen till 15 500 kr ungefär. Det var inom samma arbetsgivare-landstinget.
    Sen läste jag anestesivuben och fick en ny lön på 18 600 kr.
    Nu har jag varit anestesisjuksköterska i 11år och tjänar 27 700 kr innan årets löneöversyn är klar.

Är helt ok men inte utifrån vilket ansvar jag har.

Det finns ingen garanterad löneökning. Den ska baseras på vad man som medarbetare bidragit med till verksamheten, hur man arbetat för att uppnå arbetsställets mål. 
    Det finns ingen "ingångslön". Den ska betalas utifrån kunskap och kompetens, erfarenhet. Sen ska hon prata för sig själv, vad hon kan bidra med på just det specifika arbetsstället.

Jag rekommenderar henne att ringa Vårdförbundet för att få coachning inför lönesamtalet och kanske lite statistik på den aktuella arbetsplatsen. Brukar få bra hjälp därifrån

• Frila2
    Anonym (Vårdförbundare) skrev 2011-07-16 13:23:01 följande:
    Jag tog min examen -95 och hade då en ingångslön på 13 300 kr.
    Jobbade ett år och under den tiden bytte jag jobb två gånger och fick upp lönen till 15 500 kr ungefär. Det var inom samma arbetsgivare-landstinget.
    Sen läste jag anestesivuben och fick en ny lön på 18 600 kr.
    Nu har jag varit anestesisjuksköterska i 11år och tjänar 27 700 kr innan årets löneöversyn är klar.

Är helt ok men inte utifrån vilket ansvar jag har.

Det finns ingen garanterad löneökning. Den ska baseras på vad man som medarbetare bidragit med till verksamheten, hur man arbetat för att uppnå arbetsställets mål. 
    Det finns ingen "ingångslön". Den ska betalas utifrån kunskap och kompetens, erfarenhet. Sen ska hon prata för sig själv, vad hon kan bidra med på just det specifika arbetsstället.

Jag rekommenderar henne att ringa Vårdförbundet för att få coachning inför lönesamtalet och kanske lite statistik på den aktuella arbetsplatsen. Brukar få bra hjälp därifrån
    Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.

Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
    Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
  • Anonym (mia)
    Frila2 skrev 2011-07-16 16:19:26 följande:
    Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.

Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
    Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
    Förstår dig... Men hur mkt har de andra ssk på din arbetsplats, som har jobbat t.ex. 5 år och är äldre? Dvs blir det bättre med tiden?

Annars, har du testat att byta arbetsplats? Det är helt sjukt att ge en akademiker 21.000kr i lön, min väninna som är vårdbiträde har ju 19.500..... Jag hoppas att det ÖKAR över tid åtminstone?? 
Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)