• Anonym (mia)

Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)

Min syster har inte FL, och jag vill gärna hjälpa henne...hon är nyutexad ssk och ska söka ett vik inom landstinget nu. Vad har ni andra ssk haft i ingångslön?

Hur ändras lönen efter ca 5 år?

Är det smartare om hon läser en vub, vad ger det för lönepåslag efter några år??

Behöver alla tips jag kan få!

TACK!!

/Storesyrran    

• Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)
  • Anonym (munskyddet)
    Frila2 skrev 2011-07-16 16:19:26 följande:
    Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.

Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
    Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
    Du måste säga upp dig och hitta ett nytt jobb. Jag var i EXAKT samma sits som du- jag fick 17000 kr i lön 2006 och ökade endast upp till 18000 där jag låg under flera flera år tills jag insåg att lönen var en personlig förolämpning mot mig, då de som blev nyanställda fick några tusenlappar mer.

Jag började ta korta vikariat som måste tillsättas omgående eller med kort varsel och kunde därför förhandla mig till en bättre lön. På varje ställe jag kom till accepterade jag inte en lön som var lägre än den jag haft på det föregående vikariatet.

Jag utbildade mig så småningom till operationssjuksköterska och gissa om just detta lönat sig rent ekonomiskt! Min ingångslön var 26000 och idag tjänar jag i grundlön 31000 kr på en privat plastikklinik i en större stad. Mitt arbete är roligt, varierande och intressant!
  • Anonym (mia)
    Anonym (munskyddet) skrev 2011-07-16 16:31:01 följande:
    Du måste säga upp dig och hitta ett nytt jobb. Jag var i EXAKT samma sits som du- jag fick 17000 kr i lön 2006 och ökade endast upp till 18000 där jag låg under flera flera år tills jag insåg att lönen var en personlig förolämpning mot mig, då de som blev nyanställda fick några tusenlappar mer.

Jag började ta korta vikariat som måste tillsättas omgående eller med kort varsel och kunde därför förhandla mig till en bättre lön. På varje ställe jag kom till accepterade jag inte en lön som var lägre än den jag haft på det föregående vikariatet.

Jag utbildade mig så småningom till operationssjuksköterska och gissa om just detta lönat sig rent ekonomiskt! Min ingångslön var 26000 och idag tjänar jag i grundlön 31000 kr på en privat plastikklinik i en större stad. Mitt arbete är roligt, varierande och intressant!

Bra jobbat!! Ja, ibland måste man ta till lite mer drastiska saker när arbetsgivarna inte förstår själva... Hur gammal var du när du började vubben? Min syrra är rätt "gammal" för att vara klar, hon är 31. Hon har varit rädd att hon inte kommer "hinna ikapp" lönemässigt alls.....men det kanske gäller att byta ofta som sagt... :)
  • Anonym (Vårdförbundare)
    Frila2 skrev 2011-07-16 16:19:26 följande:
    Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.

Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
    Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
    Jag vet att många är besvikna på Vårdförbundet. Det har jag också varit men jag valde att engagera mig och påverka så att Vårdförbundet arbetar mer för de frågor jag brinner för och i och med den nya förbundsstyrelsen så är vi en bra bit på väg. Men det är viktigt att förstå situationen och inte bara tro en massa som jag upplever att många gör (även jag innan jag satte mig in i frågorna).

Det är så att det finns ingen pott! Det är något arbetsgivaren hittat på för att göra det enkelt för sig. Det står ingenstans i våra avtal att det är några potter som styr vårt individuella utfall. Där står att ditt bidrag till verksamhetens mål ska bedömmas och lön sätts lokal, mellan dig och din närmsta chef. Din chef ska bedömma hur du utfört ditt arbete det senaste året. Säg att ni kommer fram till att det är värt 1000 kr. När hon haft sina samtal med sina medarbetare ska hon meddela hur mycket pengar hon behöver till löneökningar till sin chef och så vidare hela vägen upp till högsta ledning. Då sätts lönen lokalt-vilket arbetsgivare skrivit under på. Inte genom att högsta ledning talar om för din chef att ni får 2000 kr att dela på.
    Och vi är lite galna som medlemmar som år efter år köper arbetsgivarens argumentation (vi förstår och vi förstår, vi löser problem och tar extra turer för att lösa all brist) och då kommer det att fortgå i alla tider. Men vi är mesiga!

Det är ju absolut inte VF som säger att det är ok att du tjänar mindre än en ny! Det är ju arbetsgivaren! VF har skrivit under ett avtal om individuell lönesättning därför kan din lön vara helt rätt (du ha mindre än en ny). Det är inte VF insatt i. Vi går inte ålder eller tid på arbetet. Lönen ska sättas utifrån ditt bidrag till verksamheten och ag anser alltså att du bidrar mindre i och med sin lönesättning (krasst tolkat). Det VF gör är att granska att det inte förekommer dikriminering (enligt lagstiftningen) mm.
    Men vi vågar ju inte protestera eller inse att ag äger pengarna och lönesättningen. Vi måste ju alla agera vi kan inte sitta och vänta på att någon gör något åt mig och fortsätta sitta i baksätet.
    Vårdförbundet har inte varit med och satt några löner sen 70-talet. Det är arbetsgivaren som gör. Vårdförbundet har inga pengar.

Vet du tex att du inte är skyldig att söka semester i den ena eller den andra "perioden"? Det är också ett ag-påhitt. Enligt våra avtal har du endast skyldighet att tala om när du vill ha semester, inte inom några utlagda ramar...

Vet du att du har rätt till föräldrapenningtillägg? Eller tillägg när du blir sjukskriven mer än 90 dagar? Det är saker som VF varit med och tagit fram. Extra semester när vi fyller 40år är också något som är kollektivavtalat, enligt lag har vi endast rätt till 25 dagar. Många tar sådana här saker för givet men jag vet att det är enormt mycket arbete bakom för att behålla de förmåner vi har. Det är inte så att det alltid är garanterat att behålla sådana saker inför varje nytt löneavtal... tyvärr.

Sen är ag sammanslutna i SKL och de förhandlar för alla kommuner o landsting men fick i år tex inga givna ramar vad ag ville i årets avtal. De la sig platt o ville inget. Det är inte lätt att förhandla med någon som inte vill något

Det jag vill få medlemmar att inse är att ag har bollen i sin hand. De talar om att du inte är värd mer och det måste vi agera o protestera emot!
  • Anonym (mia)

Intressant!

Med andra ord borde man engagera sig mer fackligt! Och bli mycket tuffare argumentatör!! :)

Jag skrev min C-uppsats om fackligt arbete så jag gillar facket.....men lönar det sig inom vården att vara fackligt engagerad? Jobbar du vid sidan av som ombudsman alltså...eller...? Har det lönat sig att ha koll på det sättet?     

• Frila2
    Anonym (mia) skrev 2011-07-16 16:24:01 följande:
    Förstår dig... Men hur mkt har de andra ssk på din arbetsplats, som har jobbat t.ex. 5 år och är äldre? Dvs blir det bättre med tiden?

Annars, har du testat att byta arbetsplats? Det är helt sjukt att ge en akademiker 21.000kr i lön, min väninna som är vårdbiträde har ju 19.500..... Jag hoppas att det ÖKAR över tid åtminstone?? 
    Ja, det finns 3 st som tjänar runt 28-30 men de har jobbat i ca 15-20 år. Sedan är det ett hopp ner till några som jobbat i ca 10-12 år och de har ungefär 26 000. Jag tillhör halvan som jobbat längst men har samma lön eller kanske 400 kr mer än en stor klunga som jobbat allt mellan 2-5 år.

Problemet här är att det inte hjälper mig att byta jobba då man inom sjukhusen i stan har en överenskommelse att inte höja lönen för den som byter arbetsplats för att inte skapa sura miner mellan klinikerna. Sjukhus vill jag jobba på, kommun är inget för mig och privata aktörer finns det inte så gott om.
  • Frila2
    Anonym (Vårdförbundare) skrev 2011-07-16 16:43:11 följande:
    Jag vet att många är besvikna på Vårdförbundet. Det har jag också varit men jag valde att engagera mig och påverka så att Vårdförbundet arbetar mer för de frågor jag brinner för och i och med den nya förbundsstyrelsen så är vi en bra bit på väg. Men det är viktigt att förstå situationen och inte bara tro en massa som jag upplever att många gör (även jag innan jag satte mig in i frågorna).

Det är så att det finns ingen pott! Det är något arbetsgivaren hittat på för att göra det enkelt för sig. Det står ingenstans i våra avtal att det är några potter som styr vårt individuella utfall. Där står att ditt bidrag till verksamhetens mål ska bedömmas och lön sätts lokal, mellan dig och din närmsta chef. Din chef ska bedömma hur du utfört ditt arbete det senaste året. Säg att ni kommer fram till att det är värt 1000 kr. När hon haft sina samtal med sina medarbetare ska hon meddela hur mycket pengar hon behöver till löneökningar till sin chef och så vidare hela vägen upp till högsta ledning. Då sätts lönen lokalt-vilket arbetsgivare skrivit under på. Inte genom att högsta ledning talar om för din chef att ni får 2000 kr att dela på.
    Och vi är lite galna som medlemmar som år efter år köper arbetsgivarens argumentation (vi förstår och vi förstår, vi löser problem och tar extra turer för att lösa all brist) och då kommer det att fortgå i alla tider. Men vi är mesiga!

Det är ju absolut inte VF som säger att det är ok att du tjänar mindre än en ny! Det är ju arbetsgivaren! VF har skrivit under ett avtal om individuell lönesättning därför kan din lön vara helt rätt (du ha mindre än en ny). Det är inte VF insatt i. Vi går inte ålder eller tid på arbetet. Lönen ska sättas utifrån ditt bidrag till verksamheten och ag anser alltså att du bidrar mindre i och med sin lönesättning (krasst tolkat). Det VF gör är att granska att det inte förekommer dikriminering (enligt lagstiftningen) mm.
    Men vi vågar ju inte protestera eller inse att ag äger pengarna och lönesättningen. Vi måste ju alla agera vi kan inte sitta och vänta på att någon gör något åt mig och fortsätta sitta i baksätet.
    Vårdförbundet har inte varit med och satt några löner sen 70-talet. Det är arbetsgivaren som gör. Vårdförbundet har inga pengar.

Vet du tex att du inte är skyldig att söka semester i den ena eller den andra "perioden"? Det är också ett ag-påhitt. Enligt våra avtal har du endast skyldighet att tala om när du vill ha semester, inte inom några utlagda ramar...

Vet du att du har rätt till föräldrapenningtillägg? Eller tillägg när du blir sjukskriven mer än 90 dagar? Det är saker som VF varit med och tagit fram. Extra semester när vi fyller 40år är också något som är kollektivavtalat, enligt lag har vi endast rätt till 25 dagar. Många tar sådana här saker för givet men jag vet att det är enormt mycket arbete bakom för att behålla de förmåner vi har. Det är inte så att det alltid är garanterat att behålla sådana saker inför varje nytt löneavtal... tyvärr.

Sen är ag sammanslutna i SKL och de förhandlar för alla kommuner o landsting men fick i år tex inga givna ramar vad ag ville i årets avtal. De la sig platt o ville inget. Det är inte lätt att förhandla med någon som inte vill något

Det jag vill få medlemmar att inse är att ag har bollen i sin hand. De talar om att du inte är värd mer och det måste vi agera o protestera emot!
    Ja, jag vet att det mesta av problemet inte alls har med vf att göra utan är spelregler som ag sätter. Jag har hela tiden känt att vi har en bra representat hos oss men det känns väldigt svårt att vända hela jättestora Sahlgrenska från invanda mönster, hur mycket vi än skriker.
    Potten vet jag är ag-påhitt, därav "-tecken Men det är ju det man hör. Jag har absolut tänk göra som du föreslår, underbart skönt med lite extra push nu. Vi ska snacka löner efter sommaren först.

Detta med föräldrapenningtillägg visste jag inet om förra gången men nu hade jag faktiskt koll på det och jag är en sådär jobbig person som lägger semester mitt i då förskolan är stängd. Jag önskar att man oftare fick höra av VF faktiskt gjort för det blir lätt så att man går in i det allmänna gnället att ingeting hänt. Tack för uppdateringen!
  • Frila2
    Anonym (munskyddet) skrev 2011-07-16 16:31:01 följande:

Ja, absolut. Samtidigt biter jag mig själv i rumpan då jag jobbar på en nystartad dagvårdsenhet, inte jobbar helger eller röda dagar, inga kvällar och gillar jobbet. Jag vill jobba inom onkologi och då har vi inte jättemånga alternativ. Jag önskar att jag gjort som du med vik innan jag blev för nöjd med min arbetsplats Nu har jag en utbildning jag fått betald och därför ett kontrakt om att jag inte kan jobba någon annanstans än inom området och samma sjukhus på 2 år. Sedan har jag helt andra möjligheter.
  • Anonym (Vårdförbundare)

Nej, jag är inte ombudsman Ombudsmän är våra juridiskt kunniga personer som är anställda av Vårdförbundet och som finns på alla lokalkontor. Men jag är förtroendevald på min avdelning och invald i min avdelnings styrelse. Även blivit vald till kongressombud, vilket innebär att jag rösta i Vårdförbundets högst beslutande organ som träffas var tredje år.

Absolut borde man engagera sig mer fackligt! Det är den enda sammanslutning som har en laglig möjlighet att påverka arbetsgivaren. Du kan påtala och ta upp saker med arbetsgivaren som enskild medarbetare och kanske få igenom någon förändring. Men i och med att vi har samverkansavtal med ag så måste de ta i fackliga åsikter och ta med oss i utredningar mm inför förändringar. Det kämpar vi också stenhårt för att de ska förstå och leva upp till. Fackligt arbete görs dock inte enbart utav de som innehar uppdrag utan måste få gehör och genomsyra alla medlemmars tänk i möten med ag. Annars är det lätt att köra över oss

Om det lönar sig? Det lönar sig i ökade kunskaper, i att man blir mer insatt i sina rättigheter och skyldigheter som arbetstagare och man blir lätt engagerad i spännande frågor. Ekonomiskt tror jag ju det på lång sikt men som många säger, det handlar om facklig gnet Det är inte alltid roligt att upprepa sig hundra gånger för att få ag att lyssna först på den 101:a.

Jag får enorm tillfredställelse av att veta att jag har koll på saker och ting. Veta att jag inte går miste om ersättning tex. Och jag gillar att få peppa medlemmar att stå på sig och driva sin sak. Tex att ag inte betalar övertidsersättning utan menar att arbetstagaren får ta det på flexen.
    Sen ser jag en del medlemmar bli riktigt illa behandlade när de är sjukskrivna pga att ag inte lever upp till arbetsmiljölagen. Och en medlem tillbaka i arbete och inte kvar i sjukskrivning är en belöning
    Ekonomisk vinning-löneutveckling för egen del fungerar inte tillfredsställande hos min ag men hos andra vet jag att det fungerar bättre.

Men jag fick tex bra/kul återkoppling när en av våra klinikchefer slutade och inför hela klinikens personal sa att det enda sättet att nå framgång i våran strävan, är att stärka det fackliga engagemanget och gå ihop alla medlemmar. Han menade att det är enda vägen att gå, att vara enade i vårt arbete och att facket var stället att göra det på

Det är helt enkelt bra för egen del och kul totalt sett att kunna mer om ett område som har så stort inflytande på mitt arbete/liv i stort

• Anonym (munskyddet)
    Anonym (mia) skrev 2011-07-16 16:40:36 följande:
    Bra jobbat!! Ja, ibland måste man ta till lite mer drastiska saker när arbetsgivarna inte förstår själva... Hur gammal var du när du började vubben? Min syrra är rätt "gammal" för att vara klar, hon är 31. Hon har varit rädd att hon inte kommer "hinna ikapp" lönemässigt alls.....men det kanske gäller att byta ofta som sagt... :)
    Jag var 36. I min kurs fanns kvinnor på över 50, någon var barnmorska och en annan anestesisköterska. Man är aldrig för gammal för en VUB.
    Frila2 skrev 2011-07-16 18:54:46 följande:
     Nu har jag en utbildning jag fått betald och därför ett kontrakt om att jag inte kan jobba någon annanstans än inom området och samma sjukhus på 2 år. Sedan har jag helt andra möjligheter.
    Det är olagligt med sådana avtal just pga att lönerna hålls nere. Jag fick min VUB betald av landstinget (19000 kr i månaden plus semestertillägg) men jag sa upp mig kort efter att min introduktion var slut och började först att arbeta för Carema och nu, på en plastikklinik.
  • Anonym (dsk)

Min uppfattning är att det är inom primärvården, psykiatrin, viss privatvård och en del kommunala arbetsplatser där man kan få upp sin lön ordentligt som ssk.

På vår VC tjänar ssk mellan 26-33 000kr, dsk 28 600 -32 800kr. Som ni ser så har det inte lönat sig lönemässigt att läsa VUB (ta då hänsyn till att man inte kunnat arbeta nästan alls om man läst på heltid i nästan 1,5 år!!! med medföljande inkomstbortfall) 

Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)