Frila2 skrev 2011-07-16 16:19:26 följande:
Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.
Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
Jag vet att många är besvikna på Vårdförbundet. Det har jag också varit men jag valde att engagera mig och påverka så att Vårdförbundet arbetar mer för de frågor jag brinner för och i och med den nya förbundsstyrelsen så är vi en bra bit på väg. Men det är viktigt att förstå situationen och inte bara tro en massa som jag upplever att många gör (även jag innan jag satte mig in i frågorna).
Det är så att det finns ingen pott! Det är något arbetsgivaren hittat på för att göra det enkelt för sig. Det står ingenstans i våra avtal att det är några potter som styr vårt individuella utfall. Där står att ditt bidrag till verksamhetens mål ska bedömmas och lön sätts lokal, mellan dig och din närmsta chef. Din chef ska bedömma hur du utfört ditt arbete det senaste året. Säg att ni kommer fram till att det är värt 1000 kr. När hon haft sina samtal med sina medarbetare ska hon meddela hur mycket pengar hon behöver till löneökningar till sin chef och så vidare hela vägen upp till högsta ledning. Då sätts lönen lokalt-vilket arbetsgivare skrivit under på. Inte genom att högsta ledning talar om för din chef att ni får 2000 kr att dela på.
Och vi är lite galna som medlemmar som år efter år köper arbetsgivarens argumentation (vi förstår och vi förstår, vi löser problem och tar extra turer för att lösa all brist) och då kommer det att fortgå i alla tider. Men vi är mesiga!
Det är ju absolut inte VF som säger att det är ok att du tjänar mindre än en ny! Det är ju arbetsgivaren! VF har skrivit under ett avtal om individuell lönesättning därför kan din lön vara helt rätt (du ha mindre än en ny). Det är inte VF insatt i. Vi går inte ålder eller tid på arbetet. Lönen ska sättas utifrån ditt bidrag till verksamheten och ag anser alltså att du bidrar mindre i och med sin lönesättning (krasst tolkat). Det VF gör är att granska att det inte förekommer dikriminering (enligt lagstiftningen) mm.
Men vi vågar ju inte protestera eller inse att ag äger pengarna och lönesättningen. Vi måste ju alla agera vi kan inte sitta och vänta på att någon gör något åt mig och fortsätta sitta i baksätet.
Vårdförbundet har inte varit med och satt några löner sen 70-talet. Det är arbetsgivaren som gör. Vårdförbundet har inga pengar.
Vet du tex att du inte är skyldig att söka semester i den ena eller den andra "perioden"? Det är också ett ag-påhitt. Enligt våra avtal har du endast skyldighet att tala om när du vill ha semester, inte inom några utlagda ramar...
Vet du att du har rätt till föräldrapenningtillägg? Eller tillägg när du blir sjukskriven mer än 90 dagar? Det är saker som VF varit med och tagit fram. Extra semester när vi fyller 40år är också något som är kollektivavtalat, enligt lag har vi endast rätt till 25 dagar. Många tar sådana här saker för givet men jag vet att det är enormt mycket arbete bakom för att behålla de förmåner vi har. Det är inte så att det alltid är garanterat att behålla sådana saker inför varje nytt löneavtal... tyvärr.
Sen är ag sammanslutna i SKL och de förhandlar för alla kommuner o landsting men fick i år tex inga givna ramar vad ag ville i årets avtal. De la sig platt o ville inget. Det är inte lätt att förhandla med någon som inte vill något
Det jag vill få medlemmar att inse är att ag har bollen i sin hand. De talar om att du inte är värd mer och det måste vi agera o protestera emot!