• Anonym (mia)

Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)

Min syster har inte FL, och jag vill gärna hjälpa henne...hon är nyutexad ssk och ska söka ett vik inom landstinget nu. Vad har ni andra ssk haft i ingångslön?

Hur ändras lönen efter ca 5 år?

Är det smartare om hon läser en vub, vad ger det för lönepåslag efter några år??

Behöver alla tips jag kan få!

TACK!!

/Storesyrran    

• Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)
  • Spookie

Jag exades i januari och fick lönen 21 000 som ingångslön. Hade fått 20 000 om jag inte haft en del erfarenhet sedan innan.

Jobbar inom psyk och där sägs en vub inte göra stor löneskillnad, däremot betalar landstinget för ens studier under vubben, alltså ett års studier med 80% av lönen varje månad.

• Anonym (mia)
    Anonym (Vårdförbundare) skrev 2011-07-16 18:55:03 följande:
    Nej, jag är inte ombudsman Ombudsmän är våra juridiskt kunniga personer som är anställda av Vårdförbundet och som finns på alla lokalkontor. Men jag är förtroendevald på min avdelning och invald i min avdelnings styrelse. Även blivit vald till kongressombud, vilket innebär att jag rösta i Vårdförbundets högst beslutande organ som träffas var tredje år.

Absolut borde man engagera sig mer fackligt! Det är den enda sammanslutning som har en laglig möjlighet att påverka arbetsgivaren. Du kan påtala och ta upp saker med arbetsgivaren som enskild medarbetare och kanske få igenom någon förändring. Men i och med att vi har samverkansavtal med ag så måste de ta i fackliga åsikter och ta med oss i utredningar mm inför förändringar. Det kämpar vi också stenhårt för att de ska förstå och leva upp till. Fackligt arbete görs dock inte enbart utav de som innehar uppdrag utan måste få gehör och genomsyra alla medlemmars tänk i möten med ag. Annars är det lätt att köra över oss

Om det lönar sig? Det lönar sig i ökade kunskaper, i att man blir mer insatt i sina rättigheter och skyldigheter som arbetstagare och man blir lätt engagerad i spännande frågor. Ekonomiskt tror jag ju det på lång sikt men som många säger, det handlar om facklig gnet Det är inte alltid roligt att upprepa sig hundra gånger för att få ag att lyssna först på den 101:a.

Jag får enorm tillfredställelse av att veta att jag har koll på saker och ting. Veta att jag inte går miste om ersättning tex. Och jag gillar att få peppa medlemmar att stå på sig och driva sin sak. Tex att ag inte betalar övertidsersättning utan menar att arbetstagaren får ta det på flexen.
    Sen ser jag en del medlemmar bli riktigt illa behandlade när de är sjukskrivna pga att ag inte lever upp till arbetsmiljölagen. Och en medlem tillbaka i arbete och inte kvar i sjukskrivning är en belöning
    Ekonomisk vinning-löneutveckling för egen del fungerar inte tillfredsställande hos min ag men hos andra vet jag att det fungerar bättre.

Men jag fick tex bra/kul återkoppling när en av våra klinikchefer slutade och inför hela klinikens personal sa att det enda sättet att nå framgång i våran strävan, är att stärka det fackliga engagemanget och gå ihop alla medlemmar. Han menade att det är enda vägen att gå, att vara enade i vårt arbete och att facket var stället att göra det på

Det är helt enkelt bra för egen del och kul totalt sett att kunna mer om ett område som har så stort inflytande på mitt arbete/liv i stort

Enormt intressant!! Facket är viktigt!!

Syrran har nu varit på intervju på en stort sjukhus i en stor stad och de erbjöd henne runt 21.000kr. Jag vet inte om det är bra eller dåligt...hon är runt 30 år.

Hon har bokat in även en till intervju på ett äldreboende om några dar..

Var det någon här som skrev att alla Vub inte lönar sig, dvs att vissa sysslor kan utföras även av vanliga ssk? Eller var det i en annan tråd...       
  • Lunaluna

Min sambo är ssk och har precis varit föräldraledig med vårt barn, och vi har inte sett röken av föräldrapenningtillägg. Eftersom jag är statligt anställd så har jag ett lönepåslag på 10% på föräldrapenningen, så vi vet ju att det förekommer. Kan du inte berätta mer om hur det funkar som ssk:a? står det i det centrala avtalet eller är det en lokal förmån? är det procent som gäller eller hur funkar det? 

• Scream2
    Anonym (mia) skrev 2011-07-22 01:45:10 följande:

Enormt intressant!! Facket är viktigt!!

Syrran har nu varit på intervju på en stort sjukhus i en stor stad och de erbjöd henne runt 21.000kr. Jag vet inte om det är bra eller dåligt...hon är runt 30 år.

Hon har bokat in även en till intervju på ett äldreboende om några dar..

Var det någon här som skrev att alla Vub inte lönar sig, dvs att vissa sysslor kan utföras även av vanliga ssk? Eller var det i en annan tråd...       

Beror ju på vilken vub. 

Du får väl knappast söva utan att ha anestesiutbildning, och inte assistera på operation. Du kan inte jobba på förlossningen utan att vara BM. Inte på röntgen utan rtg vubben. Men sen....

På psyk jobbar det syrror utan vub.
    I ambulans jobbar det syrror utan vub
    Jag har jobbat på IVA utan vub

Distrikt är det väl lite sisådär, jag har jobbat ihop med dsk syrror på samma ställe.

På barn finns det syrror utan vub

Men det är ju upp till arbesgivaren att kräva vubben när de anställer, finns det inga som söker...ja då går det tydligen lika bra utan. Inom vissa områden. och då är det klart att arbetsgivaren ser det och inte vill betala mer för en syrra som gör samma uppgifter med vub. Kvalite är ett minne blott på många ställen...               
  • Anonym (mia)
    Scream2 skrev 2011-07-22 12:02:13 följande:

Beror ju på vilken vub. 

Du får väl knappast söva utan att ha anestesiutbildning, och inte assistera på operation. Du kan inte jobba på förlossningen utan att vara BM. Inte på röntgen utan rtg vubben. Men sen....

På psyk jobbar det syrror utan vub.
    I ambulans jobbar det syrror utan vub
    Jag har jobbat på IVA utan vub

Distrikt är det väl lite sisådär, jag har jobbat ihop med dsk syrror på samma ställe.

På barn finns det syrror utan vub

Men det är ju upp till arbesgivaren att kräva vubben när de anställer, finns det inga som söker...ja då går det tydligen lika bra utan. Inom vissa områden. och då är det klart att arbetsgivaren ser det och inte vill betala mer för en syrra som gör samma uppgifter med vub. Kvalite är ett minne blott på många ställen...               
    Låter ju hemskt! De som har ett brinnande intresse för t.ex. psykiatri ska ju belönas för sina extra studier!!! Antagligen betalar de då mindre till dem som du säger, dålig stil....

Men arbetstillfällena är väl lite sämre för dem med anestesi och operation, de kan väl sällan jobba privat och i kommun, det måste va främst sjukhus?  
  • Scream2
    Anonym (mia) skrev 2011-07-22 12:36:42 följande:
    Låter ju hemskt! De som har ett brinnande intresse för t.ex. psykiatri ska ju belönas för sina extra studier!!! Antagligen betalar de då mindre till dem som du säger, dålig stil....

Men arbetstillfällena är väl lite sämre för dem med anestesi och operation, de kan väl sällan jobba privat och i kommun, det måste va främst sjukhus?  
    Dom har ju fortfarande sin grundutbildning och kan jobba vart som helst med den i bagaget. Men specifika anestesi och operationstjänster finns ju främst på sjukhus.
    Anestesi med MKT erfarenhet kan ju även åka helikopter, akutbil, jobba på lyxkryssare och sånt förståss

• Anonym (Vårdförbundare)
    Lunaluna skrev 2011-07-22 09:46:53 följande:
    Min sambo är ssk och har precis varit föräldraledig med vårt barn, och vi har inte sett röken av föräldrapenningtillägg. Eftersom jag är statligt anställd så har jag ett lönepåslag på 10% på föräldrapenningen, så vi vet ju att det förekommer. Kan du inte berätta mer om hur det funkar som ssk:a? står det i det centrala avtalet eller är det en lokal förmån? är det procent som gäller eller hur funkar det? 
    Det tillhör de centrala avtalen med SKL (det som jag har bäst koll på). Är sambon anställd av kommun alt Landstinget? 
    Efter 1/4 i år är det 10 % för fem månader som gäller. Ofta betalas det ut i en engångssumma. Innan 1:a april var det 10% för tre månader. Det ska komma per automatik från arbetsgivaren. Har din sambo sparat sina lönespecar från tiden efter barnets födelse? Kolla på dom om ni hittar det. Många jag har pratat med har fått men bara inte noterat att de fått det på lönespecen. Annars kan man alltid ringa lönekontoret och fråga.
    Har det inte fungerat bör sambon påtala det till arbetsgivaren samt ta kontakt med sin lokala Vårdförbundsavdelning för att göra dem/oss uppmärksamma på att det har strulat.
    Hoppas ni hittar pengarna
  • Anonym (mia)

Vårdförbundare: Syrran verkar få ett timjobb. Gäller samma "lönetrappor" för timmisar som för heltidare? Dvs om hon kör på timmar i 1 år, kan hon sen påtala att hon har "1 års erfarenhet" till nästa arbetsgivare?

Eller ser man timjobb som att man ej har arbetat fullt ut och därför inte kan begära högre lön vid nästa tillfälle? Eller om hon jobbar deltid kanske, påverkar det löneutvecklingen sämre?

Stämmer den statistik som finns på Vårdförbundet, den verkar rätt hög ändå?    

• Anonym (ssk)

Jag har varit färdig syrra i drygt ett år och jag jobbar i den kommunala hemsjukvården i min hemkommun. Jag blev ganska nyligt tillsvidareanställd och min lön sköt i höjden ordentligt Skrattande!!

Jag erhåller 25000:- i månaden utan att ob-ersättningen är inräknad (vi jobbar kvällar, helger o nätter oxå)

• Scream2
    Anonym (ssk) skrev 2011-07-23 14:17:11 följande:
    Jag har varit färdig syrra i drygt ett år och jag jobbar i den kommunala hemsjukvården i min hemkommun. Jag blev ganska nyligt tillsvidareanställd och min lön sköt i höjden ordentligt Skrattande!!

Jag erhåller 25000:- i månaden utan att ob-ersättningen är inräknad (vi jobbar kvällar, helger o nätter oxå)

OB tillägg och liknande ska ÖHT ALDRIG diskuteras. Det är med GRUNDLÖNEN arbetsgivaren sätter värdet på det jobb vi gör, den utbildning vi skaffat oss och den erfarenhet vi har!
Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)