Anonym (Vårdförbundare) skrev 2011-07-16 18:55:03 följande:
Nej, jag är inte ombudsman

Ombudsmän är våra juridiskt kunniga personer som är anställda av Vårdförbundet och som finns på alla lokalkontor. Men jag är förtroendevald på min avdelning och invald i min avdelnings styrelse. Även blivit vald till kongressombud, vilket innebär att jag rösta i Vårdförbundets högst beslutande organ som träffas var tredje år.
Absolut borde man engagera sig mer fackligt! Det är den enda sammanslutning som har en laglig möjlighet att påverka arbetsgivaren. Du kan påtala och ta upp saker med arbetsgivaren som enskild medarbetare och kanske få igenom någon förändring. Men i och med att vi har samverkansavtal med ag så måste de ta i fackliga åsikter och ta med oss i utredningar mm inför förändringar. Det kämpar vi också stenhårt för att de ska förstå och leva upp till. Fackligt arbete görs dock inte enbart utav de som innehar uppdrag utan måste få gehör och genomsyra alla medlemmars tänk i möten med ag. Annars är det lätt att köra över oss
Om det lönar sig? Det lönar sig i ökade kunskaper, i att man blir mer insatt i sina rättigheter och skyldigheter som arbetstagare och man blir lätt engagerad i spännande frågor. Ekonomiskt tror jag ju det på lång sikt men som många säger, det handlar om facklig gnet

Det är inte alltid roligt att upprepa sig hundra gånger för att få ag att lyssna först på den 101:a.
Jag får enorm tillfredställelse av att veta att jag har koll på saker och ting. Veta att jag inte går miste om ersättning tex. Och jag gillar att få peppa medlemmar att stå på sig och driva sin sak. Tex att ag inte betalar övertidsersättning utan menar att arbetstagaren får ta det på flexen.
Sen ser jag en del medlemmar bli riktigt illa behandlade när de är sjukskrivna pga att ag inte lever upp till arbetsmiljölagen. Och en medlem tillbaka i arbete och inte kvar i sjukskrivning är en belöning
Ekonomisk vinning-löneutveckling för egen del fungerar inte tillfredsställande hos min ag men hos andra vet jag att det fungerar bättre.
Men jag fick tex bra/kul återkoppling när en av våra klinikchefer slutade och inför hela klinikens personal sa att det enda sättet att nå framgång i våran strävan, är att stärka det fackliga engagemanget och gå ihop alla medlemmar. Han menade att det är enda vägen att gå, att vara enade i vårt arbete och att facket var stället att göra det på
Det är helt enkelt bra för egen del och kul totalt sett att kunna mer om ett område som har så stort inflytande på mitt arbete/liv i stort

Enormt intressant!! Facket är viktigt!!
Syrran har nu varit på intervju på en stort sjukhus i en stor stad och de erbjöd henne runt 21.000kr. Jag vet inte om det är bra eller dåligt...hon är runt 30 år.
Hon har bokat in även en till intervju på ett äldreboende om några dar..
Var det någon här som skrev att alla Vub inte lönar sig, dvs att vissa sysslor kan utföras även av vanliga ssk? Eller var det i en annan tråd...