• Anonym (mia)

Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)

Min syster har inte FL, och jag vill gärna hjälpa henne...hon är nyutexad ssk och ska söka ett vik inom landstinget nu. Vad har ni andra ssk haft i ingångslön?

Hur ändras lönen efter ca 5 år?

Är det smartare om hon läser en vub, vad ger det för lönepåslag efter några år??

Behöver alla tips jag kan få!

TACK!!

/Storesyrran    

• Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)
  • Anonym (mia)
    Anonym (STock) skrev 2011-08-08 20:58:39 följande:
    Det har jag redan skrivit i tråden: Känner en som fick 20.500kr. Japp, och sjukhusen har gått ihop och bildat lönekartell typ. Och avdelningar får inte konkurrera med varandra...

Aha, sorry, blandar ihop alla inlägg.. Skrattande
  • Evelinas

Jag är relativt ny ssk, fick 22500 i ingångslön, har fått upp den till 22800 på 6 mån. Jobbar i en liten stad inom landstinget.

• Anonym (hej)

Jag fick 21 100 i ingångslön för 2-3 år sen. Har läst till barnsjuksköterksa och höjt till 23 700. Har idag 25 500 i grundlön.

Efter alla Ob-tillägg osv har jag dock tjänat 36-39 000 den senaste tiden.

• Anonym (STock)
    emmsan86 skrev 2011-08-08 22:03:41 följande:
    Ja, inom landstinget. jag blev erbjuden 24000 på KS i Solna.
    Som ingångslön som nyexad? Wow, grattis
  • Tindra 00

Har lönen något med åldern att göra? Dvs en nyutbildad som är 22 år och en som är 34 år, får de samma löneerbjudande?

• Anonym (STock)
    Tindra 00 skrev 2011-08-08 22:07:27 följande:
    Har lönen något med åldern att göra? Dvs en nyutbildad som är 22 år och en som är 34 år, får de samma löneerbjudande?
    Nej, åldern ska inte spela roll. Varför skulle den det?
  • Anonym (mia)
    Anonym (STock) skrev 2011-08-08 22:09:46 följande:
    Nej, åldern ska inte spela roll. Varför skulle den det?

Därför att man har samlad arbetslivserfarenhet?
  • Anonym (STock)
    Anonym (mia) skrev 2011-08-08 22:13:49 följande:
    Därför att man har samlad arbetslivserfarenhet?
    Tror du arbetsgivare ser det så?
  • Tindra 00
    Anonym (STock) skrev 2011-08-08 22:16:45 följande:
    Tror du arbetsgivare ser det så?

Det beror på. Om jag hade varit arbetsgivare hade jag sett "närliggande arbeten" som meriterande och belönat dem med högre ingångslön. Någon skillnad måste det väl finnas mellan någon som aldrig varit anställd och någon som arbetet i 15 år redan...

Så ja, jag hoppas att det finns. Men kanske blir det privata företag då...för landstinget verkar inte resonera så...Obestämd 
  • Anonym

min systers ingångslön är 21500kr (bor neråt landet på en liten ort)

• Scream2
    Anonym (Statlig!!) skrev 2011-08-08 16:06:00 följande:
    Vanlig syrra mes staten som arbetsgivare 32000 kr. En nyurbildad dår 28000 hos oss. Vi har också 7 vexkors semester och var fjärde helg. Max en kväll i veckan. Trivs bra. Sedan kommer ob oxh ofta lite övertid så jag tjänar oftast ca 40000. Ett helr annat liv än på akutsjukhus som var hundra gånger så slitigt mycket sämre lön mindre semester kortare raster och kcäll två gånger i veckan. Men å andra sidan behövde jag inga pengar då dör jag sov all min fritid och klädde mig aldrig i annat än mysoverall eller arbetskläder. Orkade sällan något socialt alls. Nu är jag inte det minsta trött efter jobbet eftersom vi har i prakriken 2 rimmar rast om dagen, går alltid en halvrimme tidigare på em än vi slutar. Och har rid att prata med varandra och slösurfa lite som nu!

Så lite övertid och 4 kvällar och en helg ger dig 8000 extra i månaden?

Och dina arbetsuppgifter innebär? Inte mkt dokumentation va?
  • Scream2

Vart tog *Statlig!!!* vägen? Vill ha svar på mina frågor ju!

Svar på tråden Löner SSK, vad har ni? (behöver hjälp!)