• Nikki81

Juni/Juli mammor...

Hejsan!

Får jag hänga med här? Jag har inte läst igenom hela tråden men den sista sidan iallafall. Min lilla tjej föddes den 24e juni. Jag känner igen mig i det några av er skrivit. Hon sover inte mycket under dagen. Oftast blir det ett par gånger då hon sover 40 minuter i liggdelen av en vagn, och sedan slumrar hon pa mig en massa. Väldigt jobbigt. BVC hade inte heller några bra tips mer än att skaffa mig en bärsjal! Sa tips välkomnas! Hon sover iallafall väldigt bra på nätterna och vaknar bara en gång oftast.

Hur ofta ammar ni?

• Nikki81

Hejsan!

Far jag hoppa in har? Jag har en 4 manaders bebis och en son som fyller tre imorgon. Vi hade en tuff start med lilltjejen da hon hade kolik men for nagon manad vande det antligen och hon har blivit en ganska glad liten tjej.

Taggen: Jag laste nagot om det du beskirver for inte sa lange senda. Tydligen ar det vanligt efter ca 6-8 veckor att de borjar 'cat nap" (boken var pa engelska och jag vet inte vad det heter pa svenska) men sova en sov cykel pa ca 40 minuter under dagen. Forfattarens rad var da att lara bebisen att somna om. Sa nar hon vaknar ge henne nagra minuter for att se om hon somnar om annars ga in och forsok fa henne att somna om. Plocka helst inte upp henne, men om hon grater kan man plocka upp henne och vagga. Hall ut och forsok i ca 40 minuter och om hon fortfarande inte somnat om ta upp henne. Gor samma sak nasta gang och tids nog ska de tydligen lara sig att somna om.  Hon skriver ocksa om vikten att lara dem somna sjalva men det problemet verkar inte ni ha. Sedan vid ca 3 manader skriver hon att de ar vakna i ca 1,5 timme at gangen sa forsok att fa henne att vara vaken sa lange sa kanske hon ar mer trott och sover lite langre?

Lycka till!

Eftersom var lilla tjej hade kolik sa gick vi och bar pa henne dagarna langa. Forsta 8 veckorna sov hon oftast inte mer an 10 minuter i strack innan hon vaknade av magknip. Det var bara natterna hon sov bra pa (troligtvis for att hon var sa utmattad och inte fatt sova pa dagen). Men nu sover hon ganska bra sa vi har borjat forsoka lara henne att somna sjalv de sista dagarna. Det gar ganska bra. Vi maste fortfarande vagga henne en stund tills hon kommer till ro, men oftast nar hon borjar somna gar det bra att lagga ner henne. Tanken ar att tids nog ska vi kunna sluta med vaggandet. Vi far se hur det gar...

Funderar pa att borja ge en flaska med ersattning pa kvallen runt 22 for att hon forhoppningsvis klarar sig till morgonen? Vet inte om hon kommer att ta det men tankte forsoka. Nagon som har nagon erfarenhet? Sonen vagrade flaska, ersattning, valling, komjolk utan skulle bara ha brostet de fosta 16 manaderna!!! 

• Nikki81

Oj har matas det pa. : ) Vi provade med risgrot i veckan och de sma teskedarna hon fick kom ut med en gang. Vi provade igen igar men lilltosen ar inte riktigt redo. Hon ar 4.5 manader nu men det kanns som hon precis kommit over kolliken och slutat att storgrata varje gang hon ammar sa jag har ingen bradska. Jag ska forsoka med lite mer risgrot blandat med brostmjolk nasta vecka sa far vi se hur det gar. 

En fraga till er, jag bor i utlandet och har rekomenderas det att ge en risgrot forst. Men jag ser att manga av er redan ger annan mat. Vad ar rekomendationerna i Sverige?

• Nikki81
    hugger i sten skrev 2011-11-12 12:27:58 följande:
    Här i Sverige rekommenderas det att ge gröt och rotfrukter såsom mosad potatis som man blandar med lite bröstmjölk eller ersättning. Eller majs som du mosar och så vidare. 
    Da ar det lite annorlunda. Har rekommenderar de att borja med en risgrot med extra jarn och sedan borjar man med rotfrukter. Men det spelar nog ingen roll. : ) 

Taggen: Var lilla tjej ar inte alls bra pa att roa sig sjalv. Det brukar ga att lagga ner henne ett tag nar hon ar nyvaken men efter ca 5-15 minuter blir hon missnojd och vill ha miljoombyte. Efter en timme sa maste man nastan halla i henne innan det ar sangdags. Hon ar inte redo for att sova annu men for trott for att 'leka' sjalv.  

Hur ser era dagar ut med somnen? Hur mycket sover de pa dagen och natten och hur manga ganger?  
  • Nikki81

Hattifnatt: det var många bra råd som getts så har nig inte så mycket att tillägga. Men det kan vara bra att börja m att försöka bryta mönstret på dagen då han inte är lika trött. Om han somnar till vi bröstet väck honom och försök sedan att få honom att somna själv. Jag vaggar min tjej en stund tills hon blir sömnig och lägger sedan ner henne. Hoppas att kunna hoppa över vaggandet tids nog. Sim skrevs där ovan så kommer det säkert att bli en del protester första gångerna m det borde bara ta några dagar innan han vänjer sig. Räkna dock med att han kan gråta i protest i övar en timme innan han somnar. Men det behöver inte vara så! Lycka till!

• Nikki81

Är det bara här hemma som rutinerna ändras efter bara några dagar? Man kan nog inte kalla dem rutiner. Jag har läst hur era dagar ser ut och det verkar som flera av er har jätte bra rutiner. Vår lilla tjej kan sova bra i några dagar men sedan kommer alltid en el ett par dagar då hon är mer rastlös och sover kortare stunder. I princip är vår tjej vaken i ca 2h innan det är dags att sova igen. Men hon sover olika länge varje dag. Ni som har bebisar som sover vid samma tidpunkter varje dag hur gjorde ni?

• Nikki81

Hattifnatt: ursäkta att jag kallade din lilla tjej för honom. Skönt att höra att det har gått bra!

• Nikki81
    amisej skrev 2011-11-27 23:22:20 följande:
    Det här med barn som sover olika länge under dagarna är mog ganska vanligt.
    Dom har sina stunder dom med. Ibland behöver dom sova ut men ibland räcker det med en lite power nap.

Jag lägger lillen ungefär vid samma tidpunkt under dagen. Kan skilja 30 min hit i dit.
    Sen vet jag aldrig ifall han sover länge el tre kvart. Men han är lika pigg och glad oavsett så jag försöker aldrig sova om honom.

Men inför kvällens nattning går vi och tar på oss pyjamas, busar på skötbordet lite. Sen matas, rapar och lägger honom i sin säng med snutten och tutten och går därifrån.

Han brukar då mummla lite för sig själv. Ifall han tappar nappen gnäller han till lite. Går in stoppar in den och ut igen.
    Efter 10-20 min somnar han.

Nu låter det kanske som om jag skryter men absolut inte.
    Om de hjälper någon där "ute" med mina rutiner el "trix" blir hag bara glad.
    Men ge inte upp tjejer och glöm inte bort att ta hand om er själva och eran partner ;)
    Det later ju kanon! Jag onskar att jag hade lite mer rutiner under dagen. Men klarar din bebis att vara upp lika lange om han nu vaknar efter 45 minuter mot om han sovit i tva timmar. Min lilla tjej verkar vara vaken i ca 2 timmar efter det hon sovit oavsett om hon sovit i 20 minuter eller 2 timmar. Darfor ar det sa svart att fa in fasta sovtider under dagen. Hon vaknar dessutom vid olika tidpunkter varje morgon sa vissa dagar sover hon 4 ganger (om hon vaknat tidigt) och andra dagar 3 ganger. Det anda som ar ganska fast ar egentligen nattningen som ar mellan 19 och 20. Vilka tider sover din son om dagen?
  • Nikki81
    Ppilla skrev 2011-11-28 05:40:33 följande:
    Min lille tjej verkar ha fixat det helt själv. Från det att jag försökt ta bort nattmål, ändrat tider och testat en massa annat så läste hon det själv i veckan. En morgon bara vaknade jag halv 8 och insåg att min lilla tös sovit hela natten ( utan att gnälla efter napp el liknande en ända gång). Och jag gjorde inte ett skit. Så jag tror inte man behöver göra något. Och bara för att andra bebisar sover hela nätterna och man får höra den klassiska fråga. "hur sover hon på natten" otaliga ggr så bör man undvika att stressa upp sig och fram det.

Som tur är så är våra barn olika och så fantastiska
    Har hon fortsatt att sova hela natten efter det? Min tos verkar inte alls vilja sova hela natten men hon sover mycket battre an vad brorsan gjorde sa jag kan inte klaga. Hon ar ganska langsam med att ga upp i vikt sa jag tanker inte tvinga pa att ta bort nattmalen tills hon ater lite battre. Men hoppas ju forstas att hon ska gora samma som din tjej och bara sova igenom av sig sjalv. : ) 
  • Nikki81
    MamL skrev 2011-11-28 08:34:46 följande:
    Här är vi trötta idag. Lillebror åt ganska ofta (2,5 timme mellan) och så vaknade storebror två gångar pga mardrömmar... Så 6 gånger var jag nog uppe och skuttade. Men känner mig ganska ok ändå. Jag har tänkt att lillebror kanske snart kunde klara sig med lite mindra mat på natten, men han äter med god aptit dag som natt (ok, lite mer och koncentrerat på natten när inget stör) så han behöver nog sin mat. Han äter gröt på ca 60 ml vatten och två matskedar pulver och en skvätt olja på kvällen. Men står sig inte längre på det. Vill heller inte äta mer, så portionerna får ökas nar han önskar.

Har också gett lite smakis på morot och potats, men det var inte så popis. Får fortsätta med tålamod och se om han gillar det tids nog. Majskrokar gillar han. Så majspurre kanske jag skall göra. Banan tycker han är ok. Men gröt godast. Kanske skall börja med en grötmåltid på förmmidagen istället för smakis!?! Fast smakis känns vettigast. Vill ju att han skall lära sig smaker till att börja med, inte bara äta.. Hm.

Nu skall jag mysa lite med stora killen innan dagis Lillebror tar sin förmiddagslur. Han sover ca 3 gånger pr dag nu. En lur på morgonen/förmiddagen (kl 8) en lite längre lur vid lunch och så en liten lur till runt 4. Vaken ca 2,5 timme mellan lurana. Äter ca var annan var tredje timme dygnet runt...   
    Vad ar det for grot du ger? 
Svar på tråden Juni/Juli mammor...