-
Vi borjade med vatten sa fort vi borjade med mat. Jag anvander nedkylt vatten fran vattenkokaren, men sa bor jag i ett varmt land och ar iite orolig over bakterier aven fast vi dricker vattnet fran kranen och det ar helt ok! : )SamsonS skrev 2011-12-23 18:25:22 följande:Frågar igen- när ska man börja ge vatten till maten? -
Jag tror inte du behover oroa dig. Som nagon skrev har ovan sa ar det mer om de helt plotsligt gar ner eller upp i vikt som man kan fraga sig varfor. Det ar iallafall vad var BVC skoterska har sagt till oss for var tjej har varit ganska mycket under och knappt gatt upp 100 gram i veckan.YlwaMarie skrev 2012-01-03 20:29:53 följande:Hans kurva har varit upp och ner från när han föddes först på "normal" sedan upp på övre delen för att sedan upp på övre igen och nu sist jag han upp 1.5 kilo på 5 veckor.
Vist jag tycket det är mycket jag med men inte så att jag stoppar i honom grädde.. Och han är allt annat en tjock Ok låren kanske är lite runda inte ens en dubbel haka... Och han är 69 lång...
Var son lag pa den oversta kurvan hela forsta aret och han var dessutom bara medel lang. Sa en riktigt liten knubbis. Alskade att amma. Men efter aret sa jamnade det ut sig och nu ligger han pa normalkurvan om inte lite under.
-
Vi vagde Alexa igar och hon vager nu 6.8 kilo och ar 6.5 manader gammal. Hon ar svarmatad och vill helst bara amma pa natten och lite pa dagen. Oftast sa stanger hon igen munnen sa fort man kommer med skeden. Ibland lyckas vi fa i henne lite grot och hon gillar aven baby riskex och bitar av vattenmelon. Hon verkar foredra att kunna halla det sjalv sa vi har borjat ge henne lite mer plockmat. Jag angade morots och appel bitar som hon smakade. De kom visserligen ut igen men hon hade det i munnen ett tag. Det ar mer an mosen och pureerna far gora. Nagon annan som har provat med bitar pa en gang? Baby lead weaning (BWL) tror jag de kallar det.
-
Du ar inte ensam. Var lilla tjej som nu i over en manad har somnat sjalv utan problem har den har veckan bestamt sig for att om hon inte blir hallen tills hon nastan sover sa skriker hon sa man far huvudvark…. : ) Man har bra veckor och mindre bra veckor med de sma helt enkelt! : )SamsonS skrev 2012-01-10 23:11:56 följande:Här har inga tänder kommit än, men gissar på att det inte dröjer så länge till. Hon kliar nåt otroligt och är helt galen vissa stunder. Stoppar man fingret i munnen på henne blir hon lugn men hon gnuggar och biter helt frenetiskt....är ganska gnälligt om dagarna också. Nätterna funkar dock bra, när hon väl somnat vill säga. Läggningarna är inte roliga och vi är tillbaka på ruta 1 igen- amma till sömns...
-
Beklagar verkligen!!! Jag har sjalv haft tva missfall och vet hur jobbigt det kan vara. Kan inte forestalla mig hur det ar att forlora ett barn nar man val har fatt traffa det! Det ar bara inte rattvist!!! Kramar!!!!p0ppaN skrev 2012-01-11 08:02:57 följande:Min flicka föddes den 27:e juli.
Hon heter Lilly.
-
Jag hade samma problem med min son nar han var bebis. Han alskade brostet och ville inte alls ha nagon flaska. Problemet var att jag skulle borja jobba efter 6 manader. Pa BVC sa skoterskan att nar det val kommer till kritan och ar borta en hel dag sa kommer han med sakerhet att acceptera flaskan. Och mycket riktigt sa borjade han ta den forsta dagen jag inte var dar. Innan hade vi provat med att sambon gett den men da kom jag alltid hem efter ett par timmar. Dock fick han utpumpad mjolk.Liiina89 skrev 2012-01-16 23:33:41 följande:Jag har inte alls varit med i den här tråden men jag fick en flicka 8juli-11 :)
Jag har också samma problem med nappflaska... jag tror att vi har testat vartenda märke som går att få tag på i min stad och det är minst 8 olika flaskor vi har!!
Auo, det som funkade bäst för oss (då åt hon 100ml) var att vi först doppade flaskan i sockervatten. men det funkar bara två dagar
i "vanliga" fall äter hon bara 10-40 ml och sen blir hon helt förtvivlad och förbannad....
Hattifnatts förslag ska jag nog ge mig på om hon vaknar på natten någon dag framöver.
Någon som har annat förslag?? Tur det finns vanlig mat att ge, mjölken har minskat otroligt mycket i mängd!
Min dotter nu verkar vara lika dan och inte gilla flaskan mer an om det ar vatten i den. Men den har gangen ska jag inte tillbaka till jobbet forrans hon ar minst 12 manader sa har ingen bradska. Hon far amma pa bast hon vill tills ettarsaldern. Jag forsoker istallet ge henne grot pa kvallen for att hon inte ska bli hungrig under natten da jag sedan drygt en vecka tillbaka slutade nattamma henne. Hon verkar sta sig till klockan 4-5.30 utan att bli hungrig. -
Ofeigur skrev 2012-01-19 13:27:11 följande:Va roligt för våran tanhyginist sa precis tvärtom att man inte skulle ge dom för barn junior. Det var för att den var så söt i smaken och att det kunde vara svårt att vänja dom av med den senare. Man har ju så lite på så mängden fluor gjorde ingen skillnad för barnet sa hon. Hör dig för om du är osäker och gör som du känner är bäst för ditt barn=)
Och till oss har de sagt att man inte behöver tandkräm första året. :) -
For en gangs skull verkar min lilla skrutt vara den som sover ok. Fram till for bara nagon vecka sedan vaknade hon ju varannan timme och skulle ata. Men slutade att nattamma (fran kl 22-ca 3-5) och nu efter ett par veckor sa sover hon antligen battre.
Jag har precis bestallt 12 tygblojor som jag tankte forsoka borja anvanda pa 'halvtid'. Jag kommer nog fortfarande att ha vanliga blojor pa natten och aven ibland nar vi gar ut. Men ska forsoka mig pa att anvanda tygblojorna sa mycket som mojligt. Fick en liten introduktion kurs idag av min kompis och det verkar inte vara sa komplicerat smo jag forst trodde. Nagon som anvander dem?
-
Jobbar du pa forskola? Jag trodde inte att nagra forskolor anvande dem? Vilken typ anvander ni? Jag har bestallt de med inlagg som man lagger in i en ficka. Just nu ar det sommar dar vi bor och ca 30 grader varmt. Sa byxor behover jag inte tanka pa ett tag. Tankte anvanda tygbloja och linne/t-shirt. Sa jag behover inte tanka pa att det ska lacka och blota ner byxan. Men till hosten om de lacker ofta kanske jag kor vanliga blojor nar vi gar ut och tygblojan hemma. Vi far se. Det ska bli spannande att prova jag har tankt pa det ett tag nu men kom aldrig till skott med min son.Ofeigur skrev 2012-01-24 16:19:04 följande:Va skönt att hon sover bättre=) Min lilla tjej sover som en prinsessa och vaknar allt mellan sex och åtta för att äta. Helt ok tycker jag.=)
Vi använder tygblöjor på jobbet och det är både för och nackdelar med dom. Nackdelar är att dom ofta läcker vid magkanten på byxan för att när dom har gått en stund så töjs den delen ut och det blir öppet upp mot magen så kisset rinner ut på ngt vis. Man måste byta ofta. Och om barnet har bajsat så är det ett rispapper i som samlar upp det mesta och som man kan spola ner i toan men det kommer ganska mkt brevid också och då måste man spola av det först och typ handtvätta blöjan innan man tvättar den i maskin. Det är mer jobb med såna blöjor. Men har man bara ett barn så är det nog ingen fara. Vi som pedagoger var inte så förtjusta i dom. Det som är bra är ju att man sparar pengar på pappersblöjor och att dom är mjuka och sköna. Men barnen får stooora rumpor i dom så ha en storlek större på byxorna. Bara ett tips=) -
Har har vi en till som kranglar med maten. Hon har aldrig varit sarsklit matmotiverad och aven som spadbarn var hon inte sa pigg ens pa brostmjolken. Nu ammar hon iallafall bra men maten gar val si sa dar.
EN typisk dag hos oss ser ut sa har:
3 (pa morgonen) amma
5 amma somnar om
6-7 ammar
8 grot (fast vill oftast inte ha)
10 amma
11 mat (fast ater oftast inte sa mycket)
14 amma samt far smaka lite frukt (direkt fran frukten) och det hon tar da oftast nagra bitar
16-17 mat eller grot (groten brukar ga ned men maten bara ibland)
18.30 amma (ibland grot innan om hon at mat innan och har aptit den dagen)
Nu nar jag skrev det har inser jag att hon ammar valdigt mycket mot vad manga av era andra bebisar gor. Kanske ar det darfor hon inte ar sa pigg pa mat?? Jag ska tids nog forsoka ta bort 3 pa morgonen amningen men barnen ar forkylda just nu sa det far bli lite senare nar de ar friska och jag fatt lite somn i mig!