• Nikki81

Juni/Juli mammor...

auo skrev 2012-03-15 21:35:01 följande:
    idag va vi på bvc  8 månader kontroll .. min tjej har inte gått upp i vikt  mera än 30 gramm på 2 veckor . och inte växt heller ..  fast hon äter som ska .. tror att måste öka då portionen .. bvc sköterska tyckte att jag ska ge ännu mera mat .. viss har vi vart nu förskyld med men .. hmm bara 30 g på 2 vecka .. 
    Nar min lilla tjej gick ner pa nagra veckor sa sa de till mig att det ar normalt. De gar inte langre upp lika mycket varje vecka och vissa veckor kan de sta still eller till och med ga ner. Det ar darfor de inte vager bebisar lika ofta nar de kommer over en viss alder. Sa tror inte att du behover oroa dig om hon nu inte verkade energilos och valdigt trott. : ) 
  • Nikki81
    Larsson2006 skrev 2012-03-27 19:20:04 följande:
    Oj vad länge sen de var jag skrev. Grodan har börjat ta sina första steg. Annars rullar han sig fram. Vi har legat på sjukhus nu i över en vecka. Han har haft dropp och blivit sondmatad. Han har haft råtaviruset, inflamerad tjocktarm och körtelbuk. Men nu börjar han må bättre.
    Själv har jag uppleft mitt första mf. Blev skrapad åh fick alergichock över nå läkemedel jag fick så jag var inlagd. Nu 5v. senare har jag plusat igen.
    Grattis till plusset!!! Harligt! Vi funderar lite pa att forsoka igen om nagra manader nar Alexa fyllt ett men gar det inte pa tre manader sa tar vi nog en paus for vi ska gifta oss i januari och jag vagrar vara i forsta trimestern da. Jag mar sa daligt den tiden. Det ar konstigt hur det kan vara. Vissa dagar langtar jag jatte mycket efter ett till barn (aven fast jag inte fatt sova en hel natt pa 6 manader och Alexa skrek 6-7 timmar om dagen de tva forsta manaderna) medans andra dagar kanner jag mig helt nojd med de tva underbara barnen jag har och bara tanken pa en tredje far mig att bli trott. Undrar om den dar kanslan att vilja ha en till nagonsin kommer att forsvinna for mig eller om det helt enkelt ar en biologisk klocka som tickar oavsett hur manga barn man har?? Men efter tre sa blir det inga fler for var del iallafall.

Vilken vecka var du i nar du fick ditt mf? Trakigt men skont att det gick sa fort att bli gravid igen. Jag fick 2 missfall mellan barnen och det var inte roligt. Slapp bli skrapad men det gjorde anda ont. Efter andra missfallet blev jag gravid pa en gang igen och det resulterade i var lilla dotter.

Vet du hur din son fick Rotaviruset? Har i Australien vaccineras spadbarn mot det men eftersom vi var i Sverige tills Alexa var 4 manader sa fick inte hon det. Man maste tydligen fa forsta sprutan innan 4 manader. Pa BVC i Sverige sa de till mig att det ar valdigt ovanligt. Hoppas att han mar battre snart!

Har har vi ocksa bara tva tander och inte blir anvanda lika mycket som jag onskade. Sag att ni pratat troga magar. Min lilla tjej har ocksa borjat bli hard i magen och grater nar hon ska bajsa. Men hon ater ju sa daligt sa vet inte vad jag ska gora. Hon vagrar att ta paron men lyckades smyga ner purerad aprikos i groten igar (dock bara en tesked) sa vi far se om det gor nagot.

• Nikki81

Har kommer ett kort pa var lilla klatterapa. Jag tyckte hon blev lite tyst nar jag lagade mat och det var har jag hittade henne nar jag gick och kollade till barnen. 

• Nikki81
    Ofeigur skrev 2012-03-24 11:05:48 följande:
    Kul att dom börjar säga ord! Min lilltjej säger en så länge bbara mammammaaaa något sånt! haha
    Hur ser era dagar ut nu? Hur äter och sover dom?
    Nu har hon fyra tänder och en femte på g. Har inte märkt ngt speciellt på henne förrutom att hon biter och dregglar som fasen på det mesta( inklusive mitt bröst)! . Banan gjorde henne hård också och vi måste ge henne katrinplommonpure varje dag fölr att hålla igång magen ordentligt. Ger henne dock pure med mango ,banan osv. Men inte banan bara. Bra att hon gillar puren iallfall. Är ju en knasig smak på katrinplommon.

Måste sätta in en go bild på henne när hon åt lunch ute nu i veckan i solen=)

Vilken liten sotnos! Vad mycket aldre de genast ser ut nar de fatt flera tander! Harligt vader ser ni ut att ha ocksa!

Alexa sager ocksa bara Mammmamamma och lite andra laten. Men inga andra ord. Hon sover numera tva ganger per dag. Oftast runt kl 9 (efter att ha gatt upp runt kl 6) och sedan igen runt kl 13. Ibland blir allt lite forskjutet. Tillsammans sover hon oftast mellan 2-3 timmar pa dagen. Vissa dagar mindre och vissa mer. Laggdags ar kl 19.
  • Nikki81
    Larsson2006 skrev 2012-04-03 08:03:28 följande:
    Ppilla: mitt råd är att helt enkelt neka nattmaten (om ni vill sluta med den och sova istället) det blir ett par dagars rent helvete men sen blir det bra. Samma sak med sovandet i er säng. Vill ni inte så neka det några nätter så är det över sen.

Barn vänjer sig oerhört fort vid saker. När ni bestämt er som föräldrar stå på er!
    Jag forstar absolut hur ni andra tanker och respekterar det. Jag haller dock aven med Larsson om du vill att ditt barn ska sova langre stunder sa kan man andra pa deras vanor (eller ovanor). Jag har tva barn som bada har velat amma varannan timme natterna igenom. Min son holl pa tills jag slutade amma vid 16 manader. Min dotter gjorde precis samma sak. For mig fungerade det inte eftersom jag har min son hemma pa heltid och aldrig fick sova pa dagen heller. Jag blev bara sa himla trott och mager att jag slutade. Det tog 3 natter av protester (fast det var igentligen bara den forsta som hon grat valdigt mycket) sedan borjade hon sova. Jag har aldrig kunnat lamna mina bebisar gratandes, som jag vet vissa gor, men jag eller sambon gar in och klappar lite pa rumpan och vyshar om hon vaknar. Jag erbjuder ocksa lite vatten om hon inte somnar pm pa en gang.  Nu har det gatt nagra veckor sedan vi slutade och hon sover de flesta natter till runt kl 3 da hon vaknar till. Men da ar det bara att ga in och lagga ned henne igen (hon sitter oftast upp) och sa somnar hon om. Efter klockan 5 far hon amma och jag ammar aven henne klockan 22 (innan jag gar och lagger mig) for att fylla upp henne lite. Da gor jag det nar hon sover. 

Det andra som varit bra med att sluta nattamma ar att min dotter har borjat ata mat. Innan dess vagrade hon all mat forrutom lite grot pa kvallen. Hon ammade kanske 2-3 ganger pa dagen och sedan hela natterna igenom. Sa ville hon inte ha nagon mat alls. Nu nar hon inte nattammar sa ater hon faktiskt en del mat plus 2-3 amningsmal om dagen (plus det klockan 22 och det runt 5-6).

Men alla gor det som passar sig sjalva. Jag fick de har raden nar min son sov valdigt daligt men de sa da att om man ar nojd med hur man har det (aven om ens bebis vaknar ett par ganger pa natten) finns det ingen anledning till att andra pa det och forsoka fa dem att sova hela natterna. 
  • Nikki81
    Liiina89 skrev 2012-04-11 22:00:13 följande:

Jag är extra stolt idag! =D

Min dotter (9mån) har under 2veckors tid börjar ta 1, 2 och 3steg. Idag tog hon hela SEX sammanhängande steg utan att ramla!! =))) 
    Hon har även börjat lära sig att äta med sked =)

Åh vad underbart det är att vara mamma <3     

Ah vad skoj! De ar sa sota nar de tar de forsta vingliga stegen! Alexa verkar fortsatta att vara nojd med att krypa omkring. 

Vi har ingen 10 manaders koll har men vagde henne for ett par dagar sedan och hon var da 7.5 kilo (snart 10 manader).  Ska till "BVC" nasta vecka da hon nu verkar ha glidit ner till 10 percentien (sager man sa pa svenska?). Men hon vaxer ju sa det knakar pa langden sa ar inte sa orolig.

Bada barnen har varit sjuka sa vi har inte heller fatt sa mycket somn de senaste dagarna. Alexa verkar gladare idag sa jag haller tummarna att vi far sova battre inatt!  
  • Nikki81

[quote=64871592][quote-nick]FridaKarin skrev 2012-05-11 19:49:50 följande:[/quote-nick]Vidar vad på BVC idag. 10 månader och 10290 kg och 79 cm lång. Vi har en väldigt lång pöjk :) Och buset lyser i hans ögon.  [/quote Nej men gud så söt!!! Efter flera veckor av nattammande slutade jag igen i torsdags och hon hade bästa natten på månader. Igår natt sov hon till 4.30 (från 20) innan hon vaknade! Det har inte hänt (bortsett från en gång) på ett halvår!

• Nikki81

Interesant diskussion. Jag bor i Australien och när jag berättar för folk om föräldraröenningen i Sverige tycker alla att det låter jätte lyxigt. Här får man endast 18v betald (minimum lön) och sedan obetald (men inget krav på att arbetsgivaren behöver ge det). Det leder till att många familjer lever på en inkomst och skaffar barnen tätt så de kan minska på åren de bara har en inkomst. Dagis är jätte dyrtom du inte jobbar, och om du jobbar kostar dagisen ändå 4 ggr så mycket som i Sverige jobbaedu inte så räkna med det dubbla det minst. En grej jag reagerade på när jag var i Sverige var när jag hörde om några kommuner som erbjöd syskonen 38h i veckan när föräldrarna är hemma. Jag tycker 15h är kanon för det är svårt att hela tiden stimulerA en 3åring speciellt när man är hemma m bebis. De 15h kanske även borde öka om barnet är 4+ men behöver en 2-3 åring gå hela dagar nä mamma är hemma? Är det väl spenderade skattepengar? Är inte vi föräldrar oftast den bästa personen att ta hand om sin 1-2 åring. Självklart så förstår jag ju dig nu som måste söka jobb och får du tag på ngt är det bra On ert barn redan är inskolat. Det kanske också är bra att han får börja på dagis nu och inte precis när bebisen kommer. :) men jag skulle nog personligen försöka att se till att det bara bärvidd några timmar om dagen medans jag söker jobb och kanske vilar mig en liten stund. De är ju bara så små en gång och det går fort!

• Nikki81

Vi vägde inte Alexa vid 1 år men vid 11 mån vägde hon, om jag minns rätt, 8,5 kg och var 74 cm. Här har vi varit förkylda och dessutom flyttat mitt upp i allt. Vår lilla tjej har varit extremt mammig ett tag men börjar bli lite bättre nu. Någon mer som haft mammig bebis runt ett årsåldern? Hon har sovit med mig på gästsängen nu i en månads tid då vi varit sjuka och ammat sig igenom nätterna. För 4 nätter sedan flyttade jag tillbaka henne till spjälsängen och tog bort nattmålen. Nu har vi bara två amningar kvar. Men tänker behålla dem ett tag till då hon inte tar ngn annan dryck som ersättning, mjölk mm. Däremot så har vår lillavthejs aptit ökat sedan jag tog bort dag och natt amningen (får bara 1g på morgonen och en gång innan läggdags). Vi är helt förundrade vad hon kan äta nu, tjejen som upp till ca 4 dagar sedan högst åt 4-5 tsk mat. Så där ser man hur mättande bröstmjölken var. Någon annan som har ett barn som vägrar flaska och all annan dryck? Hur gör ni Isåfall?

• Nikki81

Ursäkta bristen på paragrafer. Det blir inte sådana när jag skriver från mobilen av ngn konstig anledning. :)

Svar på tråden Juni/Juli mammor...