• Nikki81

Juni/Juli mammor...

monni skrev 2011-12-01 06:25:40 följande:
    Förstårinte hur ni får era barn att sova hela nätter och länge på morgonen. Charlie r 4.5månad äter 1-2 gånger på natten o vaknar mellan 5-7på morgonen. O sover ganska oroligt på nätterna.
    Inte alla. Var lilla tjej sov ganska bra de forsta 3 manaderna, men sedan dess vaknar hon 2-3 ganger per natt for mjolk och ibland mer men da brukar det racka med nappen. 3-4 ganger i veckan vaknar hon mellan 4.20 och 4.45 och de andra gangerna kanske hon lyckas sova om brdvid mig till 5.50-6! 

Min son var likadan fast han sov mycket langre pa morgonen, fast da mindre under dagen. Hans somn blev inte battre forrans jag tog bort nattmalen nar han var 8 manader. Den har gangen tanker jag gora det nar min tjej borjar ata ordentligt under dagen (forhoppningsvis runt 6 manader).

• Nikki81

Alexa
    Beräknad födelse 18/6 -11 
    Födelsedag 24/6 -11
    Smärtlindring Lustgas 
    Vikt 4001 g 
    Längd 50 cm

Alexa ar nu 5 manadar gammal och nar vi vagde henne for ett par veckor sedan vagde hon 6.1kilo. Vi har inte matt henne pa ett tag men hon ligger over kurvan i langd.

• Nikki81
    Ofeigur skrev 2011-12-02 20:36:01 följande:
    nu 5 månader  den 10e 6525g 65 lång.
    Da har inte din lilla tjej gatt upp sa mycket heller sedan hon foddes. Har de sagt nagot om det pa BVC? Min lilla tjej har hela tiden legat pa gransen till att ga upp for lite (ca 70g i veckan) och hade hon inte gatt upp i langden och om hon borjar ga upp annu langsammare sa vill de att vi tar henne till lakaren. Men an sa lange ar hon ok och full med energi sa ar inte sa orolig. 
  • Nikki81
    Ofeigur skrev 2011-12-19 17:37:02 följande:
    sådär nu är listan uppe! skoj att det är så många men alla har en egen dag=)
    Ja lite otroligt faktiskt! : ) 

Har gjorde vi ett (totalt misslyckat) forsok i helgen med att forsoka sluta nattamma mellan klockan 22 och 5. Forsta natten nar Alexa vaknade runt 12 skrek hon en timme men nar jag tillslut lade henne bredvid mig i sangen somnade hon om till 3.30 da hon borjade grata igen. Gav upp och ammade. Nasta natt satt jag i en kvart runt kl 23 sedan satt sambon i 45 minuter. Vi borde ha suttit i nagon timme till men eftersom hon inte atit sa bra pa dagen blev jag sa nojjig att hon kanske faktiskt var hungrig sa det slutade att jag ammade och nu ar tillbaka till att amma 4 gagner pa en natt igen! Vi far val ta tag i det igen efter julhelgerna och hoppas att hon borjar ata lite mer under dagen innan dess!

• Nikki81
    Larsson2006 skrev 2011-12-20 05:24:00 följande:
    Nikki81: Så var det med Grodan med första nätterna sov vi nästan inget. Bara massa vaggning, vyssande och gosande. Det gäller bara att stå på sig om man bestämt sig. Från 4månader är nattätningen tydligen bara en vanesak. Precis som att vi vuxna kan ha vant oss vid att dricka lite kallt vatten på natten. Det blir svårt att somna om utan men det blir lättare och lättare för varje natt man låter bli.

Just nu övar vi Grodan att somna om själv när han vaknar på natten. Det går bättre än förväntat. Vi går dock till honom om han blir lite gnällig. Nu vaknar han skriker till (för att berätta att han är vaken) ser sig runt, -Jaha det är fortfarande natt. Han tar gossen och pillar med den lite sen somnar han.

Dock undantag med mardrömmar. Då är han helt otröstlig. Det enda som hjälper är mat. Han vaknar helt svettig, skakar och skriker i ren panik. Så grymt läskigt för en som förälder. Drömmer era? Kan det vara nått annat?
    Ja jo jag vet. Vi gjorde samma sak med var son fast han var 8 manader da. Det tog ca tre natter. Men med honom var det lattare for han at ordentligt med mat. Alexa ammar mest fortfarande. Hon ater lite mat vissa dagar men inte alltid. Men efter jul ska vi tag tag i det igen och kora en helg med att forsoka vanja av vid nattammandet. : ) 

Mardrommar lat inget skoj. Visste inte att de kunde ha mardrommar sa har tidigt. Om du ger mjolk da under natten  ar han ok nasta natt utan igen?
  • Nikki81
    EnStyckAnna skrev 2011-12-20 12:41:40 följande:
    Fast det där tror inte jag riktigt på, vid 4 månaders ålder är fortfarande amning/ersättning huvudfödan och bröstmjölk smälts på 20 min, klart dom kan vara hungriga på natten då! Det är många timmar utan mat annars... Och sen när dom blir lite större, min son är 6,5 mån nu, då har dom inte alltid tid att äta på dagen pga allt som händer runtomkring och då är dom oxå hungriga på natten...

Förstår inte varför man måste styra sina bebisar den vägen man själv har valt, det kanske inte passar just den bebisen? Som förälder till en liten 4-6 månaders får man nog helt enkelt inse att sömnen inte är vad den varit, men det kommer ju tillbaka... Jag samsover med V och vissa nätter ammar han 3-4 ggr, andra nätter som i natt ammade han första gången kl 06..
    Jag haller med dig till en viss del. Att skaffar man barn far man helt enkelt bara acceptera att det inte var som tidigare och att nattsomnen kan bli lidande i manga ar framover. 

Min son, som nu ar 3, ammade varje till varannan timme nar han var 4-8/9 manader och jag jobbade dessutom heltid sa orkade tillslut inte med det. Jag fick da radet av en sovklinik (som inte ar for 5 minuters metoden eller liknande satt) att vi kunde sluta nattamma (mellan 22 och 5) for han inte behover mjolken pa natten. Under tva natters tid lyckades vi fa honom att somna om genom att klappa honom pa rumpan. Sedan sov han relativt bra och vaknade bara ibland och da rakte det med en hand. Sedan runt aret reste vi en del och jag borjade nattamma igen (for det var enklast nar man inte ville vacka folk i samma hus) och han borjade amma sig igenom natterna igen tills jag slutade amma helt vid 16 manader.

Den har gangen jobbar jag inte men har min son hemma heltid sa det finns ingen tid for vila pa dagen om natten varit jobbig. Pa sovkliniken och motsvarande BVC har har de sagt att man kan sluta nattamma nar barnet ater ordentligt pa dagen. Hade min tjej bara ammat 1-2 ganger per natt hade det inte varit nagot problem men hon har, precis som brorsan, den senaste manaden borjat vakna och vill ha mjolk 4-6 ganger  per natt.  Sa nar hon vaknar runt 6 tiden ar hon inte hungrig. Hon ater ganska daligt pa dagen. Sa precis som du skrev sa ar hon for upptagen med att upptacka saker sa jag har borjat amma henne i sovrummet sa hon ska fa i sig lite mer. Men efter ett misslyckat forsok till att ta bort nattmalen vantar vi i nagon manad och forsoker igen nar hon narmar sig 7 manader. Jag kanner att om jag far sova lite battre pa natten har jag mer energi till mina barn pa dagen. : ) 
  • Nikki81
    Ppilla skrev 2011-12-20 22:47:17 följande:
    När sluta med ersättning?

Maja är nu 6 månader och har fått ersättning sen vecka tre.

Äter nu
    06.00 välling
    09.00 gröt
    12.00 1/2 burk mat lite fruktpure efteråt
    15.00 ersättning
    17.00 1/2 burk mat plus fruktpure
    19.30 välling

Dricker inte alls vatten vill därför behålla ersättningen mitt på dagen. Men vad rekommenderas vet ni?
    Jag trodde att man helst ska amma/ge ersattning fram till ett ars alder?? Eller har jag fel? Ar det samma naring i vallingen som i ersattningen? Jag ar nog fel person att radfraga for ar inte alls lika palast den har gangen som med forsta barnet. det finns dessutom inte valling har dar jag bor. : ) 
  • Nikki81
    SamsonS skrev 2011-12-26 14:59:01 följande:
    Om nån av er minns så hade vi det ganska jobbigt med Cornelias sömn ett tag. Hon kunde bara somna om man ammade henne till sömns i vår säng. Sen blev det bättre och hon kunde somna i sin säng på 10 min om man vyssjade och klappade henne på kinden, utan att vara ledsen. Nu är det dock värre än någonsin och jag känner mig som världens sämsta mamma! :( nu funkar i princip ingenting och hon är 9 gånger av 10 jätte jätteledsen när hon ska sova :( har provat allt känns det som, amma, med napp, utan napp, buffa, klappa, vyssja, sjunga, i famnen, i sin säng, i vår säng, i vagnen... Ändå är hon så ledsen. Det verkligen skär i mig att hon ska vara så ledsen. Det är bara när hon ska sova. Annars är hon världens gladaste unge som skrattar och pratar hela tiden. Har beställt boken somna utan gråt så jag hoppas jag får den snart, för jag mår verkligen inte bra av detta. Känns som att hela dagarna går ut på att få henne att somna. När hon väl somnar sover hon för det mesta jättebra!
    For var lilla tjej verkar det handla mycket om timing. Lagger man henne precis i ratt tid, sa hon har hunnit bli trott men inte overtrott kan hon somna pa bara nagon minut utan grat. Men lagger vi henne for tidigt protesterar hon genom att grata eller om vi varit ute och inte hinner hem innan hon blir overtrott kan hon ocksa gallskrika innan hon somnar. Prova kanske i ett par dagar att vara hemma en del och jobba med att lagga henne i ratt tid. Det ar nog det anda knepet jag har. Annars sa bir det sakert battre igen ska du se. Jag har borjat inse mer och mer (andra barnet nu) att de andrar sig hela tiden. Man tror att man kommit in i en rutin och sa andras det. : ) 

• Nikki81
    Snöviolen skrev 2011-12-26 15:09:41 följande:

Fick en android så nu kan man ta kort med den.

Så här är ett kort på Elenora från julaftonen.

Vilken sot liten glad tjej!!!!
Svar på tråden Juni/Juli mammor...