• Nikki81

Juni/Juli mammor...

Om jag fick i min lilla tos en halv burk eller motsvarande i hemmalagad mat skulle jag vara riktigt nojd!!! Alexa ar tyvarr inte alls pigg pa mat. Jag har fatt lov att vanta med att erbjuda henne mjolk tills efter vi har provat med maten forst. Men tyvarr verkar inte det hjalpa sarskilt mycket. Jag har gett upp med pureer och erbjuder istallet henne var mat och da verkar hon iallafall fa is sig ett par smaktuggor. Jag tar ur lite av var mat till henne innan jag saltar den och skar upp den i mindre bitar och later henne fa forsoka ata sjalv. Det blir mest kladd men ibland slinker nagot in i munnen och ibland far jag in en liten bit. Annars ar grot med tillsatt jarn det anda hon ater oftast utan protester en gang om dagen! 

Hon ar en liten tjej och vagde bara 7 kilo nu nar vi vagde henne forra veckan vid 7,5 manaders alder. Men hon foljer sin kurva sa allt ar tydligen i sin ordning. Jag hoppas att nar jag trappar ner pa amningen vid ett ars alder att aptiten kommer att oka om den inte redan gjort det innan dess.  

• Nikki81
    Ofeigur skrev 2012-02-16 12:44:23 följande:
    Jag hade övervikt innan jag blev gravid och dom håller jag på att gå ner nu. Dom få kilorna jag gick upp pga grav har jag blivit av med iallfall. Men har ca 20 kg att gå ner nu och fem av dom är redan borta sen jan. Går ca en mil om dagen med vovve och Indra. Äter bra och undviker socker. Så det ska nog gå bra. Vill ändra min livsstil helt så det blir stora försändnigar såhär i början men nu känns det mkt bättre efter en och en halv månad. Har inget sötsug alls kvar nu. Så skönt! Det var sockret som var boven för mig. Kämpar på nu och väntar på våren!=)
    Gar Indra med pa att ga pa prominad i en mil?? Alexa ar nojd i vagnen i hogst en halvtimme sedan borjar hon bli otalig. : ) 

Socker ar min bov ocksa och det hjalpte inte att min bror och tjej precis tagit med sig flera kilo med svenskt godis fran Tax free fora veckan!!! : )  
  • Nikki81
    Ofeigur skrev 2012-02-16 14:06:17 följande:
    haha hon sover då. Annars skulle det inte gå alls. En halvtimme då med kanske sen vill hon inte sitta mer hihi men det blir kanske bättre med värme sen och mer att se på. Utan kläder och mössor som stör. !=( 
    Men fy va taskigt att ta med sig så mkt! haha nackdel med att bo där. hihi=)

FridaKarin: Jag har en tråd under vikt där du kan vara med och peppa och bli peppad i din viktresa om du vill!=) Välkommen!  
    www.familjeliv.se/Forum-24-406/m63378644.html
    Tyvarr sa sover inte min lilla tos sa bra i vagnen. Somnar hon till sover hon i max 10-20 minuter. Sedan ar hon vaken i tva timmar innan man kan fa henne i sang igen. Sa forsoker bara att fa henne att sova i sangen. Aven om hon skulle sova bra i vagnen har jag ju min trearing som inte skulle vilja sitta still sa lange i vagnen… Men nar det blir host har (om 1-2 manader) sa tanker jag forsoka ut och jogga med syskonvagnen. Da kanske det racker med en halvtimme. Sa tung som den ar ar det riktigt jobbigt.

Jag har nog gatt ner gravid vikten (gick upp ca 16 kilo) men tyvarr sa maste jag gora nagot at min mage. Den ser fortfarande 5 manaders gravid ut! Jag har borjat jogga varje mandag men sa fort Alexa sover lite battre ska jag forsoka gora nagot mer!

Annars sa har hon inte fatt nagra tander alls. Sa 8 ar bra gjort! Vi har nagot att se fram emot helt enkelt! Hon sitter stadigt och foredrar det mot att ligga ner. Ligger hon pa rygg rullar hon snabbt over och har de senaste dagarna borjat ala lite om hon verkligen vill fram till nagot som mina nyklar. Innan dess kunde hon bara forflytta sig bakat. Hon har aven den senaste tiden borjat flytta runt nar hon sitter sa det har med att lagga en kudde bakom henne hjalper inte langre. Hon har ocksa borjat med en massa roliga ljud som abababa, agagaga.

En till kul grej ar att hon har borjat klappa handerna. Jag borjade sjunga sangen Klappa handerna nar du ar riktigt glad nar hon klappade (hon har legat i stortraning hela veckan). Sa nu sa fort jag sjunger den sangen borjar hon klappa handerna! Sa gulligt! 
  • Nikki81
    MorsLillaOlle skrev 2012-02-17 11:22:13 följande:
    Jag har fortfarande ca 8-10 kg kvar från grav som jag skulle vilja bli av med innan sommaren. Kör viktväktarna, men inte så helhjärtat ibland Sen skulle jag vilja ner 4-5 kg till efter det.

Olle han sitter där ha sitter, rör sig inte alls, bara runt i cirklar Han vill inte ligga på mage, så det blir ju inte så mkt träning heller. Gör små små antydningar till att vilja ta sig nånstans, men inte mycket Inga tänder har han heller, men jag tror det kan vara på G för nu rinner det verkligen ur munnen på honom! Och han har börjat tugga på händerna på ett annat sätt än förut. Verkar liksom som om han känner sig för inne i munnen.

Vi ska till bvc nästa vecka, har då inte varit på 2 månader, så det ska bli intressant att se vad han väger. Men han är liten och äter inte mkt mat heller, så han ligger nog kvar under medelkurvan.    
    Min son var sa tills han blev 8,5 manad da han helt plotsligt borjade ala. 2 veckor senare krop han. Da hade han bara velat sitta fram till dess. Han rullade inte ens innan han krop! Barn ar sa olika! : ) 
  • Nikki81
    MorsLillaOlle skrev 2012-02-17 11:22:13 följande:
    Jag har fortfarande ca 8-10 kg kvar från grav som jag skulle vilja bli av med innan sommaren. Kör viktväktarna, men inte så helhjärtat ibland Sen skulle jag vilja ner 4-5 kg till efter det.

Olle han sitter där ha sitter, rör sig inte alls, bara runt i cirklar Han vill inte ligga på mage, så det blir ju inte så mkt träning heller. Gör små små antydningar till att vilja ta sig nånstans, men inte mycket Inga tänder har han heller, men jag tror det kan vara på G för nu rinner det verkligen ur munnen på honom! Och han har börjat tugga på händerna på ett annat sätt än förut. Verkar liksom som om han känner sig för inne i munnen.

Vi ska till bvc nästa vecka, har då inte varit på 2 månader, så det ska bli intressant att se vad han väger. Men han är liten och äter inte mkt mat heller, så han ligger nog kvar under medelkurvan.    
    Sa det ar inte bara min bebis som inte vill ata da! Far du i Olle nagot alls? 

Jag mikrade ett agg idag och petade i Alexa tva sma bitar innan hon bestamde sig for att hon inte gillade! Sa ska prova det igen.

Forresten fick min mens idag! Det kanns bade skont och lite drygt. Jag hade garna velat att den hade hallit sig borta i nagra manader till da vi eventuellt tanker forsoka med barn nummer tre.

Nagon mer som funderar i de banorna??? 
  • Nikki81
    auo skrev 2012-02-26 21:53:06 följande:
    haha jag känner igen det .. fast vi har våran vid mig ändå ...  hon pressar sig mycket när mig så att även jag måste kolla att jag själva ska ha lite andrum i sängen . nu när vårt 7 tänd började titta ut har vi haft en hel månad liknande . inga riktiga sömnstunder vid dagen sen på natten vaknade hon hela tiden 2-3 gånger och då va det oftast 1 timme vakentid . sen började hon helt blötsligt att vakna kl5 eller 6 på morgonen . och va vaken nästan hela dan .. och mycket arg när det var dax att vila men övrigt har det vart roligt  att se hur hon utvecklar hela tiden . fast vi har haft strul igen med d vitaminer .. magen blev hård igen med detta .. gav hel månad nytt sort av dvitaminen men nähhe vi kan inte helt enkelt . allt har jag försökt .. även med kiwi .. men det tyckte hon inte ens om . men nu har jag börja ge extra olja i maten . köper burkmat . och till lägger en matsked extra till ..jaja tänder dom är roliga .. räknade . att det är bara 13 kvar .. Tungan ute
    Oj 7 tander! Har ar vi fortfarande tandlosa!! Sa jag har allt det dar roliga framfor mig!

Alexa har ocksa vart gnallig i helgen sa vet vad du menar SamsonS med att det tar en massa energi. Men vet inte om det berodde pa att jag at en kaka med mjolk och smor i eller om det var nagot annat.

Vi hade 8 manaders koll forra veckan och hon ar nu 70 cm lang och 7,3 kilo tung. Var son var ungefar lika lang och 9,3 kilo tung vid samma tidpunkt! Sa var lilla tos ser sa spinkig ut i jamforelse med vad han gjorde vid den aldern. Men BVC var inte oroliga utan sa att hon sag halsosam ut.

Hon har dessutom borjat ata lite! Det ar inga mangder men far i henne lite av var mat ibland. Den senaste veckan har hon atit bade kottfarsas med makaroner, ris med en tonfisk och tomatgryta, kycklig korv, stek, samt lite annat smatt och gott. Hon verkade inte ens ha nagot emot den hackade loken som var i saserna. Jag har upptackt att jag kan fa i henne lite av den pureen jag gjorde tidigare om jag blandar i lite pasta sa hon far bitar att ata istallet for bara puree.  Ja det kanns som ett stort steg for var lilla tjej som vagrade ALL mat forrutom baby groten sedan hon var 4 manader!

Nu ska jag packa matsacken. Vi ska ivag och traffa svenska lekgruppen i en park nar ALexa vaknar! 
  • Nikki81

Har har vi ocksa en liten tjej som gjort manga framsteg. Pa mindre an en vecka har hon borjat krypa och stalla sig upp. Det ar svar att forsta att hon inte ens alade for mindre an 3 veckor sedan!

Vi har aven slutat med nappen har. Hon vaknade for manga ganger pa natten och ville ha nappen att vi bestamde oss for att ta bort den nu. Nagon mer som gjort nagot liknande?

Jag har jatte svart att amma Alexa numera pa dagen. Jag kan oftast bara amma pa natten eller nar hon forst har vaknat. Forsoker jag ge henne mjolk nar hon varit vaken sa suger hon ett par ganger men knuffar sedan bort sig. Helt olik sin bror som kunde snutta dagen lang om han fick. Ammar jag henne nar hon forst vaknat brukar hon inte vilja ha mat aven nar jag vantar en timme. Jag som vill minska ned pa nattammandet, men just nu ar det da hon far i sig sin mjolk? Nagon med liknande problem? Hur mycket mjolk far era bebisar nu?

Angaende barn nr 3 sa bestamde vi oss for att vanta ett tag och jag hamtade ut minipiller. Men har inte borjat ta dem annu och nu har vi blivit lite osakra igen. Vi vill garna ha barnen relativt tatt och vantar vi sa kan det latt ga 4-5 ar innan vi forsoker med barn nummer tre da vi planerar en Sverige flytt om ca 2-3 ar och jag vill helst jobba ett ar i Sverige forst. Men forsoker vi kanske vi gor det i nagra manader runt juni och om inget hander vantar vi kanske ett tag. Vi ska gifta oss efter jul sa jag vagrar att vara i forsta trimestern da jag mar sa himla daligt da!

• Nikki81
    Liniz77 skrev 2012-03-05 10:42:32 följande:
    Här ammas det sjukt mkt igen:( Iris är så förkyld o samtidigt fått två tänder uppe. Sömnen som äntligen satt bra o minskningen av snuttandet på natten är tillbaka på ruta ett. Feber o täppt näsa o illvrål då funkar bara bröstet...
    Nar de ar sjuka ar det bra att ha amningen/ersattningen sa de far i sig nagot iallafall. 

Har slutade vi med nappen for snart en vecka sedan och det har gatt bra. Numera vaknar hon inte for nappen langre men vaknar fortfarande kl 1.30 varje natt for mat. Sedan igen runt 4-5 och somnar om till runt kl 6. Vi ska forsoka ta bort 1.30 malet men det far droja nagra veckor. Vi har sa mycket for oss de narmaste veckorna att jag itne vill ha somnlosa helger pa det.

Det anda som ar svart nu nar vi tagit bort nappen ar att fa A att somna. Med nappen var det bara att lagga ned henne och sa somnade hon sjalv de flesta ganger. Nu ar det grat i upp till 40 mintuter innan hon somnar. Jag springer ut och in tills hon somnar. Trodde det skulle bli battre men som sagt en vecka har gatt och hon grater fortfarande lange. Nagon som har bra tips? Eller ar det kanske bara att kora pa och hoppas pa att hon vanjer sig?

• Nikki81
    auo skrev 2012-03-11 23:11:15 följande:
    och här har vi problem med damsugaren ... direkt när jag sätter den igång då skriker hon så att skakar ..  fast vi borstar våran 7.5 tänder innan amningen . och varje gång när det är dax till ny tand är en jobbigt period . hon sover inte och gnäller .. men hon växer och äter som ska .. 
    Ja var lilla tjej ar lika dan. Hon blir radd for hoga ljud. Matberedaren ar ett exempel och hon borjar gallskrika aven fast jag haller i henne. Min son, som ar 3,5ar, gillade inte heller dem och gor det fortfarande inte. Han satter sig pa soffan om vi dammsuger eller gar in pa sitt rum om jag anvander matberedaren.

Alexa har sedan hon borjade krypa for tva veckor sedan borjat stalla sig upp och tar nagra steg langst med mobler. Idag drog hon sig upp pa brorsans sang och lyfte upp benen och dinglade i nagra sekunder innan hon borjade gnalla och vi lyfte ned henne. Ar det normalt??  Var son var sa himla annorlunda. Jag tror inte att han kunde dingla forrans han var over 2 ar. Han var aven mycket lugnare som bebis och tog sin tid att lara sig saker. Tycker att det gar sa himla fort med Alexa. Men sa jamnfor jag ju bara med min son. : ) 

Alexa satte aven i halsen idag. Det var inte alls en sarskilt trevlig upplevelse! Jag tror att hon maste ha stoppat ett lov i munnen i parken idag sa nar jag matade henne ris och curry sa maste lovet akt ner i halsen for hon borjade hosta och fa svart att andas. Jag lade henne pa knat och borjade dunka henne i ryggen. Det slutade med att hon spydde och jag hittade lovet i munnen. Valdigt laskigt men det gick bra!  
Svar på tråden Juni/Juli mammor...