• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • auo

går inte .. med pappan han jobbar då när hon ska ha flaska . sen är det har provad med vanljesokker och olika flaskor . vi har typ 5 olika märker här hemma . men nähhe inget tyger .. allt vad ni förslår här har jag provat . men det tyger inte till henne . förra vecka fick jag inget flaska i henne men vecka innan fick jag max 3 gånger 200 ml i henne och hon växte på engång . men om inte hon får det då kommer inte vikten eller längden . detta kommer men då inte så bra .. ahh håller på bli tokig .. eller vadå blir jag är redan .. 

• Liniz77

Aou känner igen det där! Alla mina tjejer har vägrat flaska t mellan 8-10 månader... Ett gissel. Likadant är det nu, har alla flaskor o nappar o provat allt, när maken försöker blir hon vrål ilsk. Men tänkte börja ge till smakisarna.

• hugger i sten

Igår blev Thea 5 mån och vi var och träffade läkaren. Nu väger hon 8130g och är 65cm lång. Hon var ganska gnällig igår efter sprutorna, men som tur var ingen feber. Vi började med smakisar igår efter överläggning med läkaren. Eftersom hon börjat sova lite sämre och är jätte intresserad av vad vi äter så tyckte de att vi skulle börja. Och gröten igår var en succe, hon blev arg när hon inte fick något mer. Potatisen idag va inte lika god, men lite grann kom i magen :) 

Vi har inte  gett ersättning eller välling till henne, men utpumpad mjölk tar hon i flaska, hoppas att det går bra när vi börjar med välling. Hoppas bara att magen klarar av maten nu.

• MamL

Oscar har smakat på mat i en dryg månad nu. Mest lite gröt. Men nu ökar vi lite fortare när jag fått ordning på hans tröga mage! Han gillar INTE purre-mat... Knasunge. Han vill tugga. Så han mumsar gärna små brödbitar eller vanlilg mosad mat. Fruktpurre är inte gott tydligen.. Men lite skrapat äpple eller banan direkt från frukten går fint.

Han tar heller inte flaska just nu. Skall bara tugga på den. Han sover även ganska illa. Vaknar varannan timme och vill amma/ha närhet. Så nu sammsovere vi plötsligt igen. Han somnar i sin säng, men blir det ätning ofta så hamnar han ganska fort i vår. Sen kommer storebror också... Så lite trångt. Men pappan har blivit uppskickad på övervåningen så han får sova i fred (han har ett väldigt krävande jobb och måste få sova har jag bestämt), så vi får plats ganska bra ändå. 

Storebror åt inta alls såhär bra i den åldern. O spottar inte ens ut... Han tuggar och sväljer. Sätter i halsen i bland, men klarar ut det ganska bra själv och fortsätter glatt äta efteråt. Han får inte hela brödbitar att hålla i handen själv ännu, för då trycker han inte hela och sätter i halsen. Men smörgåsrån får han äta själv. Då blir han glad.

Idag åt han:  

kl 7 frukost. Halv portion gröt

kl 11 ca 60-80 gr grönsaksmos 

smakar på diverse frukt på eftermiddagen

kl 16.30 middagsmat med oss andra. Typ en halv potatis knapt.

kl18 halv portion gröt. 

Däremellan ammar han både lite till maten och emellan.  Detta är det mesta han ätit på en dag hittils, så vi får se om han sover lite bättre.... Hoppas!!

Annars så sitter han inte alls själv ännu, men går att palla upp i matstolen. Han vänder på sig sen en dryg månad tillbaka. Är arg som ett bi för att han inte kommer någon vart. Får upp rumpan och in med benen och sprattlar som en tok. Men kommer ingen vart då han inte har armstyrkan att hjälpa till med ännu...

Glad är han när han får uppmärksamhet och ganska tjurig om han känner att han inte får det en liten stund. Stoppar fingar, tyg, leksaker och allt som går i munnen och tuggar frenetisk. Har gjort så länge, men lite värre nu tycker jag. Kanske tänder på G? Fast de kan var på G lääääänge.... Kommer kanske till jul, vem vet.

• FridaKarin

Vidars tänder kom upp förra veckan. Båda framtänderna i underkäken samtidigt. Stackarn. Det gjorde väldigt ont på honom och han fick lite feber. Men med lite panodil mådde han bättre igen. Och i morgon blir han 5 månader. Gud så fort tiden går :)

• YlwaMarie

Tjejer jag blir tokig får inte sova längre ......
    M blir 5 månader den 19 och har börjat ge lite smakisar  av olika slag.
    Någon tesk så det sägs att man ska göra...
    Sen får han ersättning han åt förut knapp 180 6 gånger per dag. Och åt vid kvällen vid 23 nästa gång mellan 4-5 
    Nu ska det ätas konstand skulle tippa på att han vill ha en 10 flaskor per dag och då är det kl 23 kl 02 kl 05    sen var och varana timme på dagen känns det som,,,
    Och kan säga att lika mycket som kommer in kommer ut i stora lass. Detta fungerar ej ängre

• Larsson2006

Ylwamarie: så var grodan också en sväng. Då blev jag så less och trött att jag kände att -Detta funkar FAN inte! Jag skar ner totalt till rekomenderad dos mat (det som står på paketet). Han var lite gnällig första dygnet sen funka det toppen!

• Larsson2006

HJÄLP!!!
    Grodan har ju tyvärr lite platt huvud. Jag fick tippset att ha han sovande på sida. Jag får till det på dagtid när han sover ute i vagnen. Men nattetid vaknar han hela tiden. Han kissar även ner sig på nått mysko sätt så hela sidan blir blöt på honom. Fattar inte varför det funkar på dagen? Jag bäddar in honom med kuddar mm på samma sätt...
    Tror ni det räcker om han sover på sidan på dagtid?
    Hur i hela Helvete kan han kissa ner hela sig på natten men inte på dagen?
    Hag behöver tipps!!! Jag vill inte att han ska va platt för alltid!!!

• YlwaMarie

Tack för svaret:) ska gör detsamma eller försöka iaf :)

• YlwaMarie

M hade problem med huvud formen tidigare. Och gick rådet att köra med en tjock kudde. Mycket tjockare än Ikeas . Då det leder. Till att det ek blir tryck på huvudet

Svar på tråden Juni/Juli mammor...